Varför kastrerar man inte kattskrället?

et_flickan

Trådstartare
Nu har jag hittat min stackars katt helt nerkissad och haltandes på ena frambenet. Tydligen så är det den okastrerade hankatten som bor två hus ifrån oss, ägaren har inte råd att kastrera odjuret.

Jag vet inte hur många gånger våra katter har fått stryk av den där hanen. Tycker det är så oansvarigt att inte kastrera, ska våra katter behöva stanna inne för att inte bli skadade? :(

Och har man inte råd att kastrera katten så ska man inte ha katt tycker jag, speciellt inte när det bor andra katter i närheten och våra två är ju fyra månader så dom kan ju inte försvara sig :devil:

Vad tycker ni?

Sv: Varför kastrerar man inte kattskrället?

med tanke på att det kostar max 700kr att kastrera en katt så tycker jag det är ganska dålig stil om man inte ska avla på djuret.

et_flickan skrev:
Vad tycker ni?
Jag tycker att det är ditt ansvar att din katt mår bra. Mår den inte bra av att vara ute är du en dålig kattägare som fotsätter släppa ut den.

Jaha, men ska jag stänga in en katt som är van att vara ute? Hur dåligt kommer han inte må då? Våran katt närmar sig inte ens den gården eftersom han vet att katten bor där, det e hankatten som går förbi här in under vårat stall och spöar upp våra katter, då är det väll deras ansvar tycker iaf jag. Deras katt ska få vara ute min inte min?? :S

Desutom är våra katter unga, 4 månader. Hankatter båda två som ska kastreras när som hellst, så fort dom får tid, då tycker jag att dom kan kastrera deras.

Sedan tycker jag att det är taskigt emot katten själv att inte kastrera den. Den själv kan ju få stryk på grund av att andra hankatter kommer och då får ju den lida, sen kan den ju försvinna.
Så jag tycker ägarna fortfarande är oansvariga.

Vad gäller våra katter så älskar dom att vara ute. Jagar gör dom båda två, dom ska ju bli stallkatter och det är dom på god väg att bli.

Helt oansvarigt av ägaren! :mad: Förutom att den klår upp andra katter så bidrar den med att sätta flera kattungar till världen, och det finns redan för många som är hemlösa. :(
Dessutom så lär ju han som du säger, åka på stryk också ibland. Nej, man borde ha alla utegående katter kastrerade tycker jag, om man inte har ett avelsmål.

precis och dom har inga avelsplaner på honom vad jag hört iaf. Dom säger att han ska bli 1 år innan dom kastrerar katten :crazy:

Att han kan ha tillverkat över 100 kattungar innan dess är såklart inte intressant.
Jag är så trött på okunskapen och ointresset bland alltför många kattägare. Speciellt eftersom det ofta är djuret (kanske inte just den katten) som får lida.

MissFideli skrev:
Jag är så trött på okunskapen och ointresset bland alltför många kattägare. Speciellt eftersom det ofta är djuret (kanske inte just den katten) som får lida.

Amen. Jag blir så trött på folk. Jag vet inte om det är okunnighet eller ignorans (båda i kombination?), som gör dem helt likgiltiga för att djur far illa? :mad:

Har någon varit med om att ett djäkla okastrerat odjur :devil: sitter utanför er altandörr VARJE natt, klöser på rutan och jamar på hankattsvis och bara längtar efter att få bryta sig in och klå upp mina? Nästan varje gång de går ut slutar det med att gråingen jagar in dem med buller och bång - eller smyger in och letar efter dem om inte vi människor råkar stå ivägen i dörren (vi måste alltid ha altandörren öppen när katterna är ute för om den är stängd har de ju ingenstans att fly från monstret - undrar hur det blir i vinter).

Hur mycket kan katter skada varandra? Ska man sluta släppa ut sina egna helt?

Känner stor sympati med dig!

Ignorans/ointresse tror jag är huvudproblemet, det är så himla enkelt att hitta information om man är intresserad. Men då krävs det ju att man vill veta mer.

Det är ett av skälen till att jag vill ha kastreringstvång (och ID-märkningstvång) på utekatter. Det finns inget negativt i nått av dessa 2 tvången, bara positivt kan komma av det. För både katter och människor. Möjligtvis vissa ägare kan drabbas negativt.

Hur mycket kan katter skada varandra?
Båda katterna har kommit hemhaltandes och nerkissade för dom blir ju rädda. Båda två verkligen älskar att vara ute, dom blir olyckliga och river hela hemmet annars.

Ska man sluta släppa ut sina egna helt?
Absolut inte. Jag tänker inte sluta släppa ut mina iaf, ska deras hankatt få springa omkring hur som hellst och klå upp andras så varför ska jag stänga in mina för? Det låter ganska fel i mina ögon.
Men vi har pratat med ägaren flera gånger och hon säger ju att hon snart ska kastrera katten, men när?? :confused:

Va trött jag blir...

Liknande trådar

R
Övr. Katt Har ett litet bekymmer... En granne (eller ja, det är 700 m mellan husen här) har en honkatt som kommer hit till oss när hon löper. Vi...
2
Svar
28
· Visningar
4 539
Senast: kolblakkur
·
Övr. Katt Hej! Skulle behöva tips och råd för att göra det så bra som möjligt för våra två katter när vi ska flytta. Har idag två katter 11 år...
Svar
6
· Visningar
1 352
Senast: Asko
·
Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
4 234
Senast: Gumman123
·
Övr. Hund Min BC har precis fyllt två år, är precis så pigg och glad som en ung BC är och älskar att vi börjat träna agility! Han har alltid fått...
2
Svar
27
· Visningar
8 909
Senast: Ananas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Målbilder för trubbnosar.