Varför grönsaker?

KattenMedHatten

Trådstartare
Varför tillsätts massa grönsaker i hundmat? Är det ren bukfylla för att det ska bli billigare, eller är det verkligen nödvändigt?

Företag som skryter med "nu med extra grönsaker!" känns i min värld helt galet. Hundar är väl ändå köttätare?

Att det kan vara ris i foder kan jag förstå, för att vara skonsammare mot magen osv. Men, är grönsaker till som "bukfylla", eller BEHÖVS dom för att fylla vitaminbehovet av någon anledning?

Sv: Varför grönsaker?

Som jag ser det ... en dwl hundar behöver lite fibrer för att hålla igång magen och en del som bukfylla för att bli mätta. Min lille hund är ganska lättfödd och när han åt VoH tillsatte jag morot (eller andra grönsaker om jag hade) för att han blev inte mätt på den lilla mat han fick (100 g). Jag köper ju hellre bra mat och lägger till bukfylla efter behov än köper något som redan innehåller en massa onödigt.

Jag barfar mina hundar och ger hellre grönsaker än ris som bukfylla. Jag ger grönsaker ibland men jag tror inte att det behövs egentligen, det blir främst rivna eller kokta morötter och finhackade bladgrönsaker. Ris eller andra cerealier ger jag aldrig.

Jag skrev det kanske inte så tydligt, men jag menade att jag kan förstå att det KAN vara ris i foder (pga känsliga magar osv). Men jag tycker inte heller att det verkar så lämpligt att ha i som bukfylla, då är väl grönsaker bättre.

Men tack för era svar :)

Speciellt om man inte vill att hunden ska ta upp näringen i bukfyllan. Råa grönsaker kan hunden inte smälta och det var det jag var ute efter när jag gav min hund morötter. Han fick dem alltså hela och råa.

Frågan är mot vad magarna är känsliga? Mot kemikalierna i fodret eller mot andra ingredienser? Ris är ju helt klart bättre än många andra utfyllnader i torrfoder, men knappast någonting jag skulle ge mina hundar om dom vart "känsliga" i magen. Kanske om jag fick ta emot någon mager stackare som behöver gå upp i vikt. Då är ris effektivt som gödmedel ;)

Ris är väl stoppande? Min hund fick en väldig diarre på julafton som gav med sig men kom tillbaka ett par dagar senare. Efter en kur canikur, tre burkar morotspure och en gryta ris är han bra igen. Vilket som stoppade vet jag inte förstås :p jag tror torrfodret gjorde hans mage känslig och i kombination med något han satte i sig slog det ut magen. Vill såklart inte återgå till torrfodret så nu får jag blanda riset med färskfoder (vill ju inte byta rakt av när magen är känslig). Dock skulle han behöva gödas lite, så det kanske blir ris ett tag till :d

Stackaren har i princip växr upp på diettorrfoder pga allergiutredning och det blir ingen aktiv hund fet av :(

Ris suger åt sig vätska (bindande) och gör på så sätt att det hjälper mot diarré, men skonsamt mot magen tvivlar jag på att det skulle vara men beror på vad man jämför med såklart.

Jag förstår vad du menar med förstörd mage :( tiken åt allergifoder innan hon kom till mig, hon är (var?) allergisk mot diverse saker, bland annat kyckling. Jag hade en himla tur och fick tag min underbara veterinär som själv BARF:ar, hen rekommenderade mig att pröva ett färskfoder helt utan spannmål. Jag ville först inte byta eftersom det redan lagts ner oerhört mycket pengar och tid på att hitta ett foder som fungerade någorlunda på tiken, sen tar det enorm plats att förvara mat till två vuxna schäfrar i min lilla frys. Hur som haver, hon var så allergisk att pälsen var riktigt hemsk och vissa ställen var nästan kala, det var ganska illa med andra ord. Vid bytet blev hon väldigt rinnig och orolig i magen och det skyller jag på hennes sterila allergifoder :angel: jag svälte henne helt enkelt och sen var det bättre. Nu klarar hon av att äta kyckling, så jag tror inte längre att det är kycklingen hon var allergisk mot, för uppenbarligen klarar hon av att äta färsk kyckling och VoH 100% kycklingfoder!!! :eek:
Sorry for lite OT

Senast ändrad:

Fortsätter ot ;)

Testar också VoH 100% kyckling nu och hoppas det funkar ... Dock funkar han inte på all rå mat. Började klia sig på nordic. Magen var fin på hypoallergenic, men krachade när jag bytte till standardt ... Tror inte på torrfoder, har gett färskt i flera år. Tidigare hundar hade också känsliga maga, men blev helt bra när jag bytte till färskfoder.

Själv har jag alltid fodrat med torrisar och om inte det vore för tikens allergi så hade jag aldrig heller ifrågasatt torrfoder. :D Det var först efter någon månad på VoH som jag förstod att blöt schäfer inte nödvändigtvis behöver luta blöt hund, det är heller inte "normalt" när hunden släpper dagligen och att tänderna faktiskt ska vara vita och inte gulbruna, munnen ska heller inte stinka rutten svamp(?) på en frisk hund :o Jag trodde faktiskt aldrig att det skulle bli så stor skillnad bara genom att ge färskfoder. Nu försöker vi oss på någon färsfoder/barf mix. Det kostar för mycket att gå över fullt ut till BARF tyvärr, men snart kanske det blir möjligt för oss också. Ibland önskar jag att jag kunde krympa mina hundar till storlek xxs :devil:

Jag hoppas att 100% Kyckling fungerar lika bra på din hane som det gör på min :) Det är så individuellt det där, i vårt fall fungerar det att reparera och stärka upp immunförsvaret igen, men det går nog inte med alla :(

Senast ändrad:

Funkade din bra på det från början eller hade ni en inkörningsperiod med lite bakslag först? Vi har också försökt stärka immunförsvaret, haft kontakt med standardt och fått hjälp därifrån, gett bland annat immun, men fått plocka bort det när magen blev risig. Ska se om jag ska introducera det igen ... hoppas iaf att detta funkar. Vilt vet jag att han tål så annars blir det bravo vilt, men jag tycker det innehåller för mycket skit egentligen.

Förstår at det blir dyrt! Har bara en hund och det räcker med den här dyra maten ;)

Frukt och grönt innehåller en del vitaminer och mineraler som behövs!
Nu vet jag inte vilket foder du syftar på, och har heller aldrig sett något foder som skryter med att det innehåller mer grönsaker..
Men en viss del frukt och grönt tror jag behövs för att hunden ska få i sig allt nödvändigt.
Eller ja, det kan ju tillsättaskonstgjort också men då föredrar jag råvarorna :)

Och jag föredrar alla gånger grönsaker framför spannmål.

En del hundar behöver helt enkelt större mängd foder.

En hund jag har haft läs väldigt matglad, hungrig och väldigt lättfödd.

Jag försökte mig på färskfoder men trots den minimala mängd mat har hon aldrig varit så fet någonsin. Dessutom hela hela tiden hungrig.

Jag försökte mig på Standardt, men hon fick så lite avföringen av det så fet knappt kom ut.

På henne fungerade det bäst med ett torrfoder någonstans mellan 24% fett när vi tränade som mest till lägst 12-14% när hon blev äldre. Precis lagom mängd avföring, inget överskott.

Liknande trådar

Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
2 206
Senast: Myrten
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
23 444
Senast: Hedinn
·
Hundhälsa Tror jag ska börja testa min hund på färskfoder igen. Tror dock inte vi vill testa nått med kyckling i då han har haft problem med det...
Svar
15
· Visningar
2 569
Senast: Sezziyanen
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 512
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka