Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?
*KL*
Jag har i grunden samma anledning som the_connemara.
Jag vill ha individkoll, se direkt att och VEM som äter dåligt/dricker mindre/är lite lös i magen/bajsat lite mindre etc.
På lösdrift upptäcks dels sådana tecken senare än på nattbox, dels så vet man bara att någon är si eller så, inte vem.
Sen, med nuvarande så skulle det inte fungera matmässigt med lösdrift heller.
Annars så tycker jag om lösdrift, och herrarna skulle garanterat trivas med det (den ena har gått på lösdrift i många år innan jag köpte honom). Men det fungerar inte fodermässigt, och som sagt - jag vill ha mer koll på individen.
Däremot, något jag gärna skulle ha men där det praktiska omöjliggör (suterrängstall) är liten egen hage i anslutning till boxen, så de kan gå ut och in i varsin liten hage, och kunna välja stå ute/stå inne, röra sig litegrann etc. Det skulle jag göra om det gick praktiskt.
Sen har jag gärna lösdrift under hagtiden, trots att jag stallar in del av dygn. Men inte 'full lösdrift', av 'kontrollskäl'
Istället har de stora boxar, kallstall med högt i tak och uteluft, samt inga galler och låg mellanvägg (möjlighet till närkontakt fysiskt). Och jag försöker ha dem ute så mkt det går, även om tiden begränsas av foderdelen.