Varför inte ge linfrö till avel?

ragge

Trådstartare
Varför ska man inte ge linfrö till avelsstona(när dom är dräktiga) och till växande unghästar?Har läst det någonstans men kommer inte ihåg varför...:confused:

Sv: Varför inte ge linfrö till avel?

Jag har gjort båda de grejerna och de hästarna lever och frodas ;)

Unghästen var nog en av de snyggaste och mest jämnväxande fölen jag har sett. Hon har aldrig haft kolik eller magbekymmer...

//E

Vi ger det till våra med, men jag läste för ett tag sen att man inte skulle göra det..varför kommer jag inte ihåg...

Jag ger också linfrön till mina avelsdjur. Kokade så klart! Det kan kanske vara så att du läst att linfrön inte lämpar sig som enda kraftfoder till avelsdjur, då det kan bli lite ensidigt med proteinet.

Ger min unghäst oxå linfrö med rekomendation från uppfödaren men jag vart lite orolig när ni sa att de skulle vara kokade..
Jag kokar bara upp vatten och sedan häller på och sedan får de stå drygt 24timmar gör jag fel då?

Det spelar ingen roll..bara dom är skållade så att giftet försvinner..

Ger alla mina hästar linfrö... (föl, unghäst, avelssto, tävlingshäst), dom är fina o välväxta :)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
522
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 763
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 076
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 782
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar