Varför kan inte sista stunden få bli fin?

jemeni

Trådstartare
I dag kom djurambulansen och skulle ta bort mitt sto! :cry:
Redan i telefonen hade jag meddelat att hon behövde lugnande då hon inte låter främmlingar röra henne i pannan.
När de väl kom trodde de inte det behövdes och klen som man är i det läget så stod jag inte på mig.
Efter massor med försök fick hon nog och galopperade upp till stallet, bara att hämta henne igen, hon får lugnande efter minst 5försök att hitta venen.
Självklart för låg dos på uppjagad häst, på med en dos till även häst massor med försök att hitta venen, fortfarande är hon helt oberörd.
Då fick jag nog och gick in i stallet igen så de skulle kunna ge henne en dos till i boxen där hon är lugn.

Tur att man har en snäll häst som tillslut litade på matte och sänkte huvudet för matte satte sig ner (för så ska man göra i hennes ögon).
Det hela tog nästan 1timme! Det var ju inte såhär jag ville ha ett slut för min häst som tur är tog hon det med ganska så ro, att hon blir lite uppjagad det är vardags mat för henne.
DET VAR JUST DÄRFÖR HON SKULLE HA LUGNANDE INNAN HON LÄMNADE BOXEN.

Ha det bra i trapalanda min älskade Jemeni :love:

Sv: Varför kan inte sista stunden få bli fin?

Jag är ledsen för både din och din flickas skull att det blev så mycket stress för er i slutet .

Skickar tröste kramar och det är så fruktansvärt när man måste ta bort sin vän .

Kram Mia

They say memories are golden
well maybe that is true
I never wanted memories,
I only wanted you.

A million times I needed you,
a million times I cried.
If love alone could have saved you
you never would have died.

In life I loved you dearly,
In death I love you still.
In my heart you hold a place
no one could ever fill.

If tears could build a stairway
and heartache make a lane,
I'd walk the path to heaven
and bring you back again.

Our family chain is broken,
and nothing seems the same.
But as God calls us one by one,
the chain will link again

Rest in peace ! vackra Jemeni !!
En stor kram till dig !!!!!!

Jag blir alltid lika ledsen när man måste ta bort hästar, speciellt när det inte går som man vill.
Usch och fy!

Kram på dig!

Jag fattar helt enkelt inte hur veterinärerna idag tänker. Jag blir lika ledsen varje gång jag hör att en häst ska behöva hinna stressa upp sig innan livet ska avslutas. Varje hästs liv ska tas med varsam hand och dom ska inte behöva känna stressen på det där sättet !

Tankarna går till dig idag !

Kom ihåg alla: Stå på er när det gäller dessa veterinärer. Ni känner er häst bättre än nån annan !!

Lider med dig!!!! Men nu är hon vidare!!! *kämpekram till dig*

kan bidra med ne värre och en bättre historia:
en i trakten skulle avliva sin häst o den skulle skjutas( eller bultas?) (av en ickeveterinär) och de missade! träffade hästen men fel ställe så hästen slet sig o sprang runt med skottskada, de försökta igen o missade, så på 3e skottet dog äntligen hästen!

Själv har jag tack o lov bara EN "FIN" upplevelse, min då underbara veterinär sa direkt att han ville ha lugnande i hästen så i boxen fick han en liten spruta, sen gick vi ner i hästens sommarhage där den fick äta gräs o veterinären var så lugn o underbar o hästen var så trygg, sen mask o bult så var det över, grannen med grävfirma kom sen o begravde och en fin sten fick han också.

Beklagar både din förlust och hur det blev eran sista stund men du kanske kan tänka som så att hon trots allt hade en väldigt stor tillit till dig då hon - stressad som hon var - ändå litade på dig den där sista stunden. Försök minnas det istället för hur hon stressade runt strax innan, vissa hästar är ju allmänt springiga och lider inte av det i sig egentligen, det är nog mest du som människa som tycker det känns tungt att det blev som det blev och det har jag full förståelse för.
Din berättelse kanske i alla fall kan bidra till att någon annan kan undvika något liknande och istället få en fin sista stund med sin bästa kompis.

Himla trist att det blev så. Jag hade heller inte lyckats stå på mig i ett sånt läge kan jag säga. Bra att du tog in henne istallet ändå, och nu är det klart, så hon har det bra. Som ngn sade så tror jag ibland vi människor läser in mer i hästarna, att de tycker det är jobbigt mm..
Kram på dig!

Lider med dig, ush vad tråkigt. Blir alldeles tårögd.
Hon har det nog bra där hon är nu <3

Hon har det helt klart bra där hon är nu! Hon slipper ha ont och har förhoppnings vis fått träffa sin mamma och syster!

Hon har alltid varit en häst som stressar så hon var ju bara sig själv, den damen har aldrig gått att tvinga till något (men vet stönade varje gång ja sa det är dax att raspa tänder (vilket vi gjorde 4gånger på 14år :angel:))
Så hon var ju bara sig själv! Att hon litar på mig det vet jag och är stolt över det var verkligen min häst :love::love:

Det jag har lärt mig till näst gång (om det blir någon) är att då ska jag lyssna på min innre röst och köra till min egen vet och hämta lugnande så de är drogade och klara när de kommer!

Vi måste lära oss bättre att lyssna på vår inre röst. Det har vi blivit dåliga på. Förmodligen för att vi inte vill "stöta" oss med våra medmänniskor. Varför frågar jag mig???
Även fastän din tråd är sorgligt är jag tacksam för att du delade med dig. Det är viktigt att prata om dessa situationer också.

kl

Detta har ingenting med just din berättelse att göra, men jag skulle vilja dela med mig av det här.

I veckan var jag iväg med en häst som skulle tas bort. Jag har varit med en hel del gånger innan och bara en gång tidigare har man skjutit med gevär, de andra gångerna med bultpistol. På det här stället använde man sig också av gevär, vilket jag har tyckt känns lite makabert eller konstigt, bulten har känts bättre. Jag ifrågasatte/frågade om varför man använde sig av gevär, och fick ett jättebra svar som nu har ändrat min åsikt gällande gevär/bultpistol. Han svarade helt enkelt att många hästar är huvudskygga och blir oroliga när man lägger an bulten, men med geväret behöver man ju aldrig komma i kontakt med hästen alls vilket gör att hästen inte oroas av den anledningen iallafall.

Ville bara dela med mig ....

Senast ändrad:

Jag ska faktiskt oxå dela med mig av en erfarenhet som hände i somras.
Jag och en vän hade bokat tid på slakteri för hennes häst. Kl 10.00 hade vi tid, vi anlände strax innan. Det var väldigt varmt denna dag och när vi rullade in på infarten kom likstanken emot oss som en vägg. Hästen var helt galen i transporten och höll alvarligt på att sparka sönder allt som kom i hans väg. Vi skyndade att lasta av och möttes av en kille som sa var vi skulle gå. Vi skulle in med honom i en box och sedan skriva på massa papper. När vi öppnade dörren möttes vi av en hel hög tjurar eller kossor och ett gäng får. Nu hade vi bara tur att hästen hade bott på bondgård och tyckte inte detta gjorde något. Men det värsta av allt är att personalen säger till oss att dom ligger efter i arbetet och att han skulle få vänta ca 2 timmar i boxen... Vänta på sitt öde i 2 timmar, höra alla andra djur avlivas och bara vänta på sin tur... Vi hade bokat tid och tyckte givetvis att detta var helt galet. Han skulle då inte behöva stå där ensam i över 2 timmar. Personalen verkade vilja att vi skulle åka därifrån, men vi vägrade och sa att vi väntade med honom till han var borta... Ett sista försök gjorde vi att be snällt att dom skulle ta honom mellan några får... Efter ett tag kom en annan kille ut och sa att han skulle göra bort det på en gång. Tack och lov ! Vi fick snällt gå utanför och vänta. Vi gick ut... hörde hans sista hovsteg på betongen... sen öppnades dörren och ut kom killen med en blöt illaluktande grimma. Han sa nu är han borta. Vi satt oss i bilen, båda storgråtandes men visste att han hade det bättre nu.

Vad jag vill ha sagt med detta är för det första varför man inte får vara med under själva avlivningen ? Speciellt nu efter alla skriverier att slakterier säljer hästarna vidare...
Det andra är att efter hur vi blev bemött och lukten vi kände kommer jag ALDRIG att låta min prinsessa avsluta sitt liv på det sättet ! Jag kommer att betala mycket pengar till den som låter mig gräva ner henne den dagen kommer för henne. Aldirg slakteri igen !

Jag fattar helt enkelt inte hur veterinärerna idag tänker. Jag blir lika ledsen varje gång jag hör att en häst ska behöva hinna stressa upp sig innan livet ska avslutas. Varje hästs liv ska tas med varsam hand och dom ska inte behöva känna stressen på det där sättet !

Tankarna går till dig idag !

Kom ihåg alla: Stå på er när det gäller dessa veterinärer. Ni känner er häst bättre än nån annan !!
Veterinärer ?
PL

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
4 151
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 906

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka