Sv: Varför kan vi som gillar dressyr..
Det beror på att det finns tusentals olika viljor och åsikter här, och problemet kommer när man ist för att säga okej intressant att höra hur du gör och tänker och att se att det finns olika sätt att nå samma mål.
Jag gör på ett sätt och du på ett helt annat och vi båda är nöjda och gör resultat.
Ist ska man till varje pris försöka övertala andra om att just sitt egna sätt är den enda rätta och att alla andra som inte gör som jag gör fel.
Då får man bråk och tjaffs.
Dressyr innefattar så sjukt mkt, även om det är olika på dressyr på western och den klassiska stilen är ju målena det samma.
Man vill få en avslappnad häst som är självbärande som jobbar med bak och rygg.
Man jobbar alltså efter samma mål men vägen till målet ser bara lite olika ut.
Även i den klassiska dressyren finns det ju oändligt olika varianter för att uppnå en lösgjord häst 511 olika övningar att välja mellan. Och varje ryttare väljer sina favvis övningar och kör på de.
Sedan kan vissa övningar funka superfint för en häst/ryttare medans samma övning för en annan häst/ryttare inte alls funkar.
Jag är noga när jag diskuterar att alltid säga att detta är MINA åsikter och att de inte är en lag utan att folk får tycka annat.
Folk som inte orkar läsa igenom allt man skriver men då får man också missuppfattningar lätt här inne och folk tror man sagt si, när man inte alls sagt de utan man sa nått helt annat.
Jag gör rätt mkt med min häst, vi tränar dressyr, western, vi hoppar, vi kör distans vi kör häst och vagn.
Och det är alla olikheter i sin gren men målet är det samma... en lösgjord häst