Varför kan jag inte fatta galopp?

Riley

Trådstartare
Jag har insett att jag är oförmögen att få hästar att fatta galopp, oavsett utbildningsnivå på hästen. Nu är jag en värdelös ryttare överhuvudtaget men när jag inte ens kan få en häst att gå iväg i slänggalopp, om det är så, så blir jag så överjävligt less.

Jag har provat både att sitta till på ytterbenet, ställa lätt inåt och dra tillbaka ytterskänkeln lite lite, till att ge en hederlig gammal ridskolegaloppskänkel, sitter djupt i sadeln, men nej. På en mer välriden häst blir det noll och absolut noll reaktion, de går möjligen bara fram lite mer till bettet, på min egen travare under omutbildning - som tar och jobbar i båda galopperna för andra ryttare - total katastrof med en häst som slänger in baken och typ... skrittpasstravar på stället.

Så. Vad i, ursäkta franskan, HELVETE kan jag tänkas göra för fel? Vad finns det mer för saker jag kan tänkas behöva fokusera mer på? Några idéer, någon?

/ Sjukt frustrerad och ledsen efterbliven ryttare.
 
Sv: Varför kan jag inte fatta galopp?

Känner igen mig.. Har ridit hela livet och haft egen häst i 10år och är värdelös på att fatta galopp.. Det som kan funka lite bättre för mig är att fatta ifrån skritt och inte trav. Jag klarar av att vara mer balanserad då eller nått. :p
 
Sv: Varför kan jag inte fatta galopp?

Kanske kan vara så att du har spänningar och låsningar i din egen kropp?
Vi är ofta väldigt noga med kiropraktor, veterinär och massör osv till våra hästar, men sen glömmer vi bort oss själva.. Jag lovar att man kan hitta väldigt mycket skit i våra kroppar också om vi blir genomgångna. ;)
På två stycken hästar har jag haft problem att fatta höger galopp. Hästarna försökte utredas flertalet gånger utan att egentligen hitta något som kunde orsaka just problem med högergaloppen.. (De föll in i vänster eller korsgalopp..)
Min nuvarande har även en tendens att falla in i vänstersluta konstant.
Min instruktör har klämt och känt lite på mig och hittat en rejäl låsning i höften. Inget jag någonsin känt av eller haft ont av, men herre vilken smärta när hon började lösa upp detta! Och nu har jag börjat få en helt annan rörelse i höfter och bäcken och vips, så är högergaloppen inget problem.
Jag är även sned i hela kroppen, så snart tänkte jag unna mig en kiropraktisk behandling till mig själv, som i sin tur kommer att skona min häst! :)
 
Sv: Varför kan jag inte fatta galopp?

De flest ryttare jag har sett som har problem med galoppfattningarna brukar dels sitta fast i innertygeln, dels ha lite för bråttom och dels göra "för mkt" i fattningen.

Ibland är det som ovanstående skrev lättare att fatta från skritt.

Det du kan prova är:

1. kolla att hästen är böjd runt innerskänkelt och inte för innertyglen. - kan du lätta på innertygel och hästen går kvar ställd och böjd så har du en bra utgångspunkt.

2. kontrollera att du kan påverka takten rid traven först - 1 -2, 1-2 och se om du kan öka takten (inte farten) 1 å 2 å, 1 å 2 å.. En snabbare 2-takt går lättare över i 3 takt.

3. gör en havhalt tänk galopp och sitt till. Håll dig stadig med överlivet så du inte ramlar framåt och var stilla i handen. Kan även prova att säga Gaaalopp!! För att hjälpa till.

Händer inget så fullfölj genom att trycka till med skänkeln och ev. hjälpa till med att lägga ett hoppspö på bogen. (spöt ska bara läggas på som en klapp för att göra tydligt för hästen vad man försöker kommunicera - det är inte en form av korrektion eller disciplinering) Ofta om man hamnat i ett läge när man inte klara av något och tänker att det gåååår inte! Så spänner man sig ofta omedvetet och i början spelar det inte så stor roll hur du får till galoppen utan mer att du får till den... För när din mentala spärr på att det är omöjligt börjar släppa så kommer det successivt inte behövas att du hjälper till med röst och spö.
 
Sv: Varför kan jag inte fatta galopp?

Jo, jag vet själv med mig att jag har problem med ryggen och höften efter att ha halkat i vintras, men dock är det inget som påverkar mig under ridning eller annan träning, utan endast efteråt och när kroppen fått vila. Dessutom har jag tyvärr fobi för att ha folk som rör min kropp på det sättet och kan inte ens låta vänner massera mig, så kiropraktik går dessvärre totalt bort.

Det dryga är att jag verkligen tycker att jag har total koll på min kropp vid galoppfattningarna, men ändå går det inte. Kan inte minnas att det var några problem när jag var yngre och red så det är ju något jag måste ha tappat under uppehållet jag hade i tonåren.
 
Sv: Varför kan jag inte fatta galopp?

Tack för tipsen! Jag tycker mig ha försökt med det du skrivit, dvs. sett till att hästen är genomarbetad och "ärligt" ställd och även försökt få in takten/gunga in hästen i galopp, men det har inte gjort någon skillnad. Rösthjälper har jag också tagit till, både typ "gaaalopp" och de väsljud som vi brukar göra vid löshoppning om de väljer traven, men har inte fått någon reaktion på det heller. Asjobbigt.

Men jag får försöka igen och testa det där med spöet.
 
Sv: Varför kan jag inte fatta galopp?

Det där med spöt på bogen är ponnyfasoner.

Hästar börjar fattningen bak så det har noll effekt eller bara ren bestraffning.

Be de som kan fatta på din hä'st hjälpa dig.

Jag som ridit för mkt hopptränare fattar med inre tån på en orutinerad kuse.
Sen fattar jag med bra förberedelse o telepati -vill jag tro;)
 
Sv: Varför kan jag inte fatta galopp?

Jag har fått tipset att fatta ur en lätt öppna på en häst som gärna kastade sig in i galoppen. När jag fattar ur den lätta öppnan så kunde hästen fatta i balans och det kanske kan hjälpa dig också. Vi gjorde också fattningar på stor volt, där jag några steg innan fattningen flyttade hästen utåt undan för, och rundad runt, innerskänkeln. Det var också mycket bra på den hästen.
 
Sv: Varför kan jag inte fatta galopp?

Lyssnar din häst bra på rösten? T.ex. om du longerar, lyssnar hon på "gaaaalopp"? I så fall har du ju en bra utgångspunkt att kunna lägga till rösten för att förstärka hjälperna. Jag rider en häst som är lite "efter" i utbildningen, han kan alla hjälper men man måste vara övertydlig för att han ska fatta galopp. Jag brukar börja från trav (så att man har lite styrfart s.a.s.), försöker först komma in i en bra takt där hästen går fram men inte rusar. Lägger sedan benen tillrätta för galoppskänkel, lättar på innertygeln, trycker till med benen samtidigt som jag säger "gaaalopp" och då fattar han.

Vet inte om detta hjälpte dig något :p Hoppas du kommer till rätta med problemet. :)
 
Sv: Varför kan jag inte fatta galopp?

Min tränare har också tipsat om att ha hästen i lite öppnatänk i fattningen för att motverka att hästen hamnar på dubbla spår i galoppen. Det gör att du lättare får rätt galopp också.
 
Sv: Varför kan jag inte fatta galopp?

Hur tänker du själv inför galoppen? Tar du för givet att denna gången kommer det gå eller suckar du och gör en halvdan, känslomässigt stressad fattning? Tyvärr är det ofta så att ju mer man vill desto sämre går det...

Kan du fatta galopp i anridningen mot ett hinder? Där har ju hästen egen bjudning och bör ju välja galopp om den får. Sitter det i ditt huvud mer än i kroppen så får du lura dig själv med olika övningar där hästen är van vid att den ska galoppera.
 
Sv: Varför kan jag inte fatta galopp?

Själv lägger jag till innerskänkel lite längre fram (typ en halv cm) och puttar fram inner sittben samtidigt som jag gör en halvhalt med yttertygeln.
(Det ska kännas "Från inner till ytter".) Hästen ska vara mjuk i innertygeln, sen så "kramar" jag till med ytterben och ytter sittben om det behövs.

Min egen har lärt sig nu, hon fattar bara jag puttar fram inner sittben. Dock är det ingen annan som kan fatta galopp på
min ponny längre :o så jag gör säkert helt fel.
 
Sv: Varför kan jag inte fatta galopp?

Jag tror inte du har kontroll på din kropp, prova yoga eller liknande. Då du inte vill gå till massage eller kiropraktor också, yoga är bra iallafall...
Be en kompis longera dig på en välutbildad häst där du bara kan följa med i rörelsen. Du har ridit en svår häst och fått litet fobi för galopp- låt din kropp och knopp vänja sig vid att det är en kul gångart :)
 
Sv: Varför kan jag inte fatta galopp?

Jag kunde inte fatta högergalopp på ett sto jag hade under en period. Vänster klockrent, höger, nope.

Jag hade glömt bort att jag hade ett högerben. Jag lade till högerskänkeln men jag gjorde ju ingenting mer. Ingen startsignal att nu.

På nuvarande häst där jag enbart fattar för säte handlar det mer om kroppskontroll. Annars har jag en häst som svär åt mig eller tycker att :angel:
 
Sv: Varför kan jag inte fatta galopp?

Aj då :( hur gör du med sittbenen då? Börjar du med dem bara och sen förstärker m skänklarna? Kan det vara så att du på nått sett ger dubbla signaler? Rider du för nån tränare? Vad säger denne då? Kom på om du vill kan du kanske lägga ut nån film så man ser lite mer hur du gör och hästen.
 
Sv: Varför kan jag inte fatta galopp?

Jag hade problem att fatta vä. galopp på min medryttarponny. Där låg problemet dock hos hästen. Började fatta galopp ur en vänster sluta och då gick det:) Är dock för långsam med eftergiften/låser fast innerhanden, den är så himla viktig på denna ponny för utan den lilla eftergiften så dör hon.
 
Sv: Varför kan jag inte fatta galopp?

Galopp ÄR ju skitsvårt så så värst kass är du nog inte, jag känner precis igen mig. Den enda hästen jag kan fatta galopp på, om än dåliga fattningar är min egen jag själv ridit in och ridit i snart 6 år. Sist jag red kom jag på att testa från halt (fastän vi inte kan göra vettiga fattningar från trav ens) och det var så mycket lättare! Jag lyckades nog med lite mindre femdubbla signaler än vanligt och hästen blev glad!
 
Sv: Varför kan jag inte fatta galopp?

Det verkar som om galoppfattningen är mer ryttarberoende än mycket annat. Jag har själv aldrig haft problem med fattningar, men mycket duktiga ryttare har haft problem på samma hästar som jag lätt fattar galopp på. Så det beror inte på skicklighet, det är något annat.

Så TS: Tro inte att du är en dålig ryttare pga detta, det är bara något som har hakat upp sig. När det lossnar så kommer fattandet att gå som en dans.

Jag gillar ridtravares förslag. Be någon longera er, sitt utan att ge några som helst signaler tills hästen förstår att han/hon ska lyssna på den som longerar. Öva sedan fattning på fattning utan att du ger signaler. Glid bara med, känn i hela din kropp hur fattningen känns. Träna din kropp att förvänta sig och "ta emot" fattningen.
 
Sv: Varför kan jag inte fatta galopp?

Något som alltid funkat för mig (och även hästar som inte kan galoppskänkeln) är att byta varv! Påbörja en 8-volt och fatta galopp inom dom första meterna på nya volten. Då lutar man inte längre inåt volten och innerbak får plats att göra en fattning.
 
Sv: Varför kan jag inte fatta galopp?

Tack för alla svar! Nu svarar jag lite allmänt.

Jag har försökt fatta ur en öppna/från skritt, men då tycker jag mest att jag fått en "men jag GÖR ju redan som du ber om, rövhatt!"-reaktion. Som sagt, någon kommunikationsmiss blir det ju där.

Grejen med att jag inte vill bli longerad är att jag vill kunna själv, så att säga. Alltså inte bara fokusera på säte och skänkel utan även händerna, för tänk om det är där det felar? Sedan kan jag erkänna att jag inte litar på en häst som jag inte styr själv. finns inget värre än att släppa kontrollen och bli longerad eller sitta bredvid någon i en rockard. Blä.

Jag rider normalt för tränare, men har inte gjort det på ett tag pga. självförtroendeknäck. Och tyvärr hoppar jag inte, men annars hade hinder och/eller galoppbommar varit en jättebra idé.

Och det kan säkert sitta någon mental, omedveten negativ spärr hos mig. Ändå känner jag att jag varit väldigt självsäker och taggad de senaste gångerna på min egen häst, då hon fattat galopp ute i skogen (dock i sällskap av galopperande hästar i galoppbacken, mao var det inte min förtjänst) och jag tyckt att vi haft en bra grund att jobba vidare på. Fast efter allt som varit nu kan jag erkänna att jag fått en liten "det går ändå inte"-tanke i skallen, för det enda jag tycks åstadkomma är att göra hästar stressade och förvirrade...

Hur som helst, jättetack för alla tips! Jag provade ett par av dem idag i skogen, dock utan framgång - det blev bara travartrav eller trav på stället - men jag får experimentera vidare senare.
 

Liknande trådar

Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 605
Träning Hej! Hoppas jag skriver detta så ni förstår 😅🙈 Har haft mitt 11-åriga ponny sto i 2 år nu, hon är mot den lite grövre typen. Hon är...
Svar
4
· Visningar
954
Senast: Nevermind
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 705
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 183
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp