Varför har min pålle ödem?

Kaki

Trådstartare
Min häst har ödem, det är två "klumpar" under magen, ca 5 cm bakom sadelgjorden, och han är även svullen runt nacken och på ganascherna och igår även där kindkedjan sitter om man rider med en sån. En dag var han svullen i "påsarna" på skapet, men det va borta dagen därpå.

Har haft kontakt med veterinär och hon sa att han kunde vara allergisk mot potatisprotein, låter långsökt enligt mig... Men enligt hon var det bara att "vänta ut det". Har tagit bort allt krafftfoder utom några dl havre för skrammlet i krubban. (Han är även dålig i magen)

Kan ödem vara foderrelaterade? Vad kan ödem bero på?

Har läst att det kan bero på hjärtproblem, men han är pigg som en mört och har ingen feber eller andra sjuksymtom. Tränar honom i princip som vanligt.

Sv: Varför har min pålle ödem?

ödem beror på problem med cirkulationen. det kan vara hjärtat men behöver inte vara det.

jag brukar ge äppelcidervinäger, den rensar ur allt vatten i kroppen och ödemen försvinner.

om det är ett återkommande problem borde du ge någon örtblanding som stimulerar blodcirkulationen och stödjer njurarna, tex rosmarin, nässla och gullris.

Vilket kort, konkret och bra svar! :bow: Jag tror inte att han haft haft det som ett "återkommande problem" men jag har bara ägt honom i 6 månader. Han är väldigt foderkänslig men om jag ska prova ge äppelcidervinäger.. Hur mycket ska han ha och hur får man i dom det? Han får bara 2 dl havre per mål nu (pga magproblem) för att få ett skrammel i krubban, det känns som att det är för lite för att blanda med.

jag brukar ge det i lite vetekli. dom tycker oftast att det smakar gott (konstigt nog :p). du kan ju blanda ihop en halv liter vetekli och havre + äcv. vetekli är snällt mot magen så det ska inte vara någon fara att ge. :) jag ger min ca 2 dl/dag, men du kan ju börja med en fördelat per mål och sen öka tills du ser att det blir bättre.

Okej, ska snacka lite till med veterinären innan jag börjar med äppelcidervinäger men sen blir det nog en tripp till vetekli-affären om inte hon har någon vettig metod att komma med för hur jag ska få bort hans problem.

Ett eventuellt hjärtfel tycker man ju att dom borde märkt under hans snart 11 åriga liv. Men kanske hon kan lyssna på det för säkerhets skull. Funderar på att be henne ta ett blodprov också och kolla allt som går att kolla, om det skulle synas något där skulle jag nästan bli glad.

Något måste ju ha utlöst det här, jag vill veta vad... :crazy:

En liknande sak har uppkommit på grannens shettis, den har 2 klumpar/bulor, fast 15 cm framför juvren.Ingen feber eller andra symptom.
Ringde en vet som sa att avvakta & att hon trodde på allergisk reaktion vilket vi tycker är bullshit eftersom hästen varit i samma miljö hela tiden & utan foderbyten.
Klinikveterinären sa att det kan bero på fetma eller hormoner, vilket kan vara mer troligt, men tyckte man skulle avvakta.
Däremot är hästen inte svullen ngn annanstans.

Ok, fast jag är ganska säker på att svullnaden bakom ganascherna är foderrelaternade, men jag ser egentligen ingen anledning till varför det skulle vara det heller. Jag har helt slut på idéer just nu, därför skapade jag tråden...

Min häst är inte fet och jag tror inte att han har så mycket hormoner heller som den vallack han är.

Den verkar inte snorig heller?

Vissa dagar är han lite snorig. Men då är snoret tunnt och genomskinligt, inte tjockt och äckligt, så jag har inte direkt reflekterat över det.

Kvarka? :eek: Vad får dom det av? Men då borde han väl haft feber och varit slö? Han slog nämligen pigghets-rekordet igår på en träning.

Ringde vet i morse och hon trodde att det kunde vara proteinbrist (som kom av att jag tog bort allt kraftfoder pga magen). Ska byta till ett annat hö på söndag och börja ge mer kraftfoder (är bättre i magen nu) och ska se om ödemen försvinner då. Förhoppningsvis! :) Annars ska jag in och ta blodprov för att börja utesluta andra möjliga orsaker.

Liknande trådar

Hästvård Vill gärna ha råd och erfarenheter från er med fånghästar! :) Tacksam för svar! Hur har det gått för alla fånghästar från i somras...
2
Svar
23
· Visningar
5 299
Senast: ogres
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka