varför klippa morrhåren?

U

Uddatyp

trimmade hunden idag och då raka dom bort morrhåren och frågade varför och då sa dom att man bara gjorde de när man trimmade..men varför? dom svarade aldrig på varför..

på hästarna blev de väl förbjudet att raka av känselhåren?..heter de de ens? eller är de inte de..jag kanske har fått för mej fel.

iallafall..kan någon svara på varför man rakar morrhåren? finns de någon mening med de?

tycker de är bra att trimma hunden så man får bort onödig päls som bara är ivägen typ på öronen och massor av utstickande päls på tassar osv..men morrhåren?

Sv: varför klippa morrhåren?

Tror det bara är för syns skull? Rätta mig om jag har fel..
Jag ber alltid "frisören" att låta mårrhåren vara kvar på min. Jag tycker de är gulliga.. :rofl:

jag tycker med dom är gulliga..men dom växer väl ut igen..nästa gång ska vi säga att dom får vara kvar.
tycker ju inte de blir särskillt snyggt att ta bort dom..ser så naket ut på nåt sätt.

Har jag aldrig varit med om, eller ens hört. Låter konstigt tycker jag.

Tror inte att det är förbjudet på hästar.... Men vissa människor tycker att det är fint, på både hundar och hästar.

dom gjorde det nog för syns skull. Jag tycker inte att det är schysst mot hunden, dom finns där av en anledning.
Det är för övrigt inte förbjudet att klippa dom på något djur-schysst är det dock inte.

Fast är det en pudel är det liiiite svårt att köra runt morrhåren när huvudet ska slätklippas.

dom gjorde det nog för syns skull. Jag tycker inte att det är schysst mot hunden, dom finns där av en anledning.

Inte schysst? Dom lider ju inte av att morrhåren klipps.

Den enda som led av att min gamling fick morrhåren klippta var jag för jag tyckte det stack så mkt när de växte ut och jag skulle pussa på honom :D

Morrhåren är viktiga för ett djur!

Min klarar sig utmärkt utan sina. Skilnad på vilda djur och tamdjur. De flesta pudlar rakas på nos och har inte sin morrhår kvar.

Senast ändrad av en moderator:

tror du inte de va det?? nu stryker de ju inte precis omkring i mörka skogar hela nätterna och behöver känna så mycket med morrhåren.

min ahundar halaldrig lidit av att inte ha några morrhår ifal.

Tja, det är väl för att det ska vara snyggt och för att det skulle vara ett himla pillergöra att raka runt morrhåren när man trimmar raser som ska vara kortklippta i ansiktet ;)
Min nakis har inga morrhår, hon har nog aldrig i hela sitt liv haft normallånga morrhår, de ryker när jag fixar henne och jag har aldrig märkt nåt annorlunda beteende på henne motför andra hundar. Hon kan ju inte tala men jag märker då inte att hon skulle lida på nåt sätt av att vara morrhårslös...

Det är även beroende på ras om man rakar i ansiktet över huvudtaget. Jag har gått utbildningen och då klippte vi bara morrhåren då vi blev tillsagda av ägaren det. Det är inte nödvändigt att klippa dom. Däremot vet jag fler som blir upprörda över att jag inte klipper morrhåren på mina settrar då jag ställer ut, för det är ju så fult!? Hundar som man rakar ansiktet med rakar man bort även morrhåren då det annars inte skulle se klokt ut.

Ser du det som om hundar VILL ha kvar sina morrhår?

Jag är helt övertygad att min hund inte ens märkte att att hans morrhår var borta ett tag.

Jag säger varken bu eller bä på att klippa morrhår. Men jag skulle inte dra en jämförelse men att klippa bort fingertopparna eller tex kupera en hund.

Morrhåren kallas ju inte "ytliga nerver" för inte. Dom är trots allt nära sammankopplade med nervsystemet. Tar man bort dom skapar man ett handikapp, men att djuret lär sig leva med det råder det ju ingen tvekan om. Antagligen lider det inte heller. Jag har dock stött på många som gör det...för att inte tala om hur vår katt reagerade när jag vackert friserade hans morrhår när jag var liten:angel:, där kan vi tala om disorienterad. Det går inte att jämför med kuperade öron heller, öronen mister ju inte sin funktion när man skär i dem.

Morrhåren kallas ju inte "ytliga nerver" för inte. Dom är trots allt nära sammankopplade med nervsystemet. Tar man bort dom skapar man ett handikapp, men att djuret lär sig leva med det råder det ju ingen tvekan om. Antagligen lider det inte heller. Jag har dock stött på många som gör det...för att inte tala om hur vår katt reagerade när jag vackert friserade hans morrhår när jag var liten:angel:, där kan vi tala om disorienterad. Det går inte att jämför med kuperade öron heller, öronen mister ju inte sin funktion när man skär i dem.

instämmer till fullo! tycker det rätt idiotiskt att ta bort något som har en funktion att fylla. det tycker jag även när det gäller hästar!

Jodå, min förra medryttarhäst fick mulhåren avklippta och körde ner huvudet i krubben, for upp och slog i huvudet riktigt riktigt illa:crazy:, tog bra lång tid att "vänja" honom också (min åsikt spelade ingen roll). Inte första gången jag stöter på sådan afall heller.

Liknande trådar

Hundhälsa Vi funderar på om vi ska utreda hunden för allergi eller inte och hade behövt lite tankar från er. Hunden är en 2-årig havanais. Inga...
Svar
11
· Visningar
943
Senast: Rumpnissen
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 260
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 559
Senast: Otherside
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 432
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka