Varför kedja i halter?

Sv: Varför kedja i halter?

_Eva_ skrev:
Hmm.. såvitt jag minns så står det inget i Aqha´s regelbok om huruvida man skall ha kedjan ovanpå eller under nosen i någon av klasserna. Så det är nog fritt upp till var och en..

Dock vill jag minnas att i Halter så står det nått om att man inte får ha kedjan igenom munnen på Märrar, valacker och unghingstar...

mvh Eva

På WRAS tävlingar i SH rekomomenderar domare att man skall använda kedja och att kedjan skall vara under hakan.

_Eva_ skrev:
Nänä, nu är du ute och seglar....

I Showmanship at Halter däremot så bedöms mycket riktigt både hästen och visaren samt hur väl de kan utföra ett på förhand bestämt möster. Här är det gärna så att man bör lägga mera vikt på att ha en "flashigare" klädsel, smycka sig och utrustningen. Hästen bör vara välhanterad och villigt utföra de uppgifter som visaren ber om.
Hälften av bedömningen (10 poäng) läggs på Helhetsintrycket av visare och häst. Den andra hälften (10 poäng) läggs på utförandet av mönstret.
I WRAS regelbok står står det att " I SH skall bedömningen enbart omfatta uppvisarens förmåga att förbereda och visa hästen i grimma. Hästen är endast ett medel för att demonstrera uppvisarens förmåga och fördigheter"

Om du läser lite längre ner på samma sida, nr 503, så står där det just Eva nämde...

Kickis skrev:
Om du läser lite längre ner på samma sida, nr 503, så står där det just Eva nämde...
Ja poängsättning är precis som Eva säger, men bedöning är på uppvisaren.

antar att man har det eftersom man visar hingstar, de kan ju lätt bli lite på "tårna" när det kommer in ett sexigt sto :D

Man ska väl inte ha kedjan över nosryggen?? Vad jag har sett så har man den under, om man nu "använder" den alls. Fast jag tävlar ju inte i SH, inte än iaf (får väl göra det när gammelhästen blir för gammal för alla ridna mönster), så det är mkt möjligt att jag har fel (och regelboken ligger lääängst ner i lådan..:crazy:). Men om det nu är så att man måste ha kedja även på de hästar man själv bedömer är otroligt väluppfostrade, så borde ju inte detta spela en så stor roll, eftersom hästen ju är välarbetad och därmed kan göra allt på ytterst små kommandon? Bara en tanke..

kicki13 skrev:
Ja poängsättning är precis som Eva säger, men bedöning är på uppvisaren.

Bara så vi håller isär det ordentligt....

Det du talar om är WRAS regelbok och vad som gäller inom Halter resp Showmanship at Halter på WRAS-tävlingar. Och där det säkerligen så. Det är väl rimligen svårt att bedöma allt från shettis och shire i samma klass. Den domaren finns väl inte som rättvist kan exterörbedömma alla förekommande raser på en WRAS-tävling.

Jag hänvisar till och talar om Halter resp Showmanship at Halter i AQHA´s regelbok. Alltså för den som tävlar på AQUA-show.
Och där är det som jag beskriver (i stort).

Den Svensk-anpassade regleboken WRAS har plockat fram skiljer sig en smula från orginalet...

mvh Eva

_Eva_ skrev:
Bara så vi håller isär det ordentligt....

Det du talar om är WRAS regelbok och vad som gäller inom Halter resp Showmanship at Halter på WRAS-tävlingar. Och där det säkerligen så. Det är väl rimligen svårt att bedöma allt från shettis och shire i samma klass. Den domaren finns väl inte som rättvist kan exterörbedömma alla förekommande raser på en WRAS-tävling.

Enligt WRAS regelbok så finns det endast Showmanship at Halter (SH) och där bedömmer man inte exteriören utan enbart uppvisaren förmåga att visa en häst i grimma.

Aaahh men såå fiint!

Då har jag lärt något nytt. Att det inte finns Halter alls på WRAS tävling. Bara SH.

Det kändes lite fel men jag trodde i min enfald att det var så, att det fanns eftersom det pratats om både Halter och SH i samma mening (eller nästintill) lite varstans i tråden.

Då har vi rett ut begreppen ytterligare..

På AQHA show hittar vi både Haltern och SH med AQHA´s regelbok.

Och på WRAS tävling finns bara SH.

Nöjd nu?

mvh Eva

Jag ska tävla halter i showgrimma och kedjegrimmskaft.. men jag ska inte trixa in den i grimman.. den ska bara hänga där..
för min del spelar det inte någon roll, men jag får med grimmskaftet tillsammans med grimman... så då matchar det väl bäst..

Men i showmanship så använder man väl kedja och showgrimma, bara för utseendets skull... eller??

kl

För en oinsatt (icke westernmänniska), kan det inte vara så att användandet av kedja finns för att man inte ska kunna hålla för högt upp på grimskaftet? Så att det finns en tydlig gräns för domaren att se hur högt upp på grimskafter du håller? För det ska väl ändå inte spela nån större roll, du ska väl inte ta i såpass mycket i grimman att det ska spela roll ifall du har kedjegrimskaft eller inte?

MVH Zenith - dressyrtönt

Halter är inte en lydnadsklass, utan en utställningsklass.

Var man väljer att ha kedjan är inividuellt och beroende på häst.
På ston, valacker och 1-åringar kan man välja att ha kedjan över nosen, under nosen eller in en enkel loop genom ringen. Lite osäker, men jag TROR att hingstar måste ha kedja över eller under... (Skäms, borde VETA detta...:o ) När jag visade painthingst för några år sedan var det på dom tillåtet med kedjan genom munnen också (på hingst) men jag vet inte hur det är med den saken nu...

Snyggast tycker jag är under hakan, men en del hästar är känsliga där tex unghästar där tänderna och käken växer, och då kan man lägga kedjan över nosen, en annan anledning kan va att det kan vara lite lättare att sänka huvudet på en häst som håller det lite för högt... (nu pratar vi inte dra ner huvudet, utan små fina hjälper)

Kedjan är också en säkerhet, och jag hade inte visat en hingst utan kedja över eller under nosen hur snäll den än är.

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Utrustning Under alla år har jag varit väldigt och fullständigt övertygad om att alla hästar kan/bör/ska gå på vanliga enkla bett. Nu har jag två...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 220
Senast: Oknytt
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 506
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 598
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka