Varför har man boots?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare brosen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 16 089
B

brosen

Hejsan..

-Jag har alltid undrat varför man han boots på sin häst?

Tacksam för svar :):):):):):):)

Sv: Varför har man boots?

om man har en häst som trampar sig på ballarna, eller plockar av sig skor har man boots.

Jaha okej..tack så mkt, men om min häst släpar bakfötterna i backen, ska jag typ ha boot då lr?:)

Rätta mig om jag har fel, men jag tror att det finns boots som väger lite mer, som man kan använda, om man har hästar som släpar benen efter sig, för att få dem lyfta mer på benen.

Rätta mig gärna om jag har fel, någon. Kan ha missuppfattat hela grejen. :p

men då kan de väl lika gärna släpa mer?

Boots bak kan "reta" hästen att bli lite kvickare med sina bakben och lyfta dem lite högre. Jag använder ibland boots som hjälpmedel om jag har tex ett bakben som hästen sparar lite på genom att då sätta på en boots på bara det benet en lite stund kan hästen ibland lossa lite lättare och gymnastisera sig lite extra ;-). Men naturligtvis vänjer sig hästen fort om man använder boots ofta. I övriga fall är det för att förhindra trampskador och i viss mån tappskor.

man brukar ha boots om hästen trampar på sig själv.
mina hästar har bots när de är broddade annars trampar de upp sår.

man kan ha dom an olika anledningar tex för att få mera vikt eller för att skydda mot tramp

knapplån

Min häst slår i med höger bak i höger fram när han skrittar. Jag tror att han "skjuter fram" skon på höger fram eftersom den ser ut att sitta för långt fram. Tror ni att boots skulle hjälpa mot det?

(Of topic: Eller kan det finnas något annat som kan det? PM:a mig gärna i såfall.)

Jag har boots för att min häst är för tät bak med benen. Trampar sig lätt. Nu har jag äntligen lyckats hitta ett par som han inte får skav av! (Billiga från Gek*s, något tunna med dom skyddar lite å han får inte skav):)

Jag har alltid boots på min häst under vintern när han är broddad(bak).
Även i stallet, gjorde av med 5 par boots i vintras!
Om jag inte har boots på så trampar han sönder hovarna totalt.

Har boots för att min häst trampar sig själv.

Tack så jätte mkt för alla svar, nu behöver jag inte fundera mera :):):):):d:d:d:

Min häst slår i med höger bak i höger fram när han skrittar. Jag tror att han "skjuter fram" skon på höger fram eftersom den ser ut att sitta för långt fram. Tror ni att boots skulle hjälpa mot det?
Slår han alltid i oavsett om han är nyskodd eller ej? Det finns hästar som slår ihop fram och bak när de är gammelskodda och behöver kortas av i tån!

Liknande trådar

Utrustning Har haft tur och inte behövt boots i hagen på någon häst tidigare. Men min valack envisas med att trampa sig själv på framsidan av... 2
Svar
39
· Visningar
1 423
Senast: Kristall10
·
Utrustning Anatomiska boots som snurrar fast de inte ska. :cautious: Nåt tips för att få dem att sitta still? Det är ju ändå förbrukningsvaror så...
Svar
5
· Visningar
698
Senast: Marvin
·
Utrustning Hejsan! Jag undrar vad ni som är duktiga på sadlar skulle säga om hur denna ligger och passar på denna rygg? Jag tycker att kurvan på... 2
Svar
22
· Visningar
1 658
Senast: morgaine
·
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 847
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Alternativ till försäkring
  • Hönstråden II