Varför hostar hon?

squarepants

Trådstartare
Svärmor har en hund (flatcoated, tik, 2år) som hostar då och då, t ex om hon drar emot något så kopplet dras åt. Hon hostar även då hon dricker mycket vatten, eller vid väldigt gott godis som sväljs för fort. Någon gång har hon hostat efter hon skällt. Hon hostar flera gånger per dag, men det verkar inte hänga ihop med motion eller ansträngning. Hostar aldrig vid t ex cykling, bortsett från om halsbandet dras i.

Hon är kollad hos vet flera gånger, fått en kamera nerstoppad i halsen utan att dom hittat något. Tonsillerna är bortopererade som "första åtgärd", för 4 månader sedan.

I övrigt frisk, fin i päls och mage. Svårt att lägga på sig, men det tycker vi inte är särskilt konstigt eftersom det är en mycket aktiv hund som aldrig är still.

Senaste förslaget hon fick var lungmask, någon som har erfarenheter?

Vad kan det vara?

Sv: Varför hostar hon?

Ingen som ens har någon gissning?

Det rör sig inte om några superhostningar, utan mer som.. en harkling, eller ett jättehögt, hårt "flämt"

Jag har bara sett lungmask och hakmask hos höns och då resulterar det bla i hosta/harklingar... Men jag tror det är väldigt, väldigt ovanligt hos hund i Sverige!?

När du beskriver det så tänker jag osökt på hjärtat... Har hört just detta "hårda flämtande"/harklande hos några hundar som haft klaff-fel. Men om hunden är kontrollerad av vet. så är det ju knappast orsaken i detta fall?

/Swat

Tack för svar :bow:

Jag vet faktiskt inte om dom har undersökt hjärtat! Jag har inte varit med vid någon av undersökningarna, och jag tror inte att ägaren vågar säga till vad hon tycker att dom ska kolla. Det jag vet är att dom varit inne, undersökt hals och opererat bort tonsillerna (som var inflammerade).

När har hostan/harklingarna yttrat sig på dessa hundar? I några speciella tillfällen eller "random"? Det känns som att hon borde hosta vid ansträngning om det gäller hjärtat?

Jag ska framföra det till ägaren! Hon vill åka in med hunden igen till ett djursjukhus och göra en större undersökning (än har hon bara varit på en mindre klinik), och det är nog bra för henne att veta vad som borde testas (även om vetten borde veta det :)).

Tonsillerna hade varit mitt första svar, men nu var de ju redan bortopererade. Dock... jag vet många hundar som fått opereras två gånger då man inte fått bort allt första gången och halsproblemen återkommit ganska omgående.

Mina två som haft problem med tonsillerna har haft exakt de problemen - "harkelhostat" när halsbandet stramat åt, när de druckit och när de ätit godis, speciellt torrgodis.

I övrigt har jag tyvärr inga direkta tips att komma med. Hjärtproblem kan ju, precis som Swat skrev, ge hostningar, men eftersom hunden är opererad ganska nyligen så är förmodligen hjärtat kollat innan dess och då borde ju ett sådant fel upptäckts, i alla fall om det var stort nog att ge så här pass mycket problem.

Minskade hostningarna något efter tonsilloperationen och återkom sen eller har de varit konstanta även efter operationen?

Trachealkollaps var min första tanke. Ett av symptomen är nämligen hosta när halsbandet drar at vid halsen. Fast med tanke pa att man ofta diagnostiserar det med hjälp av endoskopi sa verkar hon ju inte ha det eftersom det redan gjorts om jag förstod det rätt?

Liknande trådar

Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 211
Övr. Hund Det finns ett äldre par i mitt område som har en rottweiler hane som dom har noll kontroll över. Hunden är väldigt aggressiv mot andra...
Svar
14
· Visningar
1 558
Senast: GotAsecret
·
Hundhälsa Vi har en kastrerad hanhund född i november 2006. Han är alltså snart 8 år gammal. Han kastrerades sommaren 2010. Vi köpte honom som 8... 2
Svar
29
· Visningar
13 744
Senast: ISABEL
·
Övr. Katt Jag behöver bollplank och råd, jag mår som ett ruttet äpple. I somras träffade jag en ny kille, båda blev blixtkära. Vi har inte varit... 5 6 7
Svar
120
· Visningar
17 903
Senast: Shenzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka