Varför kan jag inte fatta galopp?

Sv: Varför kan jag inte fatta galopp?

Kl
Jag är helt värdelös på att fatta galopp. Fattar med skänkarna väldigt överdrivet och sitter och spänner mig och då fattar inte min häst galopp och till nästa gång spänner jag mig ännu mer och hejjar på det hela med ett gaaaaaaaaalopp!!! Herregud! Tills jag igår (!) fattade att min lilla pålle tar höften bara(!) inte på en gång då ( han är fem, frieser och sen :) ) men nästan klockrent:)
 
Sv: Varför kan jag inte fatta galopp?

Alltså, mitt tips! Skjut fram höften lite och gunga för Guds skull inte med överlivet, bara känn, tänk, galopp med rumpan :)
 
Sv: Varför kan jag inte fatta galopp?

Ta och skaffa ev vettig instruktör kvinna! Faktiskt. Tänkt vilket lyft på ditt självförtroende sen när du hittar knapparna! Men gör det inte jobbigare än det behöver vara. Ngn vettig sjust person kan alldeles säkert peppa å hjälpa dig :)


Bara du inte ger upp :banana:
 
Sv: Varför kan jag inte fatta galopp?

Som sagt, jag rider redan för instruktör (varierar mellan två, faktiskt) och de är verkligen fantastiska människor och tränare på alla vis. :love: Men på den senaste tiden har jag fått så dåligt självförtroende när det gäller ridning att jag legat hemma helt knäckt och bara grinat och övervägt att göra mig av med hästen, vilket det fortfarande står och väger åt. Och jag tar åt mig väldigt, väldigt mycket om allt inte blir perfekt när jag rider för instruktör, så just nu får det vila ifall att jag skulle sänka mig ännu lägre mentalt.

Men när/om jag kommer tillbaka dit ska jag förstås be dem om hjälp!
 
Senast ändrad:
Sv: Varför kan jag inte fatta galopp?

Jag fick tipset en gång av en tränare, att "spela upp en video" i huvudet där vi får till en perfekt galoppfattning.
Då var det på nivån att jag -om jag hade tur- kunde få till en galopp genom att slängtrava in i den:crazy: Direkt efter "filmvisningen" fattade jag galopp, lugnt samlat och nästan lika snyggt som i "filmen":eek::p
 
Sv: Varför kan jag inte fatta galopp?

Prova att titta på hästens yttre öra när du ska fatta galopp. Ska du fatta vänster tittar du på höger öra och tvärtom. Om du gör det flyttar du automatiskt vikten något och din inre höft vrids lite framåt. Du har ju en bra sist efter vad jag sett på bilder :) jag undrar varför inte dina tränare kan hjälpa dig? Det är ju sånt de finns och vi betalar för...kämpa på, du kommer fixa det :)
 
Sv: Varför kan jag inte fatta galopp?

Hmm... Är det bara vid ridningen som du får dåligt självförtroende? Antar att det ser lite ut så på andra områden oxå va? Det låter så. ta tag på ett område så går även andra lättare. Så i ditt fall undrar jag om du inte ska ta och även blicka innåt. För å komma över dina spärrar.
 
Sv: Varför kan jag inte fatta galopp?

Tro mig, jag har spelat upp mig och min skrangliga travare som den svenska motsvarigheten till Totilas mååånga gånger, haha. Men gud vad skönt att kunna styra det så.

Smirinda: Har svarat på tre gånger nu varför jag inte rider för tränare för stunden. ;) Alltså, jag flyttar ju vikten medvetet och öppnar även höften, men jag har visserligen inte provat att göra det genom att rikta blicken, så det kanske är värt att prova. Tack!

karamelldrottningen: Ja, men det beror ju på att jag suger på allting. :p Men alltså, nej, jag tror inte att det här har något med mitt obefintliga självförtroende att göra. Då skulle jag inte ens få fram en häst i en trav som inte är "älgkalv på grönbete". Jag gör ju bevisligen någon miss fysiskt som gör att hästarna feltolkar (eller inte alls tolkar) mina hjälper, frågan är bara vad.
 
Sv: Varför kan jag inte fatta galopp?

Jo jag tror faktiskt det. Eftersom du drar dig för att dina tränare (som du för övrigt uppskattar mkt) inte ska hjälpa dig. Grejen med att ta hjälp är ju inte att visa hur fantastisk man är utan faktiskt att få hjälpen man behöver. Därför tror jag du behöver rikta dig innåt. Kanske gå till en terapeut? Vet ju att du är missnöjd m ditt utseende fast du ser fullkomligt normal ut.

Du får självklart göra som du vill men jag tror absolut att det skulle kunna hjälpa dig och då blir även ridningen lättare, för då vågar du ta för dig mer å tänka mer positivt.
 
Sv: Varför kan jag inte fatta galopp?

Som sagt så är det inget jag kommer att försöka ändra på, och framför allt har det inget med det här att göra. :)
 
Sv: Varför kan jag inte fatta galopp?

usch ja.. Har fattningarna börjat spöka kan det vara svårt att "komma ur" det. Förmodligen tror du inte själv på att du kan vilket gör att du "för över" dt på hästen.
Mitt tips är att börja stå upp i lätt sits - av någon underlig anledning, ffa hos dressyrryttare, så försvinner prestigen och fattningen kommer av sig själv..
En annan reflektion jag gör efterom du inte kan fatta ens på välskolade hästar så undrar jag om du förlägger vikten fel i fattningen? Prova att i fattningsögonblicket kraftigt vrida ditt huvud utåt (för vänster galopp till höger). Det är lätt att vilja för mycket och börja vika sig framåt/inåt i fattningen.
Ytterligare ett problem som kan uppstå är handen! Många som har problem med fattningar försöker "hjälpa till", gunga med överkroppen och jaga fram och tillbaka med händerna - ofta helt omedvetet. Testa att faktiskt hålla dig i manen (samt tipset ovan), det brukar funka på de utbildade hästarna.
Försök också att avdramatisera fattningen för dig själv - gör det inte till ett jätteproblem, det kommer att lösa sig! Jag har "lurat" ryttare som dig genom lite flummig mental träning.. Tex blunda och föreställ dig att du rider på en lång sandstrand i solnedgången där hästen mjukt rullar över i galopp :d
Hoppning eller bomarbete kan också lösa en sån sån här knut - utnyttja lägen där hästen själv lätt faller i galopp.

Jag skulle inte lägga in övningar som man normalt använder för att träna hästen i fattningar, typ sidvärtsrörelser eller annat, mest för att det krånglar till det mera för ryttaren = fler moment att hålla reda på. Det är egentligen lätt att fatta galopp :crazy: du ska bara komma över "hjärnspöket"!
Lycka till!
 
Sv: Varför kan jag inte fatta galopp?

Jättetack för svaret! Jag ska ha det du skriver i åtanke under dagens ridtur.
 
Sv: Varför kan jag inte fatta galopp?

En tanke till, gör du hästen tillräckligt uppmärksam på framåtdrivande hjälper innan fattning? Typ gör några tydliga halvhalter som du rider kvickt framåt ur några gånger och sedan fattar galopp ur halvhalten? Är hästen tillräckligt uppmärksam på innerskänkeln? Eller liknande som passar er.

Mitt lilla djur förstår bara galoppfattning om det är i "rätt" situation. Att få honom att fatta galopp när han inte är "med" och ordentligt på hjälperna resulterar ofelbart i slängtrav, ingen reaktion eller något annat förvirrad försök till annat. Eller ja, det är typ samma med allting när man rider honom (alltså han böjer sig inte, flyttar sig inte, stannar inte, tar inte halvhalter osv) men mest syns det vid galoppfattning. Jag kan liksom sitta och "rida" och krångla en massa i nån tråkig seg skritt men när han väl är "med" så är det bara att jag vet inte ens vad jag gör så blir det galopp, trav, lite "tramp" eller liknande - typ helt utan hjälper. Det är förberedelsen som är 100 % för oss. Kanske där det är något som felar för er?
 
Senast ändrad:
Sv: Varför kan jag inte fatta galopp?

Jag hade problem med galoppfattningar på min häst för några år sedan. Min dåvarande tränare uppmärksammade mig på yttertygeln! Jag höll fast honom för mycket i den vilket gjorde att han inte fick utrymme till att fatta galopp. När jag lättade på den så voila! galopp. :D
 
Sv: Varför kan jag inte fatta galopp?

Kanske tänker du "öka" när du ska gå över till galopp? Försök i så fall istället att "bara" tänka att du ska byta gångart. Det hjälper om du har en "spärr". Du kan till och med tänka "sakta av till gaaaaaa-lopp!" samtidigt som du ger fattningen.
 
Sv: Varför kan jag inte fatta galopp?

jag använder knappt galoppskänkel, jag tänker oftast det som att hästen ska falla in i galoppen, som från toppen av en berg och dal bana. power of the mind :p.
har fungerat på min häst, foderhästen och några ridskolehästar. har aldrig lyckats reda ut hur riktig galoppfattning ska tas, blir bara bråk och hästen ökar traven bara.

bäst effekt blir det om man först tänker sig transportsträckan upp mot toppen och sen bara låter allt falla :D
 
Sv: Varför kan jag inte fatta galopp?

Jag undrar om centrerad ridning skulle kunna hjälpa dig att komma över problemet? Då tränas känsla och kroppsmedvetenhet, vilket sedan i förlängningen kan hjälpa dig att rent tekniskt rida rätt.

En annan idé kan ju vara att låta någon filma dig när du rider. Det är otroligt nyttigt, även om det kanske inte är något direkt nöje att titta på efteråt.
 
Sv: Varför kan jag inte fatta galopp?

Nummer 1 är nog att du får stålsätta dig och söka hjälp för din kropp. Det sitter där. Jag lovar. Been there, done that. Sitt inte och nöt in fel på hästarna, för det är tyvärr vad som händer.

Efteråt kommer du inte att fatta att du inte förstod tidigare.
 

Liknande trådar

Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 605
Träning Hej! Hoppas jag skriver detta så ni förstår 😅🙈 Har haft mitt 11-åriga ponny sto i 2 år nu, hon är mot den lite grövre typen. Hon är...
Svar
4
· Visningar
954
Senast: Nevermind
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 705
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 183
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp