Varför kedja i halter?

Mirre

Trådstartare
Det har jag aldrig fattat:confused:
Är det inte meningen att man ska visa då att hästen är snäll och lätthanterad. Så varför kedja?

Sv: Varför kedja i halter?

Det förstår jag inte heller faktiskt. För utseendet kanske, men varför inte då ett slätt lädergrimskaft, det är ju lika snyggt väl :confused:

För att få en mera precis kontroll kanske. Men det borde man ju kunna öva upp utan kedja.

Precis!
Tycker kedjan förstör intrycket av att ha en lätthanterad häst

Men i halter använder man ju inte kedjan som man "använder" den på bångstyriga och ouppfostrade hästar? Eller hur? I annat fall så har man väl kedjan över nosryggen, eller trixar in den i grimman, medan man inte använder den alls i halter? :confused:

Egentligen har jag inte så stor koll för jag tävlar inte i halter (och jag använder inte kedja på bångstyriga hästar ;) ), så kanske någon annan kan komma med en bra förklaring. En annan möjlig förklaring är väl just utseendemässigt, att det ska vara snyggt och prydligt.

Många i halter har den "intrixad" i grimman över nosryggen, vissa använder den också har jag nog sett. Endast ett fåtal har kedjan kopplad som ett vanligt grimskaft, med en loop runt fästringen i grimman.

Man har kedjan där av ren säkerhet, det kan ju trots allt hända något även med en välhanterad häst.
Kedjan skall sitta under hakan och upp på andra sidan av sidostycket. Det blir ju även snyggt med kedjan där som blänker.

Man bör väl, det ser ju snyggt ut också.

Ok, så det är alltså inget måste (sitter på jobbet och har ingen regelbok här:angel: )...

Inget jag har hittat i regelboken, men domaren brukar rekomendera att använda kedja av säkerhet och att det blir ett snyggt "smycke" på grimman. Det är ju show som gäller.

Okej.
Den måste väl inte sitta under hakan, många har den ovan nosen också. Finns hästar som trivs bättre med den där.

Man skall inte ha den ovanpå nosen inne på tävlingsområdet, vad man gör hemma är en annan sak.

Jag menar på tävlingsområdet.
Min kompis visade bägge sina hästar på AQHA show med kedjan ovanpå nosen, hon blev t.om rådd att göra det på den ena eftersom hon reser sig om man tar i henne med kedjan under hakan.
Ingen sa något, inte ens domarna och de går ju rätt nära och kollar.

Senast ändrad av en moderator:

Álin skrev:
Jag menar på tävlingsområdet.
Min kompis visade bägge sina hästar på AQHA show med kedjan ovanpå nosen, hon blev t.om rådd att göra det på den ena eftersom hon reser sig om man tar i henne med kedjan under hakan.
Ingen sa något, inte ens domarna och de går ju rätt nära och kollar.
I så fall är det olika regler på Showmanship at Halter och AQHAs halter, jag har endast tävlat i SH.

Hej

Det är ju så att även grimman skall vara smyckad. Ju mer silver på grimman desto finare. Kedjan är mest till för att detta ser fint ut. Där emot ska man komma ihåg att man ska INTE ta på kedjan under uppvisningen. Halter är till för att bedöma hur "handlaren uppvisar hästen" Medans SH är bedömningen på båda. Hur väl hästen följer sin "handlare". Samspelet mellan häst och "handlar" är i denna grenen viktigare.

Katta68 skrev:
Hej

Det är ju så att även grimman skall vara smyckad. Ju mer silver på grimman desto finare. Kedjan är mest till för att detta ser fint ut. Där emot ska man komma ihåg att man ska INTE ta på kedjan under uppvisningen. Halter är till för att bedöma hur "handlaren uppvisar hästen" Medans SH är bedömningen på båda. Hur väl hästen följer sin "handlare". Samspelet mellan häst och "handlar" är i denna grenen viktigare.

Nänä, nu är du ute och seglar....

Halter är inte till för att bedöma en "handlare" (korrekt ord borde väl inte vara handlare typ hästhandlare utan visare, uppvisare)

Halter är endast för att bedöma hästens exteriör. Häst och visare skall vara rena och prydliga. Naturligtvis gör det mycket till helhetsintrycket om hästen är lydig och samspelar väl med visaren eftersom man då kan visa hästens bästa sidor för domaren. (Den häst som inte står still är ju av naturliga skäl svårare att bedöma än den som tex kan stå prydligt uppställd).
Eftersom det är hästen, dess exterör, psyke och muskelmassa som visas och bedöms i Halter så är det absolut ingen nödvändighet med silver.
Man får ta på kedjan men handen får inte "fastna" där.

I Showmanship at Halter däremot så bedöms mycket riktigt både hästen och visaren samt hur väl de kan utföra ett på förhand bestämt möster. Här är det gärna så att man bör lägga mera vikt på att ha en "flashigare" klädsel, smycka sig och utrustningen. Hästen bör vara välhanterad och villigt utföra de uppgifter som visaren ber om.
Hälften av bedömningen (10 poäng) läggs på Helhetsintrycket av visare och häst. Den andra hälften (10 poäng) läggs på utförandet av mönstret.

Ovan är min förenklade och förkortade version, för den som vill veta exakt så rekomenderar jag att läsa AQHA´s regelbok.

mvh Eva

kicki13 skrev:
I så fall är det olika regler på Showmanship at Halter och AQHAs halter, jag har endast tävlat i SH.

Hmm.. såvitt jag minns så står det inget i Aqha´s regelbok om huruvida man skall ha kedjan ovanpå eller under nosen i någon av klasserna. Så det är nog fritt upp till var och en..

Dock vill jag minnas att i Halter så står det nått om att man inte får ha kedjan igenom munnen på Märrar, valacker och unghingstar...

mvh Eva

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Utrustning Under alla år har jag varit väldigt och fullständigt övertygad om att alla hästar kan/bör/ska gå på vanliga enkla bett. Nu har jag två...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 220
Senast: Oknytt
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 506
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 598
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka