Varför halt?

Thrill

Trådstartare
Tog ut hästen ur boxen igår och han var svinhalt i fram. Dom som tog in från hagen hade inte sett något och han hade varit pigg och glad. Ingen värme. Ingen svullnad, ingenting! Fortfarande halt idag, ingen större förändring. Hovslagaren tror det kan vara en blödning eller något liknande.

Några idéer? Kan det vara en vrickning?

Sv: Varför halt?

Blir det ingen värme då? Hur lång tid tar det för den att utvecklas? Hovis var här för någon vecka sedan!

När mina häst "betedde" sig sådär visade det sig att han hade en hovbensfraktur. Han haltade från och till i en vecka, ibland lite, ibland mycket och ibland inte alls, tills vi fick tid och veterinären och fick det fixat.

Som jag förstått kan skadan också sitta någon annanstanns på kroppen, men visa sig genom hälta?

Låter verkligen som en hovböld. Låt någon känna igenom hoven med visitertång. Vrickningar ger oftast värme/svullnad.

Tog ut hovis och visade sig vara att sulan har tryckt konstigt när det inte varit någon snö och leran har packat upp den. Bytte till heltäckande sulor och han var fortfarande lite halt, men betydligt mindre. Han trodde inte det var en hovböld, då hade han varit betydligt mer öm tydligen. Jag får helt enkelt lita på min hovis!

Liknande trådar

Hästvård Vi har en ponny som visade hälta när den togs in från hagen. Ställdes på box ett par dagar och visade ingen hälta när vi tog ut den. På...
Svar
5
· Visningar
997
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej, min häst fick en kraftig hovböld i mars o h stod på klinik i fem dagar. Väl hemma gick hon bandagerad en månad och skoddes sedan...
2
Svar
21
· Visningar
2 941
Senast: Missemus
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 490
Senast: Freazer
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 178
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka