Varför görs det inga snygga träns?

sofiaspel

Trådstartare
Verkar vara helt omöjligt att hitta snygga träns till ungponnyn.
Varför görs inte alla träns med innåtvända spännen på sidostyckena?

Finns många snygga träns men dom har ju fula "vanliga spännen" Jag vill ha ett med innåtvända och som är snyggt! Hur svårt kan det vara? ;)

Tränset ska passa den här lilla saken, är inne på mörk brunt.

20130112_105042_50f1b26f9606ee0262ce79fa.jpg

20121027_160721_508c25f3ddf2b301fa002bd1.jpg

Sv: Varför görs det inga snygga träns?

Finns ju hur mycket snygga träns som helst? Vill du ha remont eller?

Kolla Hööks och Calevo.

har hittat ett träns på hööks med remont och innåtvända spännen, men var och kollade på det i butiken och då var det flammigt plus vit mönstersöm på nosgrimma och pannband och det vill jag inte ha.

Kan tänka mig ett träns med remont eller achen, inte pullar. Vill ha ett stilrent träns med inte för tjock nosgrimma, tror inte det passar henne?

Calevo hade inget träns faktiskt som föll mig i smaken...

Senast ändrad:

Köp ett träns som du gillar och byt till remontgrimma? Så brukar jag göra då remontträns är sällsynta.

Treadstone har fina träns. Schockemöhle också, men lite dyrare. OS och Döbert går att få precis som man vill, men dyrt. Dyon finns ju också. Premiera har fina men med ganska blaffiga nosgrimmor. BR kanske?

Kolla begagnat också, där kan man fynda fina märkesträns.

Jag har ju letat ett tag efter ett snyggt träns men jag hittar ju inget, varken begagnat eller nytt. Inte ens dom dyra tränsen faller mig i smaken. :o

Dyon säger jag bara! Byt ut pannbandet och du har klassisk perfektion! Älskar mina! :love:

Dyon säger jag bara! Byt ut pannbandet och du har klassisk perfektion! Älskar mina! :love:

Dyon fungerar om man har en häst med missformat huvud, jag vet inte en enda som köpt Dyon träns som inte lämnat tillbaka dem pga nosgrimmor som inte går att passa in rätt på hästen, helt galna proportioner....

Jag provade senast för ett par veckor sen och höll på att bli tokig!
Spelade ingen roll vilken sorts Dyon nosgrimma jag hade på tränset det gick inte iaf :mad:

Köp ett ok träns och låt en sadelmakare sy om det helt enkelt, alt köper du en fin nosgrimma, ett pannband och sidostycken osv som du vill ha, byt ut spännena så de blir samma, köp sen läder färg och färga allt i samma nyans och voila! Ett träns enligt dina önskemål.

Dyon fungerar om man har en häst med missformat huvud, jag vet inte en enda som köpt Dyon träns som inte lämnat tillbaka dem pga nosgrimmor som inte går att passa in rätt på hästen, helt galna proportioner....

Spelade ingen roll vilken sorts Dyon nosgrimma jag hade på tränset det gick inte iaf :mad:

Är inte heller direkt så förtjust i Dyon. Är inne och glor på olika sidor, kollar träns kategorin, varav 1 av 10 träns har innåtvända spännen, VARFÖR görs det inte mer? Får väl köpa ett träns och byta ut sidostyckena helt enkelt, men då måste jag hitta sådana sidostycken först :grin:

Köp ett ok träns och låt en sadelmakare sy om det helt enkelt, alt köper du en fin nosgrimma, ett pannband och sidostycken osv som du vill ha, byt ut spännena så de blir samma, köp sen läder färg och färga allt i samma nyans och voila! Ett träns enligt dina önskemål.

Så mycket pyssel för ett träns, nej jag föredrar att köpa ett färdigt träns, någonstans måste drömtränset finnas (som jag inte ens vet hur det ser ut själv men ändå :D )

Stübben då? De har ju enkla stilrena träns med inåtvända spännen till vettig prislapp.

Om varken OS eller Döbert där du kan bestämma helt själv hur tränset ska se ut duger, då blir det svårt...

Kollat Tophorse förresten?

Senast ändrad:

Jag är väldigt glad att det inte är inåtvända spännen på alla! På mina små hästar trycks kinden in i tandraden av den extra inåtvända knölen som blir... Usch.

Har du spanat in GlenGordon Ariel? (med pärlor på nosbandet är det så :love: ) De verkar finnas både med in och utvändiga spännen.

Själv syr jag träns så jag har helt enkelt sytt mig det jag gillar och vill ha. Fast det blir ju bara enklare islandsträns, men det är ju det jag gillar så det passar ju ;-) Att sy med foder o sånt kan jag ju inte...

Är inte heller direkt så förtjust i Dyon. Är inne och glor på olika sidor, kollar träns kategorin, varav 1 av 10 träns har innåtvända spännen, VARFÖR görs det inte mer? Får väl köpa ett träns och byta ut sidostyckena helt enkelt, men då måste jag hitta sådana sidostycken först :grin:

Tur är väl det eftersom det är så många hästar som inte kan ha de inåtvändaspännena utan att få skav/sår av dem. Håller med om att det är snyggast men man måste vara jättenoga när man väljer sådana och bara ha det på träns med väldigt tunna remmar (tex treadstone har några sådana) likadant måste man kolla jättenoga att inte järnpiggen kommer igenom in mot hästen när det är knäppt vilket sker på majoriteten av de billigare tränsen inkl tex GG.
På vissa hästar hjälper det inte hur noga man är de klarar inte den extra bulan som bildas där in mot dem ändå.

Tur är väl det eftersom det är så många hästar som inte kan ha de inåtvändaspännena utan att få skav/sår av dem. Håller med om att det är snyggast men man måste vara jättenoga när man väljer sådana och bara ha det på träns med väldigt tunna remmar (tex treadstone har några sådana) likadant måste man kolla jättenoga att inte järnpiggen kommer igenom in mot hästen när det är knäppt vilket sker på majoriteten av de billigare tränsen inkl tex GG.
På vissa hästar hjälper det inte hur noga man är de klarar inte den extra bulan som bildas där in mot dem ändå.

Sedär man lär sig något nytt varje dag, jag har aldrig haft några problem med dom tränsen ang skav osv så jag visste inte ens att det var ett problem.

Tur det då så inte hästar springer runt och har ont. :)

Jag har nog samma krav som dig. Inåtvändspännen är ett måste. Har tre träns som används nu och två är GlenGordon och ett från Hööks). Pannbanden är bytta på alla tre och nosgrimman på ett och ett har ett hack. Så det är inte många delar av orginaltränsen som används:p.

GG med Hansbonosgrimma och pannband från Charlies:
529518_4873779094236_395522699_n.jpg

GG Ariel med annat pannband:
399315_4551712802780_393635792_n.jpg

Det här tränset är snyggast hittills, men skulle vilja se det i mörkbrunt, vill absolut inte ha tvåfärgat träns *spysmile*

stubben_diana_svart_remont.jpg

Håller med... Köpte ett dyon träns för ett tag sen... Det åkte tillbaka illa kvickt!

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag är då knappa 160cm lång. Jag skulle inte kalla mig själv överviktig, men jag har någorlunda vida höfter, lår och vader. Att...
Svar
17
· Visningar
1 739
Senast: Squie
·
Fritid Jag skulle vilja göra lite efterforskningar efter vissa saker i Krigsarkivet som finns i Riksarkivet i Täby. Jag har aldrig satt min fot...
2 3
Svar
51
· Visningar
2 170
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 191
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 520
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka