Varför har vi i Sverige ingen godkänd angloarab hingst i aveln?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare wolken fee
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 955
W

wolken fee

Om man tittar på Hannoveranar verbandet i Tyskland har de alltid en anglo arab hingst tillförfogande för sina sto ägare, för att just kunna lätta upp avkomman.
Och vi som har varit med i gemet länge, ni kommer väl ihåg den svarta angloarab hingsten Matcho X, som har gett så mkt till den tyska aveln.

Hur kommer det sig att vi inte har en enda godkänd anglo arab hingst i halvblods aveln, för att just få chansen att kunna lätta upp ett tungt sto.
På något sätt så känns det inte bra, då dessa blodslinjer verkligen behövs i vår avel.

Sv: Varför har vi i Sverige ingen godkänd angloarab hingst i aveln?

Helt enkelt för att ingen har visat upp någon anglohingst som varit tillräckligt bra för tillfället. Tidigare har det ju funnits anglohingstar i aveln. Men angloaveln i sverige är ju väldigt liten, så det är kanske inte så konstigt att det inte kommer fram bra hingstar så ofta. Och ingen har pengarna till att köpa in en tillräckligt bra hingst.

Den bästa kandidaten som finns i Sverige är väl Business x, om han får tillräckligt med meriter för att godkännas.

Sv: Varför har vi i Sverige ingen godkänd angloarab hingst i aveln?

Kanske vore en god ide för Flyinge att plocka in sperma ifrån Cellés Lavauzelle AA.

Liknande trådar

Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 379
Avel Så är vi inne i den tidpunkten på året, sökandet efter nya hingstförmågor! Lite tankar från mig och jag undrar givetvis hur ni andra...
Svar
19
· Visningar
2 464
Avel Jag är rätt säker på att jag kommer få en del negativa komentarer nu och det är jag beredd på, kritisera mig gärna men snälla förklara... 2
Svar
26
· Visningar
4 215
Senast: yennork
·
Avel Betäckning på min arabtant till nästa år planeras med xx hingst. Vilka finns det som är lämpliga (förtydligar att avkomman blir... 2
Svar
30
· Visningar
4 164
Senast: Cosy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka