Varför har en häst konvex nosrygg?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare gutte08
  • Startdatum Startdatum
G

gutte08

Varför har en häst konvex nosrygg? Påverkar det hästens användbarhet? :confused:

Sv: Varför har en häst konvex nosrygg?

nej det på verkar INTE användbarheten!
varför har araber konkav nos rygg!!!
därför att hästa är individer, och en del har mer konvex/konkav nosrygg, bland annat pga ärftlighet.

Det har också med rasen att göra, ju ädlare ras, desto mer konkav nosrygg, "oftast"

Jag har hört flera gamla "hästgubbar" mena att hästar med konvex nosrygg är snällare :). Likaså de vars öron pekar inåt mot varann ;).

Jag har hört flera gamla "hästgubbar" mena att hästar med konvex nosrygg är snällare :).

Med tanke på att det ofta är tyngre hästraser som har konvex nosrygg är det kanske inte så konstigt att de sade så, eftersom de raserna generellt är mer "lugna och fina".;)

Likaså de vars öron pekar inåt mot varann ;).

Det stämmer iaf in på den här:

18462943.jpg

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter En brittisk studie visar att kandar skapar mindre tryck på hästens nosrygg och underkäke än ett tränsbett, vilket kan väcka en ny...
Svar
0
· Visningar
150
Senast: Gunnar
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 428
Senast: Freazer
·
Avel Är det någon här som äger/har ägt en häst från Ardas stuteri? Hur är hästarna som kommer därifrån? Har de ett bra temperament m.m.?
Svar
1
· Visningar
355
Senast: LadySara
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 874
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V