VARFÖR KLIAR DET?!

Fast det där är en sanning med modifikation. Levern har en stor återhämtningsförmåga och klarar av rejäla akuta belastningar men bara till en viss gräns. sen hamnar den i ett sluttande plan och då är transplantation enda räddningen.
Med tanke på leverägarens ålder så tror jag att det sluttande planet ännu är en bit bort? Eller?
 
Fråga:

Kan man göra något för att vårda levern/få den friskare snabbare igen? Motion, något spec man kan äta eller inte äta/dricka osv? Att jag inte ska dricka alkohol är jag redan införstådd med ;)

Försökte ringa vårdcentralen idag men blev inte ens satt i kön pga overload.

Gick till apoteket och frågade om det fanns något mot klåda och kylbalsam/gel men de säger att det är bara för om det är något specifikt ställe på kroppen och att man verkligen inte bör kladda ut det över hela sig. Damn.

Hade lite kvar i en kortisonsalva jag fått en gång och det funkade perfekt! Slutade klia på momangen nästan. Så himla skönt. Men förstod ju själv att ingen skulle rekommendera att smeta ut den över hela huden :p

Jag lär vara rätt sunkig och skitig närmsta tiden för drar mig verkligen för att duscha. Det är verkligen the worst! Bättre när jag duschade i kallare vatten som någon sa, men fortfarande inte bra och fortfarande extra mycket kli efteråt.
 
I väntan på tid på vårdcentralen så är ett stalltips att det är svalkande och skönt at tbadda huden med alsolsprit.

Är du röd och irriterad på huden där du har klådan?
 
I väntan på tid på vårdcentralen så är ett stalltips att det är svalkande och skönt at tbadda huden med alsolsprit.

Är du röd och irriterad på huden där du har klådan?

Tack för tipset :) Ska testas! Nope, den ser ut precis som vanligt.
 
Hittade något gammalt skum mot vattkoppor i skåpet när jag letade efter alsospriten :idea::angel: Verkar hjälpa :D
 
Tycker nog du ska göra ett nytt försök att komma till läkare. Det där måste utredas!

Ja, jag ska definitivt dit. Försökte ringa igår igen några ggr, men samma sak då - hamnade inte ens i kö för det var så många som ringde :banghead: Brukar inte vara såhär svårt så måste vara många sjuka nu, men är väl sådana tider :p
 
Kan du inte ringa nån privatläkare? Hade jag sån klåda skulle jag inte vänta en dag. Jag fick kortison när jag hade urtikaria över nästan hela kroppen och det tog nån timme max innan klådan försvann
 
Kan du inte ringa nån privatläkare? Hade jag sån klåda skulle jag inte vänta en dag. Jag fick kortison när jag hade urtikaria över nästan hela kroppen och det tog nån timme max innan klådan försvann

Ja, fast nu upptäckte jag ju att skum för att lindra vattkoppor och alsosprit hjälper till den grad att det nästan inte kliar alls :D Men planen är att ringa och telefonterrorisera dom for real imorn. Brukar funka om man orkar vara ihärdig nog :p
 
Tänkte ringa i e.m men ringde en minut innan deras f.m telefontid stängde och gick knappt en hel signal innan jag fick svar :D Ska dit 10.30!

Vad kostar kortisontabletter på ett ungefär om jag skulle få sådana? Inte direkt tät för tillfället..
 
Tänkte ringa i e.m men ringde en minut innan deras f.m telefontid stängde och gick knappt en hel signal innan jag fick svar :D Ska dit 10.30!

Vad kostar kortisontabletter på ett ungefär om jag skulle få sådana? Inte direkt tät för tillfället..
Inte speciellt mycket, ca 70 kr för 30 tabl
 
Så, nu har jag varit där! Tio kortisontabletter om dagen i fyra dagar till att börja med, sen trappa ner under längre tid. Och det kosta 54 spänn för 100 st :)
 
JAG . PALLAR . INTE .

Hur lång tid är det meningen att det ska ta innan kortison hjälper (mot klåda)? Tyckte någon sa hon blev symptomfri typ direkt, men det kanske kan ta ett tag? Fast även läkaren sa ju att jag skulle ta tio tabletter i fyra dagar och sen trappa ner långsamt och började det klia igen så trappa upp igen = han lär ju ha menat att det borde ha slutat klia inom dessa fyra dagar då iaf?

Alltså seriöst, jag skjuter mig själv om det här inte funkar. Kliar värre än värst nu igen. Överallt, hela tiden, får psykbryt och bara river ashårt då och då så jag får märken fast jag inte behöver för jag blir så jävla arg och uppgiven.

Varit uppe sen tiidigt imorse och kände mig så trött och gud vad gott det skulle bli att sova. Yeah, right. Blir alltid ännu värre så fort jag lägger mig i sängen. Bara gå upp igen det och hiva i sig lite sömnmedicin så man förhoppningsvis DÄCKAR inom två timmar iaf. Får nog ta lite till när jag tänker efter för tog normal dos och lär knappast i h-lvete hjälpa just nu.

Min kära alsosprit och vattkoppeshit har också övergett mig tydligen.

Ursäkta språket.
 
Senast ändrad:
JAG . PALLAR . INTE .

Hur lång tid är det meningen att det ska ta innan kortison hjälper (mot klåda)? Tyckte någon sa hon blev symptomfri typ direkt, men det kanske kan ta ett tag? Fast även läkaren sa ju att jag skulle ta tio tabletter i fyra dagar och sen trappa ner långsamt och började det klia igen så trappa upp igen = han lär ju ha menat att det borde ha slutat klia inom dessa fyra dagar då iaf?

Alltså seriöst, jag skjuter mig själv om det här inte funkar. Kliar värre än värst nu igen. Överallt, hela tiden, får psykbryt och bara river ashårt då och då så jag får märken fast jag inte behöver för jag blir så jävla arg och uppgiven.

Varit uppe sen tiidigt imorse och kände mig så trött och gud vad gott det skulle bli att sova. Yeah, right. Blir alltid ännu värre så fort jag lägger mig i sängen. Bara gå upp igen det och svälja hiva i sig lite sömnmedicin så man förhoppningsvis DÄCKAR inom två timmar iaf. Får nog ta lite till när jag tänker efter för tog normal dos och lär knappast i h-lvete hjälpa just nu.

Min kära alsosprit och vattkoppeshit har också övergett mig tydligen.

Ursäkta språket.
Absolut säkert ett skitdåligt råd men prova att slänga in sängkläderna eller iaf lakanet i frysen en stund så det blir svalt att ligga på? Kanske lindrar klådan en stund så du hinner somna?
 
Absolut säkert ett skitdåligt råd men prova att slänga in sängkläderna eller iaf lakanet i frysen en stund så det blir svalt att ligga på? Kanske lindrar klådan en stund så du hinner somna?

Haha, ganska kreativt råd skulle jag säga :D :) Kanske kan testas!
 
Haha, ganska kreativt råd skulle jag säga :D :) Kanske kan testas!
Haha ja fy jag tycker verkligen synd om dej.. Använde ett par sådana där strumpor som man skulle plasta in fötterna i så de skulle bli superduperubermjuka som skulle sitta på nån timme. Den jävulska hetta o klåda jag fick uppleva i tre nätter efter det glömmer jag aldrig... Det enda som hjälpte mej att kunna somna var att lägga frysta ärtpåsar intrasslade i handdukar under fötterna. Och nej. Fötterna blev fan inte ens mjuka.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 360
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa Vet inte hur många gånger jag varit hos veterinären med min "gammelman" de senaste två åren,knölar på kroppen har vi varit in för 2-3...
Svar
14
· Visningar
4 568
Senast: Fibusen
·
Träning \"Omedvetet\" hotbeteende vid fodring Lite synpunkter och tankar tack! Läs dock HELA texten innan ni svarar. Kele är nu ganska exakt...
Svar
19
· Visningar
1 433
Senast: Honungsblomma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp