Varför känns det så fel?

P

ponny_

Jag letar nu kompis till min ponny.
När jag rider honom känner jag mig trygg trots att han kan busa.
Men när jah provrider stora hästar på 160 cm känner jag mig inte alls lika säker.
Varför är detta så? varför känns det så fel?
Jag blir osäker och nervös när hästarna testar en och det känns som jag kommer åka av.
Men med ponny är det ej samma känsla.

Har har ridit många storhästar i flera år.
Men varje gång jag nu sätter mig på en större så känns det ej bra.
Liksom att jag måste ner på ponny nivå.
Alla mina vänner frågar varför jag rider ponny och jag svarar alltid. Jag känner mig säker då.
Min familj tycker även dem att jag ska ha en ponny.

Vad tycker ni?
Vad skulle ni ha gjort?
Mitt hjärta säger ponny
Men samtidigt vill jag tävla.
Men resonerar lite så här

Vi vill bilda famil, jag jobbar och så, jag kommer inte ha tid att tävla hela tiden och när som helst
Jag vill ha en vän jag kan lita på en som jag känner mig trygg med.

Vad skulle du ha gjort?:confused: :confused: :(

Skulle behållt en vbl vallack som jag pratade om tidigare men han sparkades och hotades för mkt så han får åka till ägarna.

Sv: Varför känns det så fel?

Försök hitta någon liten häst. Det finns många hästar som känns som ponnysar när man rider dem. Ta god tid på dig att hitta någon du verkligen känner dig trygg med, det är ingen brådska. Annars kanske du ska tänka på islandshäst. De är lika stora som ponnier men du får tävla dem. Klart att det inte är samma grej, det förstår jag med men jag tror ändå att det finns en liten häst därute nånstans som står och väntar på dig :bump:
Lycka till:rofl:

--------------------------------------------
http://goodybag.blogg.se/havremoppen

Det finns små stora hästar som du säkert skulle kunna känna dig trygg på,, alltså en ponnyhäst! eller vad man ska säga.. som känns mindre än de som är uppåt 160.

Att tävla ska aldrig gå före trygghetskänslan, och känslan av säkerhet, tycker inte jag,, skaffa en häst du trivs med, och skit i tävlingarna! Vad betyder dem egentligen?! Ingenting, för 99,9% av all tid du hanterar och rider din häst, är det inte tävling, och det är DÅ du ska trivas med din häst! Trivs du med din häst 99,9% av all tid, så tror jag de sista 0.01 % inte spelar så stor roll längre. Så är det för mig!
jag skulle ha små hästar, men födde upp en hingst själv, märren dog, och jag kunde ju inte sälja det sista jag hade kvar, så jag fick växa med min store luns, som nu är 162,, men på honom är jag tryggare än vad jag någonsinn tidigare varit på någon annan häst eller ponny.

Lycka till!

;)

Köp en häst på ponnygränsen:P
Eller hitta en häst somkänns trygg helt enkelt.. Men viktigast är ju att det känns bra.

Om det är ponny som du trivs med fortsätt med det. Du får ju faktiskt lov att tävla ponny bland storhäst om du är över 18 år, upp till msv-klass. Så att så länge du inte har ambitionerna att tävla svår klass, så finns det ingen anledning att inte fortsätta på ponny där du känner dig trygg.

/Camilla

Behåll din ponny och börja med western:banana:

Känner precis som du!!!! Jag trivs också bäst med ponnyer och de storhästar jag trivts med har alla varit "ponnyiga". Jo'rå! Man kan rida ponnysar hela livet! Fast - en liten häst är billigare än en maxad D-ponny.....! Rek en "överväxt" rasponny på ca 150-155.

Som flera andra redan har skrivit - köp en häst som är precis över ponnygränsen. Min ena är 154 cm och det är inte stort ;) Med en så liten häst blir inte övergången så jobbig :)

Skaffa ett krutpaket i litet format :D
Islandshästar finns från 120-över 150 cm.
Den kan du tävla utan ålders, eller höjdbegränsningar.

det är väl bara o fortsätta rida ponny.
vill du tävla så kan du ju tävla ponny som stor häst.
finns flera som gör så.

Äsch. Skaffa en häst som du trivs med. Hur stor den är har ingen betydelse så länge du inte är alldeles för stor på hästen.
Min häst är 150, alltså strax över ponnygränsen och det fungerar alldeles utmärkt :D

Du kan ju alltsi skaffa dig en liten stor häst! visst du aksnke inte kan tävla de svåraste klasserna men du känner dig ju säker. Det viktigaste är ju att man har roligt med sin höst och det har man inte om man inte känner sig trygg tillsammans med hästen !
Så resonerar iaf jag :):p

FJORDING!
du kan vara med på tävlingar med bara fjordingar och andra också:)
annars kan du ju bara klassa upp din ponny och tävla mot stora hästar

lyckatill

Välkommen till fjordingvärlden. Här tävlar hela familjer samma häst i alla slags grenar. När alla i familjen fyllt 18 år kan man fortsätta att tävla på lokal nivå i de flesta grenar. Dessutom himla mysig göra-just-ingenting-häst. Billig i inköp, försäkring, foder och täcken (har ett eget).
Mjukt och lugnt steg, inget skumpande.
Låg fallhöjd, marken är mjukare om man är nära den.
Låg klättraupphöjd, när man tagit kisspaus i skogen med skoteroverallen på som egentligen är urvuxen.
Skön att rida barbacka på, mjukt och varmt.
Man slipper frisyrproblem med manen, den ska ju vara klippt helt enkelt.
Med lite tur kan man köra två fjordingar i samma transport utan E-kort.
Skaffar man sig en fjording så får man en hel hoper nya vänner som man inte trodde fanns.
Så åker man på Fjord-SM i slutet av Juli varje år, lätt att semesterplanera.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 372
Senast: mamman
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 889
Senast: Mabuse
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 112
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama