Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nej............Det är med stor säkerhet slitage på överste lagret av huden. Tanke på att bett och nosgrimman sitter där.
Oavsett vilket - se till att stänga av så att han inte får i sig mer ekollon. Hästar kan dö om de äter för mycket ekollon.
är det så illa?jag är inte säker på att det är det han äter, men det verkar nästan så.
Och en del säger det beror på att de äter nässlor.
kan det inte vara sådana fläckar som människor också kan få? en del får ju stora områden, ofta lite spräckliga, där pigmentet försvinner och där huden inte kan bli solbränd. något liknande borde väl kunna gälla för hästar?
Problemet med ekollon är att de innehåller ett gift. Det här giftet ackumuleras i kroppen, hästen blir alltså inte av med det. Och en dag blir det för mycket, och då kan vissa inre organ slås ut. Därför är det viktigt att hålla hästarna borta från ekollon.
Jag vet inte så mycket om det här själv, men jag vet att det har funnits trådar om det förut så om du söker på det kanske du hittar mer info.
Det där kallas vitiligo och är helt ofarligt, det rör sig om en förlust av pigment. Vanligt på folk o hund o ffa runt/på läpparna på hund (o häst). Ser fult ut tycker en del men har annars ingen betydelse.
Sök på nätet "vitiligo" för mer info. Det handlar om att melanocyterna (färgceller) vandrar bort o nya ofärgade kommer in. Vi alla byter ju hud med jämna mellanrum = förenklad förklaring.