Varför känns det som jag sitter snett?

Tillis

Trådstartare
Har ett jätteproblem när det gäller min sits..:(
Det känns ALLTID som att vänster stigläder är kortare än höger, trots att jag är noggrann med att det alltid ska vara lika långt.
Jag har bett andra kolla när jag rider (även tränare), och ingen ser att jag sitter snett (bakifrån sett). Men något fel gör jag ju, och jag misstänker att det är någon vridning eller liknande, men hur jag än vrider mig i bäckenet kan jag inte hitta ett läge där det känns rakt.

Det känns likadant på vilken häst jag än rider, i både dressyrsadlar och hoppsadlar.
Jag har kollat mig själv hos kiropraktor/massör och någon snedhet har jag inte. Hade dock en rejäl snedhet för sisådär 15 år sedan som jag då åtgärdade. På den tiden hade jag rejält ont i min rygg vilket jag inte har numera.

Någon som kan ha några heta tips om vad jag kan göra för fel, och hur jag ska sitta för att komma tillrätta med problemet. Jag vill ju kunna hitta ett läge där jag själv kan slappna av och RIDA och så vill jag självklart inte göra min häst sned heller.

Snälla hjälp!! (Någon bra sitstränare känner jag inte till häromkring - bara en och hon tar inte emot ryttare med varmblod)

Mvh Tillis

Sv: Varför känns det som jag sitter snett?

Känns det likadant när du rider utan stigbyglar? Kanske kan du ta några longerlektioner och rida utan både stigbyglar och tyglar för att se om du kan komma tillrätta med det eller i alla fall få se hur det känns när du bara har kroppen att tänka på? Jobbigt när man har såna problem och inte vet vad det beror på.

kollat så ditt vänsterben inte är längre än ditt högra? alla har vi olika lång ben ju, bara det att de flesta har så pass små skillnader att de nite känner av något..

Tänkte liksom ovanstående att du förmodligen har olika långa ben, så man ska anpassa lädrena tills den längd som KÄNNS bra inte SER jämt/bra ut. Men om du är kollad efter fel hos kiro (dock är nog inte olika benlängd nåt FEL) så måste det ju bero på något annat. Prova sitt på tennisbollar, så du tvingas sitta mitt över hästen och ha jämn vikt på sittbenen, då kommer du jämnt och känner efter hur stor skillnaden egentligen är.

Btw, Vad fan är det för sitstränare som inte tar emot varmblod!?

Mitt problem är lika vilken häst jag än rider och i vilken sadel jag än rider. Alltså sitter det inte hos min nuvarande häst (även den kollad av kiro), utan hos mig.
Jag har haft detta problem så länge jag kan minnas, men nu vill jag verkligen komma till botten med det!

På en häst jag hade för några år sedan, hade jag vänster läder ett halvt hål kortare än höger för jämnan. Då hade jag också en ovana att korta höger tygel mer än vänster, men det har jag lärt bort nu.

Kan iofs vara ett ben som är kortare än det andra, men det är inget som kiropraktor eller massör sagt något om. Snedheten jag nämnde som jag haft innan syntes mycket tydligt från brösthöjd och upp över axlarna - syntes inget i höften då.

Hehe, tennisbollar var en bra idé! Det kan definitivt vara värt att prova - om inte annat en syn för omgivningen :D

Ang tränaren i fråga så lägger hon inte tid på ekipage som inte har tillräckligt goda framtidsutsikter inom dressyr. Hon är extremt duktig och efterfrågad, så jag kan på sätt och vis förstå henne (även om det är surt).

om det inte är benen så att säga så skulle jag kolla dina fötter, alla har lite oliak stora fötter elelr tår (min vänster är större, det är den hos 80% av befolkningen) och beroende på hur du sätter fötterna i stigbygeln så kan det ju vara så att om du sätter själva fötterna väldigt 'jämt' så förskjuts olikheten där längre upp så att säga, så har det varit hos mig lite innan ajg fattade att det var det haha!

Det blir ju att det känns oliak liksom för att...tja det är ju det.
i mitt fall löste det sig lätt genom att lära sig att trampa ner pyttelite mer på ena sidan, annars kan man ju ha stigbygeln liiiite längre fram/ bak på foten så att det jämnar ut sig , om det är det.

Men det är säkert inte det men om du inte kommer på nåt annat så är det värt att kolla.

som nån annan sa så skulel ajg dock börja med att rida utan stigläder o kolla om det känns så då och om inte, vad skillanderna är? då kanske man kan komma på 'vartifrån' det kommer.

lycka till! sånt är ju superirriterande :(

Skulle kolla upp mig hos en massageterapeuth med friskvårdsutbildning. (så även hästen).

Jag hade också problem med rygg och att hur jag än gjorde så satt jag inte mitt över hästen. Jag kontaktade sjukgymnast som mätte benen på mig (skillde ett par mm), hon sa även att jag var symetrisk och bra i ryggen. Så jag gick vidare. Kollade musklerna hos en massör som också sa att det såg bra ut. Hittade tillsist en massageterapeuth hon hade en noga genomgång och hittade hur mkt snedheter somhelst igenom hela kroppen. Bäckenet skilde 6 cm... Så ge inte upp utan leta nya vägar.

Jag jobbar på det där med fötterna också :crazy:
Min vänsterfot trampar jag alltid ner lite mer, likaså håller stigbygeln längre ut på tån. Problemet är att hur jag än gör känner jag av snedheten - som också ger mig "kramp" i vänster benhinna, alltså framme på smalbenet. :confused:

Får prova att sätta mig utan läder på lina och se om man kan hitta ngt därifrån.

Skulle kolla upp mig hos en massageterapeuth med friskvårdsutbildning. (så även hästen).

Jag hade också problem med rygg och att hur jag än gjorde så satt jag inte mitt över hästen. Jag kontaktade sjukgymnast som mätte benen på mig (skillde ett par mm), hon sa även att jag var symetrisk och bra i ryggen. Så jag gick vidare. Kollade musklerna hos en massör som också sa att det såg bra ut. Hittade tillsist en massageterapeuth hon hade en noga genomgång och hittade hur mkt snedheter somhelst igenom hela kroppen. Bäckenet skilde 6 cm... Så ge inte upp utan leta nya vägar.

Oj - 6 cm är ju jättemycket! Tack för tipset! Jag har läst mig till en som finns här i trakten, så henne ska jag uppsöka och se om hon kan tänkas hitta något snett någonstans.

Du sitter inte snett då? Om du sitter utan stigbyglar, är dina fötter lika långt ner då? Det som är mest troligt är nämligen att felet ligger i din sits. Lättaste sättet att komma till en rak sits är att försöka göra sig så lång som möjligt, benen växer nedåt och överkroppen uppåt. Det går lättast om man blundar och rider på långa tyglar i skritt samtidigt som du koncentrerar dig på att följa hästens rörelser.

Om du inte redan har testat att rida barbacka så gör det! Har du samma problem då?
Jag tycker det är jätte nyttigt att arbeta med sitsen barbacka, man får en helt annan känsla och sitter korrekt automatiskt.

Prova att ta bort stigläderna helt från sadeln och rid så några gånger för att se om det är någon skillnad!

Gå till en kiropraktor!!
Jag gjorde det i våras och då var det 2 cm skillnad (!) i min benlängd på hö/vä.
Sen knäckte han ett par grr och sen var jag rak som en fura :D
Men då måste jag tillägga att jag jobbar som frisör som är det sämsta yrket för ryggen/axlar ;)
Lycka till!

Hejsan.
Jag har samma problem som dig! jag har både kollat upp mig flera gånger och så har jag kollat upp mina hästar! jag höll på och bli tokig på mig själv för jag kunde väl ändå inte ha gjort alla 3 hästarna snea :S vet inte hur många sadlar som jag har provat! Men sen så pratade jag med en tränare som var här på besök, och hon sa åt mig att mäta mina lår och vader i omkrets och då visade det sig att höger lår var 2 cm längre i omkrets och därför så kändes det som om jag inte kunde sitta rakt på hästen för det låret sköt mig åt sidan. tänk på vilket ben du belastar mest när du står rakt upp och lika vilket ben du använder mest när du ska göra ett tyngre jobb tex lyfter tungt eller drar/skjuter något tungt. Jag fick som tips att jag skulle träna upp musklerna i det andra benet så skulle det bli bättre.
Och nu ca 6 månader senare sitter jag rakt på hästen :)
Lycka till.

Kolla upp dig själv, hästen och sadeln, något av det är snett.

Även om du kollat upp dig tidigare, så kan musklerna dra upp sig så att du blir sned igen, samt att både sadeln och hästen kan ha blivit påverkade av din snedhet, bästa är att kontrollera sig regelbundet.

Rekommenderar en osteopat, de har lite mildare behandling än en kiropraktor.

Hej! Det du beskriver är ett ganska vanligt problem. Jag tycker inte att du ska känna att DU gör någonting fel. Om din tränare vet vad hon pratar om så kan hon lösa ditt sitsproblem. Oftast handlar det om ridningen i sig. Hur hästen känns i båda varv. Du kanske upplever det som att du viker dig i vänster midja, faller över till vänster i höger galopp, tycker att hästen är stum i vänster tygel, svårare att fatta en viss galopp. Det är bara lite av det man kan uppleva om man hamnat "snett". Det bästa tipset jag har när du inte rider för din tränare (som SKA kunna tala om för dig vad du ska göra) är att du hela tiden försöker låta bli och åka med i vad hästen har för sig. Sträck på dig, håll i mot i vänster midja och tryck ner vänster häl lite extra så du kommer ner på det sittbenet. Ibland kan det hjälpa att luta sig mer bakåt också.
Sen finns det ju de som VERKLIGEN är kortare eller längre i ett visst ben, men så länge man SITTER rakt så spelar ju inte längden på benen någon roll. Det är sitsen som är A och O.
Lycka till!

kl

super bra tråd!

har nämligen samma problem, och jag vet att mitt problem sitter i mitt bäcken, men har inte fått nån hjälp, har gått till massa sjukgymnaster och kiropraktorer och de vill ha röntgen plåtar och sen träning. Och jag blir så trött.
För jag tränar själv, dels har jag hästen och sen går/joggar jag, men när jag gör något ansträngande det är då jag känner hur sne jag är.
Var senast hos en sjukgymnast för 3 veckor sen, och tänkte då "nu skiter jag i det, det är ingen som lyssnar ialla fall"

Men nu efter att läst denna tråd har jag fått upp hoppet igen!
Ska fixa tid till kiropraktor nästa vecka.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en valack på 16 år som betyder mest i hela världen för mig. Har ägt honom nu i några år och han är hur härlig som helst...
Svar
17
· Visningar
1 638
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 243
Senast: mackan
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
1 023
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Har börjat förlora hoppet tror jag så vänder mig hit för hjäääälp.... (obs långt) Söker tips, råd, erfarenheter.... Vad som helst...
Svar
8
· Visningar
1 907
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama