Varför ingen kür?

Krockodil

Trådstartare
Jag har en fundering. (Som alltid :angel: )

Varför används inte kürklasserna mer på tävlingar än i SM sammanhang? Har hittat en eller max två andra tävlingar i sverige som har kür, men då är de på svår nivå och nationell eller elit tävling.

Kür finns ju även i mindre svåra varianter. Junior versionen ligger väll runt Msv B nivå. Unga Ryttare versionen på Msv A. Varför används inte de programmen på "vanliga" regionala tävlingar?

Om det fanns en kür som passade eran tävlingsnivå, skulle ni anmäla er då?

Sv: Varför ingen kür?

Jag har faktiskt ridit kür i Piteå en gång för typ 2-3 år sedan, på regional tävling. Det var någon FEI kür (minns inte riktigt vilken) men var på ca MsvCnivå men med diagonala slutor också. Det var hur kul som helst! Hade gärna gjort om det.

Jag skulle absolut göra det och jag tror att om vi hade mer kür kan vi locka fler utomstående att titta! Man kan dessutom göra typ cuper eller så över meeting och avsluta med kürfinal. När jag red ponny (för inte så länge sen... :p) så var det en klubb här i närheten som anordnade LA-kür för ponny, ruskigt roligt, nu var inte jag med, men själva idén är ju bra.
Varför ska man bara få rida kür om man rider SM eller GP och liknande? Mer kür mer kür mer kür!
Jag tror egentligen det mest handlar om typ lathet eller så från klubbar. Fan, man kanske skulle ändra det, är ju med i en styrelse, haha! :D

Jag har faktiskt 2 kürtävlingar inplanerade i höst som jag hoppas kunna rida (om jag får ordning på musiken vill säga). Jag tycker det ska bli jättekul och jag önskar att fler arrangörer ville anordna, men jag tror att problemet är att arrangörerna inte vågar ha en sån klass just för att det blir så få anmälda. Det är inte många fler än de som räknar med att kunna rida SM final som har färdiga kürer och det är väldigt mycket jobb med att göra en. Och många kanske tycker att det är för mycket jobb för en "vanlig" tävling. Så det blir lite som en ond cirkel. Visste ryttarna att det skulle finnas fler tävlingar så skulle de kanske vara mer motiverade att göra en kür och fanns det fler ryttare så skulle arrangörerna ha fler sådana klasser. Jag såg någon kür förra året i en propp, men den blev inställd pga för få anmälda. Hoppas det inte blir likadant i år...

Å vad avundsjuk jag blir nu!! :bump: Vilka klubbar är det som anordnar kürerna ni hoppas på att få vara med i?

Om man spånar lite så skulle man kunna locka ryttare att anmäla sig med lite högre premier än vanligt. Eller nån rolig cup eller liknande.

Breccia_
Jag är ocskå med i TS styrelsen och jag har nämnt det här med kür för dressyrgrenen och de verkar ganska positiva. Eftersom både Piteå och Vännäs tydligen annordnat kür för några år sedan så är kanske ryttarna inte helt emot iden. ;)

Den küren jag red var bra sponsrad, vinnaren fick ett fint täcke och rätt höga premier. Jag kom tvåa och fick typ 1000-1500kr (minns inte riktigt) vilket för mig är mycket pengar att vinna i en klass. Trots detta så var det bara typ 7-8 starter :(

Men det kanske blir fler och fler som törs starta om det är några kürer/år och folk ser att "vanligt" ekipage också kan rida kür, utan proffsgjorda program? Det tar ju lite extra tid att få ihop ett program och fixa musiken, men man kan ju visa sin häst från sin allra bästa sida när man får göra programmet själv.

Ska man inte ha tre domare i kür-klasser?

I så fall är det säkerligen varför inte fler klubbar har detta på tävling. Sedan vill ju alla klubbar ha fulla klasser på täbling, tror inte att man får ihop 40 st kür-starter på en dag.

Nja, här hos oss så är det sällan fulla startfällt i alla fall. Om det är 25 starter i en klass så är det ett rätt så stort startfällt för oss. Så för oss här uppe så skulle nog de flesta arrangörer bli nöjda över ett 10-tal startande i en sådann "special" klass.

Det där med domarna vet jag inte. Verkar inte stå någonstans vad jag kan hitta. Eftersom det krävs tre domare från Msv A klasser från och med i år så borde det väll vara så att Junior Kuren som är en Msv B, kan dömas av en domare, även om det säkert är rekomenderat att använda tre.

Antalet domare hänger ju på vilken nivå det är på tävlingen.
Regional o nationell MVSB = en domare.
Elit = 3 domare.
Jag förutsätter att det är likadant vid kür om det inte är t.ex. SM och det enda som står angående kür när man läser hur många domare det ska vara är domare på lägst MSV B nivå som dömer ponnykür.

Nu börjar mitt huvud snurra med detta, funtar på att en av tävlingarna skulle kunna öppna med MSVB:4 och sen en klass med kanske 10-15 starter där man har en MSVB-kür... Detta ska jag försöka driva igenom :angel:

Fast sedan är det säkert pga att kür-klasser inte är kvalande "uppåt" (det är jag säker på iaf). Skulle du ha en kür-klass i Sthlm så tror jag kanske att du inte ens får ihop 10-15 ekipage. Tror du folk gör kürprogram om dom inte är Jr/YR?

Nej, självfallet gör dom inte det eftersom det inte finns några kurtävlingar att starta i om man inte är det. ;) Däremot tror jag att om det fanns en summa att vinna som översteg de vanliga premierna i en vanlig klass så tror jag ryttare skulle tyka att det var värt att sitta några timmar med att skapa ett kurprogram. Speciellt om man visste att kurklassen/klasserna var här för att stanna och inte bara en engånsföreteelse.

De lättare Msv B klasserna är ju inte heller kvalprogram men de har ändå startande. I alla fall här uppe, jag vet inte hur det ser ut söderut.

Fördelen med Kurprogram är att man kan framhäva sina bästa sidor och visa det man är bra på. Publik är mer intresserade av att se Kur än andra program vilket skulle gynna arrangörerna. Ryttare får en chans att rida ett annat program än de som funnits i 100 år och hästarna som kan programmen och förekommer ryttaren får också lite förändring.

Ännu ett problem;)... Propparna publiceras ju i TDB ganska nära inpå tävlingsstart (mot tidigare år). Om folk har en månad på sig att fixa en kür tror jag att många backar.

Jag gillar kür, men ska det slå igenom stort så tror jag att man kanske måste göra en cup av ngt slag, som det är på ponny (Falsterbo och Globen). För på ponnytävlingar finns kürklasser då och då, även om det inte är så ofta.

Fast det går ju att lägga ut propparna i god tid. Det är bara tävlingar som är lite slarviga där proppen hamnar i TDB en månad innan. Eftersom tävlingarna ska godkännas av förbundet exempelvis första juli om tävlingen sker i September osv. så finns det ju inget som säger att proppen inte kan läggas ut tidigare. :) En kurklass är inte klass man bara slänger in som utfyllning i en tävling utan förhoppningsvis så vet arrangörerna om att det krävs mycket förberedelser och låter ryttarna veta om klasserna i tid.

Att ponny har lite mer kur än stor häst skulle jag tro är på grund av att de inte har speciellt höga klasser tillåtna för ponny. Men det är bara en tanke. :D

Om det fanns en kür som passade eran tävlingsnivå, skulle ni anmäla er då?

JA!!!!! Tanken på att jag aldrig kommer komma upp på en nivå där jag får rida en kür känns jätteledsam. :( Jag tävlar inte ens alls i dagsläget, men skulle det finnas låga kürklasser så skulle jag bli motiverad att göra det.

Nej det är klart att ingen kommer med så kort varsel, däremot har vi rätt många YR och J-ryttare runt sthlm med omnejd och försöker man gå ut med det i bra tid så är det ingen omöjlighet.

Och som krockodil skriver: lägger man ut proppen i tid så är det ju inga problem?

Sen är det inte alls svårt att göra en kanske mindre bra (d.v.s. inte internationell ;)) kür hemma med sin dator, det är inte svårt alls.
Jag tror främst att några måste börja våga göra något annat än att fortsätta i samma inskränkta mönster för att något ska hända. Jag ska inte tvinga dig att göra det så du behöver inte vara sur... ;)

Jag skulle tycka att det var roligt, men kanske att bedömningen borde viktas lite annorlunda för att slippa ifrån de enorma skillnader som kan bli när en del har professionella kürer och andra har hemsnickrade?

Nu är det kanske främst ponnyryttarna på SM-nivå som också rider häst som kan tänkas ha professionella kürer så det är väl ganska få?

Men något jag också skulle tycka vore bra är att vi borde ha FLER olika program på varje nivå!
Idag har vi TVÅ långbana LB, TVÅ långbana LA, TVÅ långbana-MsvC (och i MB så är det ju en visserligen fyra program, men en ganska tydligt skillnad i svårighetsgrad mellan de två första och sista).

De allra flesta ryttarna rider ju på dessa nivåer, och kanske bara på en nivå åt gången (LB eller LA osv), och att ha fler program blir ju inte särskilt dyrt (idag skrivs ju protokoll ut från datorn) och jag tror definitivt att domarna klarar av att hålla fler program i huvudet också!

Fast det med professionell emot amatör kür tror jag inte är något problem egentligen. Jag var och tittade på Strömsholm när JR och YR SM gick och även där hörde man skillanden på om musiken var sammansatt ordentligt eller bara ihopslängd. Och vilket som så avspeglades det inte i resultatet. Eftersom det inte är bara är själva musikdelen som bedöms så är inte musiken så extremt viktig att det överstiger resten av själva dressyrprogrammet.

Och eftersom takten är viktig i musikvalet så tror jag ingen ryttare använder samma musik till ponny som stor häst. ;) Måste vara en stor häst med väldigt trippiga steg i så fall. :D

Det du skriver sedan om fler olika program går ju att lösa med en kür! Då får ryttaren ju rida precis hur den vill (innom svårighetsgraden då naturligtvis) :D

(Domare sitter ofta med programet framför sig när de dömmer, så de behöver inte hålla reda på alla program de ska dömma i huvudet.)

Jag tror vi får vara de som drar igång det hela! Jag vet inte vart i Sverige du håller till men jag gissar på söder någonstans? Du får börja i den änden så tar jag den norra delen av sverige! :D Så får vi tävla om vem som får flest startande! :banana:

Mnajeh, sthlm :p Men vi får se vad som händer, jag har till och från svårigheter med "min" styrelse haha.

Jag får peppa min miniklubb till att starta en rörelse från söder, hade tyckt det vore fantastiskt roligt att se kür på lägre nivå än SM!

Liknande trådar

B
Hästvård Hej! Jag har en 3-årig valack som jag har fått diagnosen struppipning på. Eftersom det inte finns någon samlad...
Svar
3
· Visningar
3 577
Senast: dreampower
·
Avel ..att en ponnyhingst skall ha presterat på tävlingsbanorna för att kallas "prestationshingst"? I dressyr, i hoppning, fälttävlan? Kat B...
2
Svar
27
· Visningar
2 490
C
Dressyr Jag har pm:at moderator IngelaH men inte fått svar än (det var iofs inte så många timmar sen och jag tror inte att hon har varit online)...
2
Svar
20
· Visningar
2 498
Senast: VulkanoRosa
·
Hoppning Läser i dagens ridsport att nu skall de troligen klydda med kvalreglerna igen. Dels var de inne på att 4-åringarna inte skall kunna...
2
Svar
21
· Visningar
2 810
Senast: ancan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar