VARFÖR KLIAR DET?!

Jag gillar inte att rekommendera att prova att sola ett par ggr.
Men lider verkligen med dig, känner så väl igen det du beskriver.
Jag är ganska gammal och provat det mesta och det enda som fungerat att hålla klådan i schack är tyvärr att sola. Jag solar några ggr tills klådan blivit bättre och sen behövs det inte så ofta utan jag solar en gång var gång klådan börjar igen. Nu är det nog tre veckor sen sist. Annars är det bara att hålla ut ett par månader, brukar ge sig tillslut. Kommer varje höst.
Jag har fått för mig att det är något som händer i huden när hösten, vintern kommer. Kom på det när jag varit på solsemester under vintern och klådan kom efter igen.
Jag vet att det är farligt att sola och skulle inte rekommendera att prova det om jag inte visste hur mycket man lider av klådan.

Sen vet jag inte hur det fungerar med sol om man äter cortison, du får nog kolla upp det innan om du vill prova det.
Kommer följa tråden då jag önskar också höra om det går att lösa på annat sätt.
 
Jag gillar inte att rekommendera att prova att sola ett par ggr.
Men lider verkligen med dig, känner så väl igen det du beskriver.
Jag är ganska gammal och provat det mesta och det enda som fungerat att hålla klådan i schack är tyvärr att sola. Jag solar några ggr tills klådan blivit bättre och sen behövs det inte så ofta utan jag solar en gång var gång klådan börjar igen. Nu är det nog tre veckor sen sist. Annars är det bara att hålla ut ett par månader, brukar ge sig tillslut. Kommer varje höst.
Jag har fått för mig att det är något som händer i huden när hösten, vintern kommer. Kom på det när jag varit på solsemester under vintern och klådan kom efter igen.
Jag vet att det är farligt att sola och skulle inte rekommendera att prova det om jag inte visste hur mycket man lider av klådan.

Sen vet jag inte hur det fungerar med sol om man äter cortison, du får nog kolla upp det innan om du vill prova det.
Kommer följa tråden då jag önskar också höra om det går att lösa på annat sätt.

Ja, tyvärr har jag typ nada pengar och det är ju rätt dyrt att sola (får lägga det sista jag har på lite förnödenheter i matväg plus kylbalsam). Kliar det lika jävligt efter pay day får jag testa, om det går för sig med kortisonet.

Ringde till sjukan nyss igen och börja tjuta i telefon men hon sa att det finns ju tyvärr inget mer att göra (vilket jag eg redan visste) "men KLIA/RIV INTE - framförallt INTE MED HÅRBORSTEN :angel:".

Ja, det är ju lätt att låta bli. :banghead: Försöker ibland men kan inte hålla mig mer än max 2 sek och då gör impulserna att jag lixom flyger upp ur soffan och dansar runt i någon konstigt slags afrikansk stam-dans medan jag river mig överallt samtidigt som ett total nutcase. Min sambo får sig ett gott skratt iaf :grin: Men, han säger att "I support you in my mind" :cautious: (han pratar engelska)
 
Happ, då stod man och knackade på apoteksdörren igen då innan det öppnade och kom hem med tavegyl, kylbalsam och ett stycke kortisonkräm till.

Kylbalsamet verkar hjälpa för tillfället men åh nej, jag tänker då inte låta mig luras så lätt. Dels för att det brukar vara bättre under några timmar på dagarna, dels för att det mesta verkar hjälpa den första/första par gångerna och sen skiter det sig ändå. :meh:
 
@Mela99

Du måste sluta klia. Det kan vara så att du underhåller klådan på egen hand. Smörj med fukt och kortison allt vad du orkar, sätt på dig handskar så att du inte KAN klia med naglarna, distrahera dig, gör vad som helst. Du får inte klia!
 
@Mela99

Du måste sluta klia. Det kan vara så att du underhåller klådan på egen hand. Smörj med fukt och kortison allt vad du orkar, sätt på dig handskar så att du inte KAN klia med naglarna, distrahera dig, gör vad som helst. Du får inte klia!

I knoooow! Men det är så HIMLA svårt, för att inte säga näst intill OMÖJLIGT! Försöker faktiskt. Men får typ spasmer då. Hela kroppen börjar rycka och sprätta av sig själv, får psykbryt och börjar riva mig okontrollerat istället för att klia mig försiktigare. Försöker jag låta bli känns det lixom som små kliande elstötar som sprids mer och mer över hela kroppen för varje millisekund. Alltså det går fan inte att kontrollera. Får nervsammanbrott. Ska försöka slå på mig själv istället som sjuksköterskan sa till mig idag, istället för att riva. Okej, hon sa klappa, men, men, bäst jag inte visar mig på stan så att sambon åker in för misshandel är min gissning :)
 
I knoooow! Men det är så HIMLA svårt, för att inte säga näst intill MÖJLIGT! Försöker faktiskt. Men får typ spasmer då. Hela kroppen börjar rycka och sprätta av sig själv, får psykbryt och börjar riva mig okontrollerat istället för att klia mig försiktigare. Försöker jag låta bli känns det lixom som små kliande elstötar som sprids mer och mer över hela kroppen för varje millisekund. Alltså det går fan inte att kontrollera. Får nervsammanbrott. Ska försöka slå på mig själv istället som sjuksköterskan sa till mig idag, istället för att riva. Okej, hon sa klappa, men, men, bäst jag inte visar mig på stan så att sambon åker in för misshandel är min gissning :)

Allt är bättre än att riva, gnida med handen kan ex. stilla litegrann.
Vad gör du på dagarna? Blir ju extremt svårt att inte klia om man bara sitter hemma och tänker på klådan hela dagarna. Smörj in, ta på kläder som är svåra att klia med och sysselsätt dig!
 
Allt är bättre än att riva, gnida med handen kan ex. stilla litegrann.
Vad gör du på dagarna? Blir ju extremt svårt att inte klia om man bara sitter hemma och tänker på klådan hela dagarna. Smörj in, ta på kläder som är svåra att klia med och sysselsätt dig!

Jo, problemet är ju att jag sitter hemma.. Eller kanske inte. Är ute och rör på mig varje dag och tro mig, det blir bara värre. Eftersom jag blir varm. Går inte över för att jag hänger hos någon kompis och tjatar heller. Och fy fan, kan inte ens tänka mig att behöva jobba med det här! Speciellt inte på mitt senaste jobb vilket var inom industrin = mycket svett, damm, stress osv.. Eller på kontor som jag också jobbat på, då har man ju massa tid att tänka på att det kliar precis som när man sitter här i soffan.. Eller ve och fasa när jag jobbade i butik, och det är massa kunder man ska bemöta och det bara kliar satan :D Ne, är ganska glad jag inte har någon sysselsättning just nu faktiskt, men förstår ditt tankesätt. Jag och farsan var ju i Oslo en dag här och alltså.. Var nära börja grina flera gånger, gnällde som en barnrumpa, gick runt där och kollade på byggnader och i affärer och försökte hålla god min, men jag höll på att klia ihjäl mig och försökte hålla mig diskret, gömma mig bakom hyllor osv, men ibland gav jag blanka fan i det och drog upp eller ner kläder mitt framför folk och klia satan ändå. Nöden har ingen lag :p
 
Nu lägger jag dessutom ner duschandet. Det går bara inte. Det är hell. Får bli raggardusch a´la arm pit och endast håret när det behövs. I don't give a f*ck! Smell me if u dare in a few days :devil:
 
Ursäkta mitt ovårdade språk genom hela den här tråden men ja.. Jag kommer förmodligen fortsätta med det :D
 
@Mela99

Okej, du ska ju naturligtvis göra det som känns bäst för dig :) Tänkte bara tipsa utifrån vad som fungerat för mig.
Hoppas du blir bättre snart, jag vet hur olidligt det kan vara.
 
Skabb går inte ovanför halsen, har jag fått lära mig. Så du kan nog utesluta det i alla fall. :up:
Jag vet inte faktiskt. Om det har med värme eller något att göra. Fast de sätter sig ju gärna mellan fingrarna och det borde väl inte vara varmare där än t ex bakom öronen. Men det tycks stämma baserat på folk jag pratat med som har haft det plus att när man behandlar skabb så smörjer man in varenda millimeter hudyta förutom huvudet.

Det är fel, skabb kan visst sätta sig ovanför halsen, ffa i ögonbryn och hårbotten. Däremot så söker sig skabben helst till varma, lite fuktiga områden som kroppsveck, ffa mellan fingrarna, på fötterna i fotsula, mellan tårna, naveln är ett annat vanligt ställe. Men klåda får man över hela kroppen.
Skabb har blivit väldigt vanligt under senare år..
 
Det är fel, skabb kan visst sätta sig ovanför halsen, ffa i ögonbryn och hårbotten. Däremot så söker sig skabben helst till varma, lite fuktiga områden som kroppsveck, ffa mellan fingrarna, på fötterna i fotsula, mellan tårna, naveln är ett annat vanligt ställe. Men klåda får man över hela kroppen.
Skabb har blivit väldigt vanligt under senare år..

Kan tänka mig att skabb känns ungefär såhär.

Eller hur känns skabb? Någon som haft?
 
Jag blir jättekliig vintertid om jag är torr. Parfymerade produkter eller "starka" (kortison, urea) produkter gör det värre för mig.

Dricka massa vatten, bada en stund med olja i vattnet (matolja funkar om du inte har oliv lr mandel), smörj in med olja. Prova även smörja med kylskåpskall aloe vera.

Annars kanske AVS14 är värt att prova ^^? Funkar på pålle...
 
Jag blir jättekliig vintertid om jag är torr. Parfymerade produkter eller "starka" (kortison, urea) produkter gör det värre för mig.

Dricka massa vatten, bada en stund med olja i vattnet (matolja funkar om du inte har oliv lr mandel), smörj in med olja. Prova även smörja med kylskåpskall aloe vera.

Annars kanske AVS14 är värt att prova ^^? Funkar på pålle...

Tack för tipsen, men smörjer redan hela kroppen under rådande omständigheter med fet salva 3 ggr/dag och dricker (alltid, även utom rådande omständigheter :p) 3 - 5 liter vatten/dag. Vatten (utvärtes vill säga) går jag inte längre i närheten av överhuvudtaget för det gör att det hela eskalerar till ännu mer olidliga höjder.

Men kul att så många engagerar sig i denna hiskeliga plåga jag råkat på :D
 
Tack för tipsen, men smörjer redan hela kroppen under rådande omständigheter med fet salva 3 ggr/dag och dricker (alltid, även utom rådande omständigheter :p) 3 - 5 liter vatten/dag. Vatten (utvärtes vill säga) går jag inte längre i närheten av överhuvudtaget för det gör att det hela eskalerar till ännu mer olidliga höjder.

Men kul att så många engagerar sig i denna hiskeliga plåga jag råkat på :D


Har du tänkt på detta?
Symptom vid för stort intag av vatten
Vid stort intag av vatten under längre tid, 2-3 liter mer än vad som rekommenderas per dag så kan vissa komplikationer visa sig.

Taget ur :
http://www.halsosidorna.se/Vatten.htm
 
I alla fall varit ute på min dagliga promenad nu och det gick bra! Tog endast på mig ett linne under en tunn jacka och tunna harlem-brallor dessa kalla grader till ära, gick i normaltakt och inte i min vanliga duracelltakt, tog av mig jackan en liten stund innan jag kom till trappuppgången, hade lämnat balkongdörren öppen så att det var svalt när jag kom hem och voilà! Attack-fritt! :up:

Desto värre i förmiddags när jag rusade till apoteket och tillbaka med speed i brallan O_o
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 360
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa Vet inte hur många gånger jag varit hos veterinären med min "gammelman" de senaste två åren,knölar på kroppen har vi varit in för 2-3...
Svar
14
· Visningar
4 568
Senast: Fibusen
·
Träning \"Omedvetet\" hotbeteende vid fodring Lite synpunkter och tankar tack! Läs dock HELA texten innan ni svarar. Kele är nu ganska exakt...
Svar
19
· Visningar
1 433
Senast: Honungsblomma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp