Varför har ponnyn börjat vägra hoppa?

Harbor

Trådstartare
Min dotters kusin har en ponny som för det mesta har hoppat glatt det mesta.
Nu har de börjat tävla mer och mer och ha mera hoppträningar för en riktigt bra hopptränare. Förra träningen så vägrade ponnyn på ett visst hinder, och tränaren gav sig inte förrän den hoppat det, och det gick väl på kanske 5e försöket. Sen vägrade han också på nästa hinder, och samma sak, han skulle ju förstås tvingas över. Det var inte så lyckat träningspass.
Nåväl, en vecka senare har de ny hoppträning, med en annan tränare. Denna gång vägrar han på typ allt och flickan ramlar av 5 gånger.....

Nån som har en teori om detta? Har han bara fått trauma av detta hoppande nu för en tid?? Idag ska de iväg på tävling, få se hur det ska gå.

Sv: Varför har ponnyn börjat vägra hoppa?

Kolla upp hästen på klinik så den inte har tex kotledsinflammation. Ev kolla med equiterapeut.
Om den är ua på kliniken etc så skulle jag ta en paus från hopptränandet och göra andra roliga saker. Kanske hoppträna kravlöst på låga hinder, eller hoppa lite i skogen etc för att få tillbaks glädjen.

Måste bara berätta att han hoppade ALLT på tävlingarna idag och var helt super! Vad konstigt det kan bli :-)

Det kanske beror på att ryttaren inte är nog bestämd, eller att hästen har för låg framåtbjudning.

Oftast ligger det något fysisk obehag bakom så plötsliga förändringar. Att en häst vägrar på träningar men hoppar på tävling - trots att den t ex är dubblesidigt frambenshalt - är inte helt ovanligt. Adrenalinet och endorfinet när hästen kommer på bortaplan kickar in och hjälper den att göra det den tycker är roligt - hoppa.

Dock bör man kolla upp detta så snart som möjligt, går hästen en längre tid med t ex en ledinflammation blir det svårare att häva och risken är större att det uppstår kroniska förändringar i leden.

ja om det fortsätter bör man kolla men man får inte glömma den psykiska aspekten hos ryttaren.

Om ryttaren blir knäckt i sitt självförtroende pga ny tränare med andra krav, prestationskrav pga "duktig" tränare så kand et räcka med att det blir oväntade stopp för att ryttaren helt ska tappa all ridning vilket påverkar hästen mycket.

Jag har varit med om det själv och sett det hända andra. För höga krav plötsligt på en träning och det kan köra ihop sej utan att det är minsta fel på hästen.

Få hästar och ponnyer är "hoppmaskiner" de påverkas av sina ryttare och deras självförtroende och ridning.

Jag tror att han blev stressad av att tränaren stod där och gapade och bestämde. De fick helt enkelt inte lugn och ro att i egen takt hoppa runt. Eller så kände han att flickan var stressad och måste prestera. Inte vet jag. Eller så tycker han bara att det är jättehejsan att tävla :-)

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 133
Senast: zarmino
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 170
Senast: Juli0a
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 565
Senast: Fiorano
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 620
Senast: Blyger
·

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • *Ulvlek* Ronja Rövardotter
  • Vad gör vi? Del CCVIII

Hund, Katt, Andra Djur