Varför inte klippa under sadeln?

Badankan

Trådstartare
Jag har alltid hört att när man helklipper en häst så MÅSTE man lämna en ruta under sadeln.
Varför???

undvika skav, iofs så gör inte de små rutorna som många lämnar inte någon nytta alls, det ska vara i storlek med ett schabrak eller vojlock.
det är ju mycket nötande från sadeln, och har man en kortklippt häst så kan det bli mycket skav av det då klippt päls inte är lika glatt och ger mer friktion än oklippt päls.
detta är i alla fall vad jag lärt mig.

Aha skav! De har jag aldrig tänkt på! Tack för uppvaknandet :)
Pga skavrisken som sagt . Väldigt många hästar blir känsliga flr skav efter klippning eftersom minsta friktion av utrustning på en klippt päls blir mkt större än på en oklippt päls där håren rör sig med ev friktion, vilket inte sker på klippta strån, där det snarare "hakar fast" .

Jag har också lämnat förr, men det är betydligt lättare att hålla rent o därmed slippa få hudproblem.

Ett skinn under i alla fall vid fällning brukar ge noll skav.
Problemen är ofta större vid gjord eller andra ställen om sadeln passar.

Själv klipper jag alltid hela hästen o har inte haft några som helst problem så det va därför jag undrade. En del är väl extra känsliga så då är det ju bra att man kan spara om man vill. Min får massor av skorpor över hela ryggen om hon inte helklipps o det hjälper med klippning för då torkar hon ju direkt :)

Det är som sagt för att minska risken för skav, men jag klipper även sadelläget om jag helklipper. Har inte varit med om skav från sadeln.
Dessutom får min ponny så enorm päls att jag nästan skulle behöva gå upp en bomvidd på vintern om hon fick ha pälsen kvar under sadeln :eek:

Liknande trådar

Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 039
Senast: fio
·
Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 863
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 454
Utrustning Jag har köpt en helt ny sadel som är utprovad av sadelutprovare. Sadeln har visats sig vara för lång för hästen. Sadeln ligger ca 3-5cm...
Svar
3
· Visningar
760
Senast: Ajda
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka