Varför inte läderolja på en sadel??

Alexandra_W

Trådstartare
Fick ju skötselanvisningar med mig för nya sadeln. Dels då att man ska fetta in den ordentligt det första man gör och SEN lägga på ett lager sadeltvål, dvs alltid fett först.

Iaf, det står i fetstil med stora bokstäver att man ALDRIG ska använda läderolja på en sadel (dvs inte bara på nya sadel utan generellt). Varför då??

Sv: Varför inte läderolja på en sadel??

Har hört att det beror på att sadeln kan tappa färgen om man oljar och att det inte är bra för sömmarna. Har ingen aning om det är sant men det har i alla fall jag tagit fasta på och använder bara fett och dessutom inte så ofta.

Tror det har med stoppningen att göra också, har hört att olja kan gör att stoppningen klumpar ihop sig, jag använder effax läderbalsam på mina sadlar, tvätten gör jag med vanlig lädertvål.

Har ingen aning om det du frågade om, men hade en annan fråga, varför skulle man fetta in först? Och ett lager sadeltvål sen?

Olja är lämpligt att använda på lädrets avigsida eftersom den kan tränga in i lädret då för att göra det mjukare etc. På rätsidan använder man lämpligen ett tunnt lager läderfett för att skydda sadeln mot väta. Tror att det står något om detta i den nålade tråden om lädervård. För den är väl kvar?

Att lägga på fett först och lädertvål sedan tycker jag verkar helkonstigt. Vad skulle meningen med det vara? När jag har köpt nya sadlar har rekommendationerna varit att fukta lädret, olja (neatsfoot) på avigsidan och läderfett av bivaxtyp på rätsidan. Jag antar att det kan bero på hur lädret är garvat och behandlat i övrigt också. En del lädervaror är ju infettade redan från start och i så fall bör man antagligen undvika läderfett ett bra tag framöver. Som jag har fått lära mig ska man vara sparsam med lädertvål och bara använda det när lädret är riktigt smutsigt. Annars räcker det i regel att dra av det med en fuktig trasa.

Jezzie skrev:
Tror det har med stoppningen att göra också, har hört att olja kan gör att stoppningen klumpar ihop sig, jag använder effax läderbalsam på mina sadlar, tvätten gör jag med vanlig lädertvål.
Jamen det måste väl bero på hur mycket olja man lägger på? Har svårt att tänka mig att ett tunnt lager olja skulle tränga in i stoppningen och klumpa ihop den. Så tunnt och genomsläppligt är inte läder. Däremot är det lättare att överdosera olja än fett och det tar därför längre tid innan sadeln blir "ridbar" igen.

Olja kan förstöra sömmarna.
Tex ska man inte "marinera" ett billigt stelt träns i olja i flera dagar. (Vilket jag gör ändå eftersom det var just billigt ;) )

/T

Tror att det är så att oljan inte är så bra för stoppningen i sadeln. Ofta är det stoppning lite var stans på sadlar nu för tiden och tex latex (som ofta finns i sitsen och ibland i bossorna) och läderolja är ju inte en så bra kombination. Ofta används det syntetull i sadlar i dag och den tål nog inte heller läderolja.

Detta är vad jag tror.

Express_Pearl skrev:
Har ingen aning om det du frågade om, men hade en annan fråga, varför skulle man fetta in först? Och ett lager sadeltvål sen?

Jag citerar ur råden:

'det viktiga är att först och främst se till att lädret är mjukt. Detta uppnär man genom att lädret är väl infettat. Blir lädret för stelt och torrt kommer det att spricka. Även nya sadlar behöver fettas in, lädret torkar ju trots att det inte används. Man vet ju inte hur länge huden som sadeln tillverkats av har legat innan den användes, inte heller hur lång tid sadeln hängt innan den blev såld.

Sadeltvålen ger ett skyddande lager över lädret (ungefär som bilvax skyddar lacken). Har man såpat in sadeln blir det inte lika lätt repor och skav i lädret, då såpan får ta de största stötarna.

Det är mycket viktigt att lädret är ordentligt infettat innan man såpar. Vissa sadeltvålar kan "lösa upp" färgen om man såpar på ett torrt läder.

Fetta in så mycket som lädret vill suga in. Låt torka över natten och torka sedan av ev överflödigt fett. Lägg därefter på ett lager såpa över den väl infettade ytan, genom att med en endast LÄTT fuktad svamp applicera sadeltvålen. Sedan kan du efterpolera med en mjuk trasa för att få en blank och fin yta.

Slut citat.

Det låter iofs helt vettigt. Men jag har oljat sadlar i många år, inkl den jag bytte in igår och som sadelmakaren tyckte såg ut att vara riden i fem gånger och trodde var sprillans ny (hur gammal den är vet jag inte riktigt, men 4-5 år, dock inte SÅ mycket riden i men en bra bit över fem gånger).

Det IRONISKA är att på SADELN så TILLVERKARENS rekommendationer är fett - eller OLJA ;)

Vid en ny sadel blir lädret för mjukt för snabbt om man använder olja och fett ger en vattenavvisade yta, vilket inte olja gör. Ekololja reagerar med hästens svett och det gör att sömmar kan ruttna. Men vissa fabrikat som Equipe har endast olja till sina sadlar, och den oljan är faktiskt jättebra! Men är du osäker så använd läderbalsam.

Diabolical_Kitten skrev:
Vid en ny sadel blir lädret för mjukt för snabbt om man använder olja och fett ger en vattenavvisade yta, vilket inte olja gör. Ekololja reagerar med hästens svett och det gör att sömmar kan ruttna. Men vissa fabrikat som Equipe har endast olja till sina sadlar, och den oljan är faktiskt jättebra! Men är du osäker så använd läderbalsam.

Jag gör som de vill, iaf tilsl jag vet jag inte behöver använda inbytesgarantin ;)

Annars så den enda olja jag använder är Neatsfoot Oil.

Neatsfoot förstörde mitt träns... Blev konstiga prickar på hela lädret och det började spricka efter ett tag. Lädret på nosgrimman blev också uttöjt och rynkade sig.

För att se om det var lädret testade jag det också på mina tömmar och tömkörningsgjord men på de små delarna jag testade det på blev det också dessa prickar, så då använder jag endast läderfett istället.

Och jag har använt neatsfoot i flera år, utan minsta problem. Tror det är ngt konstigt med ditt läder eller med den neatsfoot du använde? VIKTIGT är dock om du använde ren neatsfoot oil eller neatsfoot COMPOUND? Bägge är olja, den sistnämnda är inte riktigt att rekommendera..

Jag använde den här:

10639.jpg

Tränset var ett Jacson träns, tömmarna vet jag inte märket på (står säkert på dom, men dom är i stallet) men de var enligt sadelmakare av bra kvalitet, kostade 1500:-
Mjukt och fint läder.

Okej, är du SÄKER på att du använde den (compoundflaskan ser likadan ut, bara texten som är annorlunda) så är det himla skumt. Vad var lärdet smort med innan?

Jag har använt det på allt från märkeslösa Börjesträns, Jacsontyglar, sadlar, dyyyr Tärnsjösele och diverse 'mellanklassläder' - aldrig minsta problem - tvärtom. Oavsett nytt läder eller äldre.

Så, skumt.

Kan kolla på flaskan idag (syrran har en i stallet) men det är väl den som säljs på de flesta ställen?

Tömmarna var smort med Effax och Jacson tränset hade varit smörjt med först Effax sedan använde jag Equifix läderolja (ofärgad) under en period och sen använde jag Neatsfoot en gång.

Diabolical_Kitten skrev:
Kan kolla på flaskan idag (syrran har en i stallet) men det är väl den som säljs på de flesta ställen?

Tömmarna var smort med Effax och Jacson tränset hade varit smörjt med först Effax sedan använde jag Equifix läderolja (ofärgad) under en period och sen använde jag Neatsfoot en gång.

Ingen aning hur det är hos er, men HÄR så är det oftast compounden de har. Men kolla om du vill, skumt är det hursom =)

Jag använder bara Prestiges Leather Elisir på mina sadlar, eftersom det är vad som rekommenderas. Och så är det väldigt smidigt!! Eftersom det båda rengör och vårdad. Det är en tunn mjölkaktig vätska.

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
391
Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
390
Senast: Freazer
·
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 198
Senast: MiniLi
·
Utrustning Innan jag envisas för mycket så tänkte jag höra efter här. För någon vecka sedan hade Hööks i Sisjön jättestor sadelutförsäljning...
Svar
9
· Visningar
1 003
Senast: Tora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka