varför klippa morrhåren?

Sv: varför klippa morrhåren?

kanske lite små dum fråga men..dom växer väl ut igen..morrhåren alltså?

jösses va okunnig man känner sej helt plötsligt..

KL
det är inte tillåtet att avlägsna "morrhåren" på hästar.

Enligt vilka lagbestämmelser då?

Jag menar att jag förmodligen måste upplysa ca 70 procent av alla ryttare jag någonsin träffat. Det är ju trots allt vanligt att man gör det.

Jag menar att jag förmodligen måste upplysa ca 70 procent av alla ryttare jag någonsin träffat. Det är ju trots allt vanligt att man gör det.
Från Jordbruksverkets hemsida: http://www.sjv.se/amnesomraden/djur...tar/nyheter.4.394d9f45113e42376618000552.html

Nyheterna som träder i kraft 1 augusti, 2007 handlar bl.a. om att:
Du inte får bygga nya spiltor som du använder till din hästs dygnsvila
Vid behov ska du skydda din hästs hovar
Du bör inte klippa hästens känselhår
Du ska se till att hästens utrustning passar och inte skadar din häst.
Använd bara täcken när det verkligen behövs.
Du ska se till att din häst får tillräckligt med grovfoder varje dag.
Din häst ska ha tillräckligt med tid att äta.
Du ska se till att din häst inte blir över- eller underviktig.
Du får inte sätta upp nya taggtrådsstängsel. Har du redan hagar med taggtråd behöver du inte byta ut stängslet förrän den 31 december 2009.

Från Jordbruksverkets hemsida: http://www.sjv.se/amnesomraden/djur...tar/nyheter.4.394d9f45113e42376618000552.html

Nyheterna som träder i kraft 1 augusti, 2007 handlar bl.a. om att:
Du inte får bygga nya spiltor som du använder till din hästs dygnsvila
Vid behov ska du skydda din hästs hovar
Du bör inte klippa hästens känselhår
Du ska se till att hästens utrustning passar och inte skadar din häst.
Använd bara täcken när det verkligen behövs.
Du ska se till att din häst får tillräckligt med grovfoder varje dag.
Din häst ska ha tillräckligt med tid att äta.
Du ska se till att din häst inte blir över- eller underviktig.
Du får inte sätta upp nya taggtrådsstängsel. Har du redan hagar med taggtråd behöver du inte byta ut stängslet förrän den 31 december 2009.
Förlåt men:

Bör och ska är inte samma sak.
Det är rekomendation.

*delknapp*
men även om de står att man inte bör göra de så måste de väl endå betyda att de är bäst för hästen att låta dom vara kvar.
dom skulle ju inte ha med de utan anledning och jag tycker de är en onödig grej att ta bort.

---

sen blev jag väldigt väldigt lättad över att morrhåren växer ut fort igen.

Och det påstod jag inte heller. Jag skrev av vad som stod på jordbruksverkets infosida och länkade dit. Dock sonm någon skrev - det finns ju en anlednign till rekommendationen.

Tror inte att det är förbjudet på hästar.... Men vissa människor tycker att det är fint, på både hundar och hästar.

Jo på hästar står det med i rekomendationerna att dessa känselhår skall sitta kvar, veterinärerna på tävlingar ska uppmärksamma ryttaren om detta om han/hon ser att dessa är bortrakade.
Tycker det är en estetisk fråga när det gäller hästar, men skulle aldrig få för mig att raka bort det på hundar, är ju bara gulligt ju, känns ju som en del av hunden;)

Svarar både dig och Jappisen:
Hur vet ni att era hundar inte saknar morrhåren?
Självklart klarar de sig utan men skulle det vara bättre med?
Vi lär aldrig få svaret!

Men om man nu ska se till vad som skrivits i tråden så menar ni alltså att t.ex. pudlar som slätklipps i "ansiktet" lidet och blir desorinterade?

Hm! Skulle inte tro det va.

Däremot tycker jag att det är dumt och onödigt att klippa av dem på en hundras som har dem på sitt redan korthåriga huvud.

jag trimmar min hund i ansiktet med maskin, skulle inte gå att trimma runt morrhåren på något sätt så dom ryker dom med....

han klarar sig rätt bra utan dom faktiskt.. hehe men klart det hade varit gulligt med dom kvar...

tror dock inte det är lika viktigt för hundar med känselhåren kvar i dagens läge. Min hund ligger och sover på nätterna, inte någon varg precis som är ute och jagar i mörkret.

Katter förstår jag behöver dom när dom är ute i mörkret och jagar.. :)

jag ser väll på min hund hur han beter sig innan och efter.

Det är ju inte så att jag tror han ligger och gråter på nätterna för hans morrhår är borta!

Visst vissa hundar kan sakna dom för att dom använder dom mer än andra hundar... Då ska man kanske tänka på om de är värt att klippa morrhåren.

Eller hur! Inte för att jag gör det personligen. Men jag hade tex praktik på ett större hoppstall. Där åkte alltifrån Hov skägg till öronhår till sk känsel hår runt mulen.

Tror inte ett dugg på att det e olagligt!

Rekomendation ja! men fortfarande inte förbjudet!

jag ser väll på min hund hur han beter sig innan och efter.
Det är ju inte så att jag tror han ligger och gråter på nätterna för hans morrhår är borta!

Visst vissa hundar kan sakna dom för att dom använder dom mer än andra hundar... Då ska man kanske tänka på om de är värt att klippa morrhåren.

Är det säkert? Måste en reaktion vara dramatisk?

KL

Min pudel får välja mellan att ha ett fett skägg eller inga morrhår.
Det går liksom inte att raka utan att raka bort dem! Tyvärr! Men han verkar vara lika glad och pigg som vanligt :)

Liknande trådar

Hundhälsa Vi funderar på om vi ska utreda hunden för allergi eller inte och hade behövt lite tankar från er. Hunden är en 2-årig havanais. Inga...
Svar
11
· Visningar
943
Senast: Rumpnissen
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 260
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 559
Senast: Otherside
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 432
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka