Varför kan inte marsvin gå i koppel?

Soppan

Trådstartare
Mina marsvin hatar att ha sele pa sig, jag har provat ett par ganger men de tycker att det ar pest och pina. De kaniner jag haft har daremot inte brytt sig om selen utan snabbt vant sig och glatt skuttat runt i koppel.

Vad ar era funderingar kring detta? Ar era marsvin likadana? Eller har de inget emot att ga i sele?

Sv: Varför kan inte marsvin gå i koppel?

Mina marsvin HATAR selen. Dom ser förnärmad ut, som att dom säger " men matte jag har aldrig smitit". Så nu får dom vara lös på gräsmattan/ängen. Under uppsikt självklart.

Kan det inte vara en vanesak; om man börjar när dom är små kanske det funkar?
Själv har jag haft marsvin i många år men aldrig ens köpt ett sele haha :p Ingen av dom är särskilt rymningsbenägen (eller snabb för den delen om dom skulle få för sig nåt ;)) så det känns lite onödigt. Drar oftast med ett burgaller eller dyl om grisarna ska ut på gräsmattan ändå (med tanke på att de är ett litet gäng att hålla reda på)

Min gamla kanin kunde först gå i sele men sen när vi inte gjort det på ett tag sprattlade han tills den lossnade. Min kompis marsvin har inget emot det, så jag tror att om du bara testar rätt ofta så vänjer dom nog sig. Det är väl som att man måste vänja hästar vid sadel skulle jag tro. Jag skulle inte heller vilja ha en grej runt magen och halsen;)

Mitt förra marsvin hade inget problem med selen, han visste att han fick vara på gräsmattan då, och att jag inte drog i honom. Lät alltid kopplet vara löst och följde efter honom vart han gick.
Mitt nuvarande gillar inte alls kopplet, men så sitter hon mer stilla på gräsmattan också. Tidigare stack hon jämt iväg pga att hon blev skrämd, men sen började vi sitta i "mur" runt henne och nu sitter hon själv. Man kan till och med gå iväg i trädgården och hon sitter snällt. Men brukar såklart alltid ha henne under uppsikt.
Jag tror att det lättaste är att vänja dom vid selen när dom är små. Mitt förra fick ha sele på sig utan koppel när han var liten, och sprang runt med det i hela huset. Sen satte jag bara på koppel när vi gick ut på gräsmattan. Ibörjan bet han lite i det men han vande sig fort. Se bara till att inte spänna för hårt runt halsen! Det är lätt att göra när dom är så små och när det är svårt att känna.

Mina hatar också selen. Tror det är för det måste sitta rätt tajt på dom och dom känner sig låsta av den.

Mina går gladeligen omkring i sele om de finns gräs...."Lilleman" springer omkring som ett skållat troll så de är svårt att följa med i vändningarna...Aldrig haft ett marsvin son inte gillat det....Har dock egna hemmagjorda selar...

Förra sommaren lyckades jag NÄSTAN vänja mina vid selen (köpte selar för att jag hittade så sjuuukt söta selar :D ). Dom fattade poängen med att få äta gräs. Skulle prova en gång nu i sommar igen, gick bra inne, men sen blev den store tvärsur och den lille fick nästan panik! :crazy:

sen är mitt problem att dom trasslar in fötterna i halsremmen hela tiden, kan liksom inte spänna hårdare för då skriker dom.. hopplöst! för selarna är så fina... :p

mina kan tyvärr inte gå lösa heller. dom hade rymt på två sekunder ner under huset o då hade jag aldrig fått tag i dom igen. :p

Liknande trådar

Övr. Hund Sådär, nu har The Black Destructor känd mental status. Inga jätteöverraskningar, dock lite förvånad över planering/bedömning vid ett par...
Svar
2
· Visningar
1 114

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka