Varför kollar man inte stoet?

A

Ancor

Är ju sisådär insatt i avelsbiten, men jag har en fråga till alla, varför kollar man inte stoet?. Då menar jag åka till klinik och röntga benen, kolla lösa benbitar mm? Innan jag betäcker mitt sto är detta en självklarhet, OM jag nu betäcker henne beroende på vad röntgen visar.

Känner personer som avlat på ston dom inte kollat och samtliga av dessa avkommor har ärvt "defekten", dom kollade upp stona i efterhand :smirk:

För mig är detta inte seriös prestationsavel.

Observera att detta är mina personliga åsikter och vill inte bli halshuggen, utan satt bara och filosoferade på jobbet..... :crazy:

Sv: Varför kollar man inte stoet?

Just precis! Det skulle vara självklart för mig om jag skulle betäcka mitt sto, men jag tycker aldrig att man hör att någon har vart inne och röntgat benen på stoet för att man ska ev betäcka den.

Som sagt jag tycker inte att det är seriös prestationsavel om man inte gör detta.

Mina ston har vart röntgade, och friskförklarade enligt röntgen, innan de satts in i avelsarbetet!!!!!!! :)

Då är det bäst jag slutar med uppfödning. Inget av mina ston är röntgade. Däremot är ett flertal avkommor till dem röntgade och det har aldrig varit något fel på dem. Skönt!

Anledningen till att de ej röntgats är att det för det första är dyrt och det är svårt nog som det är att få någon ekonomi i uppfödning eftersom de flesta köpare inte är villiga att betala vad det kostar. Sedan är det långt till närmaste klinik och man vill inte dra runt på dräktiga ston i onödan, speciellt inte till hästkliniker om man kan undvika det.

Vänta nu - hur många stoägare begär papper eller dyl. på friröntgen osv på hingsten ifråga? Och hur många hingstägare är villiga att visa dessa?

Kan bara svara för mig själv, jag skulle göra det.

Kan säga till alla: Inte meningen att hoppa på någon, bara undrade varför detta inte görs, varför chansar man?

Senast ändrad av en moderator:

Ok, men jag tror ingen hingstägare kommer visa dig papper på ev. lösa benbitar eller andra defekter som kan nedärvas.

Det här är naturligtvis ett problem som diskuterats t ex om man skulle göra statistik på härstamning på hästar med dessa defekter men om jag minns rätt så är det inte tillåtet att släppa den statistiken offentligt isf.

Då är valet enkelt, jag byter hingst eller struntar i att betäcka just då.

Om man inte får offentliggöra sådan info så blir man ju tvungen att köpa grisen i säcken, men jag skulle inte göra det om det går att undvika.

Mitt sto var på klinik och röntgades för en månad sedan då vet misstänkte att hon hade spatt. Det hade hon inte, och behandlande veterinär har friskförklarat henne för avel. Jag fick alltså det så att säga på köpet.

Hon har istället en kotledsinflammation, men hon tillfrisknar snabbt, och vet garanterar att detta inte skall påverka hennes funktion som avelssto, både genetisk och fysisk.

Det jag försöker säga är att det knappt går att undvika att köpa grisen i säcken. Sen finns ju inte den här statistiken och hingstägarna är väl inte odelat positiva till att den skulle finnas heller.

Det har ju varit massor av diskussioner om det här, bl a i Ridsport om jag minns rätt - har du missat det?

Ja, har tyvärr missat en del av den diskussionen av den ena och andra anledningen....

Det jag undrade var, varför röntgar inte stoägarna sina ston? Sen vad någon annan tex. hingstägaren fifflar med kan jag ju inte stå till svars för, fattar också att ingen häst är PERFEKT i benen, men det är skillnad på åkommor som är ärftliga och åkommor som uppkommer med åren pga just åldern, det kan man ju inte hjälpa.

Hoppas ni förstår mitt svammel, är så trött...

Jag har inte bett dig stå til svars för nånting jag upplyser bara om att problemet du påtalar även kan gälla för hingsten vilket är minst lika allvarligt med tanke på hur många ston de kan betäcka och att det finns dom som vill mörka problemet.

Sen har jag nog missat det där att stoägare inte kollar sina ston. Gäller det alla raser och var har du fått informationen ifrån?

Frågan är väl vem som ska stå för den ökade kostnaden som uppstår? Det är svårt nog att gå runt på hästavel som stoägare idag redan. Köparna är inte villiga att betala det fölen/unghästarna faktiskt kostat.

Absolut!

Ursäkta om det låter som jag generaliserar. Jag baserar detta på stoägare i min närhet och det var då frågan poppade upp. Det verkar då inte vara många som kollar stona. Är inte insatt i aveln, men har kontakt med stuterier och liknande som bedriver "seriös" avel som inte kollar sina toppstammadeston.

Vet fölungar i min närhet som såldes för 100.000 kr utan problem, bra stam såklart men vem vet vad för "anlag" den bär på?

Jag bara undrade varför man väljer att inte kolla sitt sto, jag för min del skulle kunna stå för den kostnaden personligen om det var mitt sto och jag som valde att betäcka det. Alla föl säljs ju inte, men om inte annat har jag gott samvete iaf, som sagt vad hingstägaren fifflar med vet jag ju inte, jag blir helt enkelt tvungen att tro på det dom säger och att alla papper jag ser är i sin ordning.

Magdalena: Då kommer vi till nästa fråga, jag som seriös köpare skulle hellre köpa ett sådant föl/unghäst till min tävlingsverksamhet. men om man inte ska ha det till något speciellt är det en annan sak, men jag syftar på prestationsavel.

Mig blir du inte halshuggen av, för jag håller med dig till fullo.

Mitt sto är oxå röngad och friskförklarad för avel. Däremot höll hon inte för hoppning. Pga förmodligen överträning som ung. Man kan se bla på värmekamera att musklerna inte ser så roliga ut.
Vissa tyckte inte att jag skulle avla på henne pga att hon inte höll.
Men det finns inget ärftligt på röntgen & hästen har verligen förutsättningarna för sig i övrigt.
Jättefin i exteriören, otroligt trevlig modell med lätta fina gångarter & hoppar otroligt!!
Blir spännande att se bäbis till sommaren :) ... e. Akribori

Tycker att det är viktigt att röntga och försöka ta reda på om det finns nån ärftligt sjukdom som kan ligga bakom att hästen "inte höll".
(om det är därför den gått till avel)
Men som sagt om du måste rönga eller ej beror väl på varför hästen satts i avel... min åsikt...
MVH

Liknande trådar

Avel Ämnet har ju varit uppe till diskussion en del iom pungbråcks-trådarna, men jag tycker det skulle vara intressant att diskutera det här...
Svar
14
· Visningar
3 275
Senast: Miss Sixty
·
Avel Jag är rätt säker på att jag kommer få en del negativa komentarer nu och det är jag beredd på, kritisera mig gärna men snälla förklara...
2
Svar
26
· Visningar
4 213
Senast: yennork
·
G
Avel Vad tycker ni om tanken att man skulle ha liknande regler för ston som sätts i avel som vi har för hingstar? Alltså att man skulle...
Svar
13
· Visningar
1 311
Senast: Cat_and_rat
·
F
Islandshäst Det är trögt på islandshästmarknaden i Sverige just nu det tror jag många har känt. Delvis beror det på finanskris och osäkerhet inför...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
13 048
Senast: tina_sj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18