Varför heter det muslimer och inte islamer?

purity_666

Trådstartare
Jo jag vet att islamister finns, men de är ju fundamentalister med politiskt inriktning.

Jag tänkte bara såhär:
Kristendom-kristna
Buddhism-buddhister
Katolska kyrkan-katoliker
Scientologi-scientologer
Hinduism-hinduer
Judendom-judar

Det mest logiska vore att muslimer hette islamister eller islamer. Varför just muslimer? Finns det fler religioner där benämningen på de troende inte innehåller religionens namn?

Frågan gäller alltså enbart benämningen på de troende, inget om själva religionen i sig.

Muslimer är en förvanskning/föränkling av muhamedaner efter profeten Muhamed. Vet dock inte varför kristna inte kallas Jesusister, då Jesus aldrig hade tillnamnet Kristus ...
Kan tillägga att katoliker och kristna är samma sak (båda inriktningar tillber Jesus och Maria samt helgonen) fast bibeln och de 10 bud klart slår fast i 1a bud att enbart Gud får tillbedjas ...

Muslimer är en förvanskning/föränkling av muhamedaner efter profeten Muhamed. Vet dock inte varför kristna inte kallas Jesusister, då Jesus aldrig hade tillnamnet Kristus ...
Kan tillägga att katoliker och kristna är samma sak (båda inriktningar tillber Jesus och Maria samt helgonen) fast bibeln och de 10 bud klart slår fast i 1a bud att enbart Gud får tillbedjas ...

Jag tror att kristna kommer av att använda ordet kristus om Jesus betyder att man erkänner honom som Guds son. Han är väl en "vanlig" profet under namnet Jesus inom islam och judendom? Det är väl också därför man hellre ska säga före och efter vår tid (tideräkning) än före och efter kristus.

<snip> Det är väl också därför man hellre ska säga före och efter vår tid (tideräkning) än före och efter kristus.

I en Gregorian kalender (som den storre delen av varlden, inklusive Sverige anvander) raknar man BC (before Christ) och A.D (Anno Domini, "the year of Christ" or something in Latin) och det har man gjort sedan 300 talet. Att ens fundera pa att gora det till en politiskt korrekt fraga irriterar mig.

De Muslimska landerna har en egen kalender, Hijri som raknar fran nar Profeten Mohammed flyttade fran Mecca till Medinah och var introduced 10-20 ar efter handelsen. (622 om jag minns ratt) Manga av de Muslimska landerna anvander Hijra kalendern och en del anvander bada.

Muslim eller Moslem (‏مسلم‎) "Den som hänger sig åt Gud"
Islam (islām / ‏إسلام‎) skulle man kunna översätta med fullständig hängivelse till Gud.

Det grekiska ordet christós, i latiniserad form ”Kristus”, betyder ”en som är smord” (dvs. kung) eller ”den smorde”. Ordet motsvarar alltså det från hebreiskan hämtade ”Messias”och används i NT med samma innebörd. Uttrycken ”Jesus är Messias” (Apg 9:22) och ”Jesus är Kristus” (1 Joh 2:22) har i grundtexten samma lydelse. I föreliggande NT-översättning står ”Messias” när judisk miljö och judiskt tänkande präglar sammanhanget

Nej, det är inte samma sak. Det ena ingår i det andra. Ungefär som att män och människor inte är samma sak: alla män är människor, men alla människor är inte män. Kristna och katoliker är inte två inriktningar av samma sak, eftersom alla katoliker är kristna. Men alla kristna är inte katoliker.

I en Gregorian kalender (som den storre delen av varlden, inklusive Sverige anvander) raknar man BC (before Christ) och A.D (Anno Domini, "the year of Christ" or something in Latin) och det har man gjort sedan 300 talet. Att ens fundera pa att gora det till en politiskt korrekt fraga irriterar mig.

De Muslimska landerna har en egen kalender, Hijri som raknar fran nar Profeten Mohammed flyttade fran Mecca till Medinah och var introduced 10-20 ar efter handelsen. (622 om jag minns ratt) Manga av de Muslimska landerna anvander Hijra kalendern och en del anvander bada.
Jag tycker att det är en ganska bra utgångspunkt i ett sekulariserat land att skippa så många vardagliga och slentrianmässiga referenser till religion som möjligt. Sen är det väl en bonus att judar och muslimer och ateister och andra berörda slipper säga att Jesus är Guds son.

Jag tycker att det är en ganska bra utgångspunkt i ett sekulariserat land att skippa så många vardagliga och slentrianmässiga referenser till religion som möjligt. Sen är det väl en bonus att judar och muslimer och ateister och andra berörda slipper säga att Jesus är Guds son.

Jag tycker å andra sidan att det är helt ok om vi inte låtsas vara ett helt religionsopåverkat land, där religionen varken har eller har haft någon kvardröjande effekt på kultur, värderingar etc. Det är ju inte sant.

Jag tycker å andra sidan att det är helt ok om vi inte låtsas vara ett helt religionsopåverkat land, där religionen varken har eller har haft någon kvardröjande effekt på kultur, värderingar etc. Det är ju inte sant.

Absolut kan man se det så. Jag tänker inte att det handlar om att förneka eller inte låtsas om sin historia, det är ju den grund vi vilar på. Men på samma sätt som vi vill bevara det som är bra och bygga vidare på det kan vi ju lämna det som inte längre känns aktuellt och viktigt. Problemet är väl bara att det är så svårt att enas om just vad som är vikigt och värt att bevaras.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka