Varför har det blivit så komplicerat att hantera hästar?!

Swat

Trådstartare
Är uppväxt som "stalltjej" och red som barn/ungdom, men känner inte att jag kan något alls om hästar!

Efter att ha läst på detta forum under ett antal år och på andra häst-forum sedan -95/-96 så tycker jag mej uppleva att det bara blir krångligare och krångligare och krångligare att hantera hästar!
(Jodå jag var med redan på "Torget" tiden där gamla godingar som Birgitta, Pippi, Cilla,Kat, Mia-Maria och Alex fanns med! :D )

Jag växte upp som "stall-tjej" hos ett par gamla "häst-gubbar" i byn!
Där var hästarna en del i arbetet och värda sin vikt i guld. De skulle inta bara kunna ridas i en padock och göra diverse "konster" utan de skulle kunna hanteras i de mest varierade situationer med många olika redskap bakom sej. Även om vi tjejer - så klart - red så ofta vi fick!
Vi småtjejer beundrade dessa "gubbar" och sög i oss som svampar den information som de valde att dela med sej av.

Hästarna var extremt välhanterade, snälla och "signalkänsliga"! De älskade verkligen sina "gubbar" och även om vi småttingar säkert sågs som ett "störningsmoment" ibland, så var de osannorlikt tålmodiga med oss.

Och detta gällde inte bara de vuxna, erfarna hästarna utan ALLA hästar som kom innanför dörrarna hos dessa "gubbar"!

Men... Hästhantering var verkligen inte svårt! Det var enkelt och baserat på sunt förnuft och på att hästar är stora och människor små.

Hästarna matades ur handen - men var inte nafsiga eller "buffliga", ston fick visst ha sina hormonsvängningar - men några "pissmärr" fasoner accepterades inte, unghästar fick lära sej direkt att människor måste respekteras UTAN undantag osv osv.

Var har all denna genuina häst-kunskap tagit vägen!?
Dör den verkligen sakta men säker med alla dessa "gubbar" som levt ett helt liv med diverse hästar?
Inser "hästvärlden" vilket enormt kunskapsbank som riskerar försvinna?

Och bara för att ha sagt det så fanns inte bara trygga, gamla kallblod i dessa stall utan hästar i diverse former, färger och storlekar.

/Swat - som ibland läntar tillbaka till tidiga mornar uppflugen på en halmbal med en ostmacka och en termos choklad och med en miljon frågor som tålmodigt besvarades, akompagnerade av hästars lugna tuggande och frustande.

Sv: Varför har det blivit så komplicerat att hantera hästar?!

håller med dig.
Nu tillhör jag inte generationen som är uppväxt med dessa "gubbar"..
Har dock blivit uppfostrad i stallet av en mamma som växte upp med några sådan "gubbar".
Har fött upp araber och angloaraber med min mamma på hobby nivå (3-5 ston och 1 hingst) och alla avkommor vi sålde varken de var 1 år eller 5 år så fick vi beröm för hur lätt hanterliga hästarna var och snälla.

Många idag missar framför allt lära unghästarna redan tidigt att respektera människan och göra det man ber om utan ifrågasättande.

Jag är bara 17 o har inte vairt med på den tiden men jag kan inte göra annat än att hålla med dig. Man ska ge hästarna massa komplicerade foderstater, höet ska vara analyserat o allt vad det nu är, så fort det går under minusstrecket slänger man på täcken osvosv.. Det är ju vi som gör hästarna mer tillgängliga för sjukdomar när vi skämmer bort dom som vi gör. Dock är det väl så att hästarna används till annorlunda saker numera som hoppning o dressyr o då proppar man i hästarna det man tror kan behövas extra av osv. min skogsmulle äter müsli och hö, så enkelt som möjligt.

Jag har börjat fundera på precis samma sak! Jag håller just nu på att planera för att skaffa häst och börjar fundera... Har det alltid varit såhär omständigt? Herregud, analyser hit och dit, beräkningar åt diverse håll osv osv.
Skönt att hitta fler som tycker att det bara blir lite to much!

Det gick i graven med dom gamle och Peralli NH och Prata Med Häster tog över. Det bliv ett tom rum där allt konstig fick trampa in.
Hästeriet har blivit Big Buisness och ta du inte real betalt för din kundskap är den igen värd.
Det finns så många häst experter nu för tiden, och ett hav av sjuk problem häster eller som en gamle stallmäster sa till mig:
"ouppföstred hästäger - ouppföstred häster"
Som du jag var med när den har siten först kom utt.
Az

Hästar med mer temperament, sportredskap, i kombination med en gedigen och deprimerande okunskap ute på ridskolorna. När inte ridlärarna kan grunderna för god ridning blir det svårt att lära ut grunderna för god ridning. För att inte tala om säker hästhantering.

Istället för att ungarna får lära sig hästkunskap via ridskolan och andras hästar får de nu ett eget tävlingsredskap, en tävlingsmaskin med högt blod, som de sedan ska hantera utan hästkunniga föräldrar och i samråd med jämnåriga. Från det går man vidare till större tävlingsredskap utan att lära sig mer än att hoppa högre. Man vill inte praktisera hos de kunniga, då får man ju börja om från början och inte rida utan bara mocka och sköta hästar. Man vill bara träna för tränare där man får hoppa högt, tränare som traggar behövligt markarbete väljs bort och får inga elever.

Alternativt väljer man en billig häst som inte är ämnad för ridning (f d travare t ex) och försöker lära sig rida på ett djur som själv inte kan.

Hästar är likställt med ridning, glädjen och lyckan över kunskapen om djuret har i många fall gått förlorad.

Jag håller med dig.
När jag var ung för otroligt länge sedan så var det annorlunda. Jag red på sjuttiotalet och bodde i utkanten av en storstad. Då var det inte så många som hade egen häst. Jag minns att man var glad bara över att få vara i ett stall och pysska med hästarna och hjälpa till med allt möjligt. Samtidigt så lärde jag mig jättemkt om hantering och skötsel av hästar. Jag var i stallet hela helgerna.
Det verkar inte vara så idag. Det verkar mera vara så att många rider lektioner på ridskola men inte att de tillbringar mkt tid där. När man rider på lektion får man ju inte precis lära sig allt annat. Jag förstår att det kan vara svårt för en ridskola att "tvinga" på sina ridelever lite hästkunskap. De kommer ju dit för att rida. Seedan är det många fler som har egen häst idag eller också beror det på att jag bor i en annan del av landet fast jag tror inte det.

Det är inte särskilt svårt att hantera en häst om man har tillbringat mkt tid med dem och har fått vara med bland de som är hästvana. Det vet ju alla vi som har levt med hästar i många år. Men jag undrar hur många av de hästägare som tex bor här runt omkring mig som verkligen har gjort det.

Sedan behöver man inte förkasta allt som är nytt. Det är inte fel att analysera sitt foder och räkna på foderstater. Det är jättebra att vi har den möjligheten idag. Då kan våra hästar må ännu bättre. Om det är någonting man kan ifrågasätta när det gäller foderdelen så tycker jag i så fall att det är alla dessa fantastiska foderblandningar man kan köpa som ska passa till alla hästar.

Jag tror faktiskt att det delvis är så, de börjar ju bli gamla nu, gubbarna ;)

Men sedan tror jag att det mycket beror på att
1. Vi har inte samma behov av att hästen ska fungera som arbetsredskap, därför ställer man inte samma krav
2. Man jobbar inte tillsammans med hästen hela dagen och lär känna den utan och innan

Sedan undrar jag om inte aveln gjort sitt till? Förr måste ju brukbarhet varit ett absolut krav, den ska kunna jobba hela dagen och uppföra sig, annars får den inte yngla av sig. Idag vill vi ha heta "spattiga" hästar som ska showa sig fram på banan (och därmed också i livet ju), tycker nog att de "nya" islandshästarna jag träffat i allt större grad är spetiga, heta och skvättiga jämfört med "de äldre" upplagorna. Och med hetare blod, och mindre att göra, så blir det såklart svårare att hantera dem :p

Sedan tänker jag att "förr" var man som hästägare ju bara tvungen att "få till" hästen, det fanns väl inte en massa "tränare" som man kunde lämna hästen till. Det var nog jobbigt, men man lärde sig säkert oändligt mycket mer.

Dessutom är det numera få förunnat att kunna växa upp i en miljö där hästen jobbar med människan varenda dag, och lära sig av erfaret folk. Man får gå på ridskola och lära sig tvivelaktiga saker under tvivelaktiga former.

Visst har det tappats en massa men jag är tillräckligt gammal för att veta att många av dessa hästgubbar överhuvudtaget inte borde haft djur.
PL

Instämmer i kören jag med. Känner som Forest A.

Sen behöver det faktiskt inte vara gamla gubbar, utan 40-50-talister o då även barska fruntimmer:eek:
Jag hade såna på ridskolan:cool:

Hmm... vad tiden går:o

En sak som jag ser är att man skaffar häst för tidigt- kan rida lite sisådär o sen köper egen- som inte alls är som de på ridskolan o heller inte ställer den där hjälp finns att få, utan på egen dröm-hästgård ute i ingenstans.

Förr hade man häst för att rida på den. Ungarna var galna- som deras ponnies uppskattade. Då uppstog heller inga problem. Det var mer okomplicerat.

nu när problem uppstår sker man hjälp via nätet o det är inte alltid positivt för våra hästar- rena grekiskan.

I bästa fall hjälper en halvkunnig en helt okunnig- en blind leder en blind. Ja det beror sällan på skicklighet utan mer tur OM det går vägen.

Sen verkar det som att man tyvärr vill vara bättre än de gamla o kör på allt nytt som uppkommer. Bl.a att Veterinärer inte kan sin sak o att tiden läker alla sår. Moderna skrönor.

Största felet på dagens hästhållning är att det är en rättighet för människan att ha häst.

Kravet på kunskap finns inte. Varken i Lagen eller Moralen. Respekten för dem som kan och vet går stick i stäv med den svenska mentaliteten. Du ska inte komma här och tala om för mig vad jag kan, bör göra eller inte bör göra. Att hästen finns som hobby tar ut sin rätt efterhand som tiden går.

Var du tvunget att kunna hantera hästar på det sättet som hästar ska hanteras innan du fick köpa häst skulle majoriteten av hästägarna i sverige försvinna. Vill vi som land ha det så? Ska det krävas kunskap för att ha rätten att få ha häst?

Hobbyer ägnar sig folk åt på sin fritid för att koppla av och njuta. De ägnar sig inte åt en hobby för att lära sig massa kunskap om hästar. Vi anser oss ha rätten att utnyttja hästen på det sättet som vi anser passar oss bäst. OCH vi lever i ett land där alla skall värderas lika även om de saknar kunskap inom ett specifikt område.

En kunnig människa har inte rätten att säga åt en mindre kunnig att den inte borde ha häst. Det är ett påhopp och den mindre kunniga blir kränkt. Då går samhällsmoralen in och talar minsann om att alla har lika stor rätt att ha häst. Även om de inte är hästkunniga, för de älskar sina hästar precis lika mycket som den kunniga gör.

Sorgligt men sant. Så länge vi i Sverige helt saknar respekt för människor med kunskap och deras åsikter kommer vi aldrig till ett samhälle där hästarnas väl och ve går före människans rätt att ha häst.

Men vilka krav på kunskap o känsla fanns förr?
PL

Hur många hade då möjlighet att ha häst? Ridskolorna var färre. Privatryttarna var betydligt färre. Hästarna var betydligt färre. Min poäng var inte att allt var bättre förr. Poängen var att i övergången från häst = arbetsdjur till häst = hobby fans ingen som helst koll på människors kunskaper kring hästar.

/Swat - som ibland läntar tillbaka till tidiga mornar uppflugen på en halmbal med en ostmacka och en termos choklad och med en miljon frågor som tålmodigt besvarades, akompagnerade av hästars lugna tuggande och frustande.

Åh, vilka minnen. Det fanns inget som smakade så gott som varm choklad och limpmackor efter ett par timmar i stallet.
Och håller med dig angående "hästgubbarna". Mycket av den hästkunskapen och känslan håller på att gå i graven. Visst fanns det även då avarter bland gubbarna, men det är många jag fortfarande håller högt och som lärde mig massor.
Kommer ihåg en hingst i mitt barndomsstall som stallades upp där efter att ägaren nästan blivit ihjälbiten. Hingsten stod där i väntan på avlivning pga att där fanns säkra hingstboxar. Många hade gjort otaliga försök att "tämja" honom men till slut så gav de upp och konstaterade att hingsten nog hade en hjärnskada och var livsfarlig. Så kom en av gubbarna på bygden som själv hade stall och födde upp arbetshästar. Han frågade vad som var problemet med hästen och varför den stod inspärrad. Stallägaren berättade att han skulle avlivas och gubben nickade. Får jag hälsa på honom, frågade han. Stallägaren sa att han är riktigt otäck, men gå fram till gallret och hälsa kan du väl göra. Helt plötsligt när vi tittade stod gubben inne hos hingsten och pratade tyst med honom. Och något bara hände..Vi såg hur hela hästen slappnade av och från att ha stått konstant med öronen bakåtstrukna, uppdragna näsvingar etc. så åkte öronen fram och det var som det gick en suck genom hela hästen. Gubben fick med sig hästen hem ett par veckor senare och den bodde hos honom och han körde den. Men det var bara gubben som i början kunde handskas med den, efterhand lugnade den sig och blev om inte lätthanterlig så iaf hanterbar för vana hästmänniskor. Men gubben följde den som en liten hund:)/arrak

Jag tror att en stor del är eftersom man avlar helt annorlunda nu. Hobbyhästar är ofta inte längre avlade på den snälla, lugna hingsten på gården bredvid utan tävlingshästar med meriter (som också ibland är nerviga och känsliga).

Folk skaffar sig häst utan tillräcklig kunskap, och okunniga föräldrar i många fall. Vissa skaffar unghästar för att det är billigare och "roligt att forma själva" eller vad dom nu har för anledningar. Och då blir det ibland inga trevliga hästar. Tillskott ges i fodret och fel sort och mängder mat vilket gör dom mer svårhanterade än normalt.

Tror jag i alla fall..:bump:

Det är precis som med all annan yrkeskunskap - på väg bort. Den gedigna kunskapen går förlorad och istället tror man att några tabeller och lite siffror ska lösa problemet.

Titta bara på dagens byggare, det är ytterst få som verkligen har känsla för vad de gör. Förr fick var man som behövde ett hus själv bygga sig ett och då byggde man för att det skulle hålla. De husen står upprätt utan problem än idag. De hus som byggs idag är tänkta att stå i 70 år, men efter 20-30 år krävs omfattande insatser för att byggnaden ska gå att bruka.

Jag försöker inte jämföra en häst med ett hus, men den kunskap som fanns i form av känsla är på väg bort och kommer förmodligen aldrig tillbaka i någon större omfattning.

Visst har det tappats en massa men jag är tillräckligt gammal för att veta att många av dessa hästgubbar överhuvudtaget inte borde haft djur.
PL

Det var säkert så förr precis som det är idag. Jag har ingen egen erfarenhet men kan mkt väl tänka mig det.

Men frågar är väl kanske om de är fler idag än vad de var förr?
Jag tror alltså det. Det är lättare att skaffa sig egen häst idag. Många har mer pengar och det tycks också vara så att det på ngt sätt är helt OK att man skaffar egen häst utan att veta så mkt. Men jag har kanske fel?

Här är en till som är uppväxt med dessa "hästgubbar". Jag håller så fullkomligt med dej om allt du skriver!:bow:
Allt är så komplicerat nu. Tror att vi gör det svårare än det i verkligheten är.
Lite sunt bondförnuft kommer man jättelångt med.:grin:

Så var det kanske, men jag tror det finns minst lika många olämpliga hästägare nu som då!

Det fanns inte samma minimimått för stallarna eller diverse tillskottsfoder, men känslan för hästen som djur var säkerligen bättre i många fall.

/Swat

Håller med om att dagens barn, som kommer från ridskola, inte kan mycket om hästhantering eller skötsel. Av egen erfarenhet sen jag hade medryttare som kom från ridskola. Hon hade ridit där sen 6-års åldern, och var nu fjorton år. Rida kunde hon, men stod ofta helt handfallen då det gällde hanteringen från marken, eller då det gällde fodring o skötsel. Nu fick jag visserligen lära upp henne, men blev så förvånad ibland över hennes frågor. De hade inte fått lärt sej nånting om sånt som en annan betraktar som självklarheter, som man ska/bör veta när man handhar hästar.
Vet att det nog kan se olika ut på olika ridskolor.

Sen är det ju så mycket fuffens nu för tiden, allt ska vara så tillkrånglat som möjligt, se bara på "carrot stick", det duger lika bra med en käpp osv..detta var bara ett exempel. Man behöver inte en massa saker för att uppfostra eller ha ett gott ledarskap över hästen. Det räcker ofta med sunt förnuft och att vara konsekvent i det man gör för att vinna tillit.

Därmed inte sagt, att allt var bättre förr. Fanns nog många hästar/djur som inte hade det bra, som skulle kuvas till lydnad. På så sätt är det nog bättre nu, då fler är medvetna om att det är inte så man behandlar sina djur.
Men den goda kunskapen som fanns, där har man tappat en hel generation, och fortsätter, om man inte lär ut det vid ridskolor exempelvis.

Liknande trådar

Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 614
Senast: akleja
·
Hästmänniskan Jag behöver lite tips o råd om hur jag ska kunna gå vidare med mig själv och att hantera mina känslor över min gamla häst. Jag hade en...
Svar
1
· Visningar
1 030
Senast: Anastacia
·
Hästmänniskan Hur gör man? Varning för långt inlägg. Situationen ser ut såhär: I september-januari 2010/2011 stod min häst i ett ganska stort stall...
Svar
11
· Visningar
2 973
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hjälp
  • Stor enkel hundras med lagom driv