Varför inte inne vid åska?

N

Nibla

Varför ska inte hästar vara inne vid åska. Vi människor går in och är säkrast inne. Jag funderade på om stallet eller ladugården kunde vara den högst belägna byggnaden på ett ställe att det kanske skulle vara därför? Men om det inte är så då? En ladugård brinner ju inte oftare än ett boninghus eller?:confused:

Sv: Varför inte inne vid åska?

Har aldrig hört det påståendet att de inte ska vara inne i åska?

dock så har de järnskor på fötterna, de flesta. därmed leder de ström betydligt värre än oss fotfolk.

Människor och hästar är två helt olika typer av individer!!
En häst har som främsta instinkt: Flykt.
I ett stall blir denna instinkt totalt blockerad och kan skapa stress vid exempelvis åskväder (gäller inte alla hästar!!) och känner sig då tryggare ute i sin hage där den kan få utlopp för sina instinkter och är även tillsammans med individer av sin sort som ger trygghet.

Malin

Har jag möjlighet så vill jag att min häst är inne när det åskar och det finns en enda viktig anledning och det är att jag vill att han är där det är säkrast för honom.
Hästar är som någon skriver flyktdjur och vill fly dit den känner sig trygg när ngot händer eller så bara flyr den och det är det jag vill undvika.
Hästar flyr in i brinnande stall så deras flykt tankar är kanske inte de allra bästa.

Vi har ett välfungerande system med både potentialutjämning och överspänningsskydd i stallet, och eftersom det är min kollega som sålt/projekterat det så vet jag att det är bra grejer. ;)Jag har föresten gjort inkopplingsanvisningen så jag vet att det är rätt inkopplat.:rofl: eller kanske inte.....

Människor och hästar är två helt olika typer av individer!!
En häst har som främsta instinkt: Flykt.
I ett stall blir denna instinkt totalt blockerad och kan skapa stress vid exempelvis åskväder (gäller inte alla hästar!!) och känner sig då tryggare ute i sin hage där den kan få utlopp för sina instinkter och är även tillsammans med individer av sin sort som ger trygghet.

Malin

Jag upplever det helt tvärtemot. stallet känner hästen sig tryggare i än ute i en hage under blixtar och åska. det händer rätt frekvent rätt rejäla olyckor med skenande hästar i åskväder. Ute känner hästen också jordspänningen via järnskorna på ett helt annat sätt än inne i stallet.

och jag förutsätter att hästen har kompisar inne i stallet också : )

Enda anledningen till att de inte ska vara inne måste väl vara att OM det skulle börja brinna i ladugården har man ganska kort tid på sig att få ut djuren. Eldförloppet går ganska snabbt eftersom det är öppna ytor och mycket brännbart (hö) matrial, torrt virke i väggarna och bra luftgenomströmning. Dessutom kan det vara svårt att få ut en skrämd häst som, enligt vad man hört, helst vill tillbaka in i stallet.

Har jag möjlighet vill jag ändå ha hästarna inne. Särskilt om de går i den högst belägna hagen där åskad tidigare slagit ner i en stor ek.

Jag upplever det helt tvärtemot. stallet känner hästen sig tryggare i än ute i en hage under blixtar och åska. det händer rätt frekvent rätt rejäla olyckor med skenande hästar i åskväder. Ute känner hästen också jordspänningen via järnskorna på ett helt annat sätt än inne i stallet.

och jag förutsätter att hästen har kompisar inne i stallet också : )

Det verkar vara helt individuellt.
Islandsfödingen jag har, som är uppväxt i det fria blir superstressad om han är inne vid åska/fyrverkerier. Han är stencool om han får vara ute.
Kallblodstravaren vi hade ville hellre vara inne då, och var ganska stressad men inte helvild om hon var ute.

Det verkar vara helt individuellt.
Islandsfödingen jag har, som är uppväxt i det fria blir superstressad om han är inne vid åska/fyrverkerier. Han är stencool om han får vara ute.
Kallblodstravaren vi hade ville hellre vara inne då, och var ganska stressad men inte helvild om hon var ute.

Jag har också en islänning som mår mycket sämre inomhus när det åskar eller runt nyår. Jag har spenderat de sex sista nyårsaftnarna med henne runt tolvslaget och kommit fram till att hon mår bäst ute.

Dom gångerna jag åkt ut till stallet för att ta in hästarna när det åskat har dom bara tittat på mej när jag stått där i ösregnet och lockat på dom. Dom vänder rumpan mot vinden och bryr sej inte det minsta. Annars brukar dom vilja gå in när det regnar mycket.

Har haft dom inne på nyår och då har dom alltid varit väldigt stirriga en stund efter tolvslaget, sen är det lugnt igen.

jag skulle aldrig drömma om att ha hästarna ute vid åska. :crazy:

det dör flera hästar varje år pga blixtnedslag. dessutom kan dom skena i panik och skada sig allvarligt! en häst med järnskor på blöt mark, med en cirkel av el runt sig är rena blixtmagneten.

den enda risken inomhus är om det skulle börja brinna, vilket händer mtk sällan. det brinner inte mer i stall än i hus. åskar det mkt så är jag alltid i stallet eftersom ponnyn är jätterädd så då är det bara att ta ut dom isf.

ang nyår så var det en häst som dom hade låtit vara ute. den fick panik och rymde. dom letade med helikopter osv men fanns inte spår av hästen. några mnd senare så hittades hon, flytandes i ett vatten. hon hade gått igenom isen... jag får ont i hjärtat när jag tänker på hur rädd stackarn har varit och hur hon måste ha kämpat för att ta sig upp. och hade ägaren haft lite vett i skallen och stängt in hästen i stallet så hade det aldrig hänt.....

Hästarna på sommarbetet går ute vid åska söker skydd i skogen om de vill. De som står nära stallet och är inne delar av dygnet både vill in och åker in vid åska. :D

Här omkring har fler hästar/djur dött av åsknedslag än brinnande stall.

För några år sedan slog åskan i ett träd vid staketet. På ca 200m försvann all tråd. Bara trästolpar kvar ( en plaststolpe förintades). Hästarna försvann till grannen. Tur att hästarna inte stod vid det trädet. :crazy:

kl

min häst och alla andra hästar är ute när de åskar, skulle inte funka rent praktiskt att ta in alla för dom är ganska så många och står en bit från stallet.

man får hoppas på att man har tur och att blixten inte slår ner helt enkelt, dessa hästar bryr sej inte de minsta om blixtar och åska utan står bara oberört och äter eller sover.
hade jag haft en häst som får panik hade den givetvis fått komma in.

Jag vill gärna ta in mina, ffa eftersom hagarna ligger i riskzonen för nedslag (på en backe, tex). Upplever inte att de blir varken mer eller mindre stressade av att vara ute eller inne. Men matte är lugnare!

Liknande trådar

IT & mobiler Vänder mig hit igen eftersom det blev så bra hjälp förra gången och för flera användare 😆 Har försökt googla men inte hittar något...
Svar
14
· Visningar
1 543
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 682
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 738
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
631

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

• WE-tråden