Varför gör man allt från vänster sida?!

P

_Parelli_

Jag har en fråga som jag har grubblat på länge och som ingen tycks ha nåt svar på. Frågan är: Varför ska man hoppa upp, sadla, leda & tränsa på hästens vänstra sida??
Jag har börjar med nåt som heter Parelli(det är NH)och där gör man allt på båda sidorna av hästen. I början märkte jag att min häst van att ha mig på vänster sida och hon tyckte verkligen inte om att ha mig på höger. Men nu har vi tränat bort det, och jag har lärt mig att ta mig upp från höger sida efter många om & men.
Jag undrar verkligen om nån vet varför man i grunden är lärd att göra allt från bara en sida. Är det nån som vet? :confused: :confused: :confused:

Enkelhet. Varför lägga ner mer tid och energi på något än vad som är "nödvändigt"? Att det blivit just vänster sida vet jag inte, har bara lösa teorier som säkert inte stämmer.

uppsittning från vänster för att det var enklast, inget svärd ivägen då... (svärdet hängde på vänster sida så att man smidigt kunde dra det med höger hand)

Gör man?

Visserligen har jag lärt mig att sitta upp från vänster sida och av praktiska skäl så ledde alla hästarna från samma sida på ridskolan men annars är det ingen som har tjatat på att allt annat ska göras från vänster.

;)

Men det härstammar väl som allt annat från militärtiden skulle jag tro. Ordning och reda.

Det har du fan rätt i! Inte tänkt på det. Fast man kan ju lägga på sakerna från båda sidor, även om man knäpper på en.

Jag har hört att det är från militärtiden som någon skrev. Själv tränsar jag alltid från vänster sida, men sadlar och kliver upp från bägge. Det är bra både för häst o människa att växla sida - så blir man inte så "ensidig". Hade en ridinstruktör som sa att "folk klagar på att hästen är sned i muskler, starkare i ena sidan än den andra eller stelare i ena sidan än den andra - men hur är det med er själva? Är NI som ryttare liksidiga i styrka, smidighet och kan NI tex gå upp på hästen från båda håll?". Att stiga upp från båda håll (och även spänna gjorden på båda sidor) är dessutom bra för sadeln har jag hört - då blir slitet "jämnt" från båda sidor. Allt det här började jag konsekvent med när jag började med islänning och ser bara fördelar med att göra saker från båda håll, även om jag fortfarande tycker det är svårare ibland att göra vissa saker från höger sida. :crazy:

Det där grubblar jag också på; tacka f-n för att en del hästar är livrädda så fort något händer på höger sida.

jag har alltid varierat sida; nog för att jag hoppar upp på vänster för det mesta men hoppar lika gärna upp på höger;
har fått för mig att det på nåt vis måste vara skonsammare för hästens rygg att "klänga" från höger också ?

I övrigt så är ju den mesta utrustning gjord på det vis att spännen o sådant spänns på vänster sida.
också av någon konstigt anledning =)

men vilket ljushuvud som kommit på att allt ska ske från vänster har jag ingen aning om :confused:

dagens ridning som lärs ut på tex ridskolor härstammar från militären. På den tiden slogs man med svärd som man bar på vänstersidan (för att kunna dras med högerhanden). Det gick därför bara att sitta upp från vänster sida, annars var svärdet i vägen när man skulle svinga benet över sadeln.
Dessutom är det ju så att inom det militära ska alla göra exakt likadant, både av prydlighet och säkerhets-skäl.
Och ska man sitta upp på vänster sida så går det ju fortast/är det enklast att även göra i ordning och leda hästen från den sidan.

Men att detta hänger kvar än i dag är obegripligt. En sak är väl att alla spännen sitter på samma sida, men att man lär ut att enbart leda och sitta upp från en sida är idioti.

Det är ju som vissa säger att det är för att man förr hade svärdet på vänster sida och som någon annan sa så är de flesta spännena på vänster sida, inte alla men de flesta i a f på tränset. Sedan har jag en egen teori och det är att de flesta är högerhänta och oftast starkare i höger sida och då kan hålla en häst lättare och för att det oftast är enklast att göra saker med den hand man brukar använda. Vilken som nämnt ovan oftast är höger. Själv är jag vänsterhänt och jag tror det är enklare att vara jämnstarka i a f i armarna då eftersom att jag "naturligt" är starkare i vänster och höger är svagare men så tränar jag upp höger när jag borstar med höger och vänster och leder med höger osv. Men det är min teori. Det kan vara därför som svärden var på vänster sida också eftersom att högerhänta är starkare i höger, har lite bättre kordination osv och kan då bättre skada sina fiender med höger hand. Det kanske är en knasig teori men jag tror att den är "måttlig" om man kan säga så. ;)

för att de flesta människor är högerhänta och därmed blir det lättare att hantera hästen från vänster sida

Tror faktiskt det inte bara har med svärdet i militären (även om det säkert var det ursprungliga).
När man gick lumpen var det ju parader och man skulle göra allt rätt i marscher och det skulle ju se "konstigt" ut om de stog uppställda hur som haver runt hästarna och sen gjorde uppsittning.

Jag hade en ridlärare som fick en grupp 40-50 åringar som var duktiga ryttare, men hon vägrade ge lektion om de inte hoppade upp från höger sida.
Det tog faktiskt ett tag innan de kom upp :)

jonte

Jag skulle prova att hoppa upp från högersidan och då tänkte jag: jaha de här är väl lätt eftersom jag klarar det med ett skutt från vänstersida. Men nä där tänkte jag fel!
Jag fick tydligt bevis på hur osmidig och klumpig jag var i denna sida :eek:! Sadeln snurra ju direkt vilket jag inte är van vid :o och jag fick kämpa för att komma upp i sadeln. Nä här måste jag träna och även hästen vilket oxå tyckte det kändes konstigt, men det kan man ju förstå för den har ju byggt upp på andra sidan där den är van att man ska hoppa upp, men på höger sida fick jag även svar hur känslig hästen var så det var inte bara jag som inte gilla det..
Men det ska jag träna nu

Du är inte lärd att göra just det från vänster.
Se dig omkring så märker du hur mycket annat som är från vänster. Var sitter stödet på en cykel?
Lösningen är hos oss inte militärer och ridskolor mm.

Lånar svarsknapp..
Det bästa är ju att vänja sig och hästen vid att uppsittning m.m. sker från båda håll. Både häst och ryttare brukar ju bli mer balanserade när musklerna på bägge sidor jobbar någolunda lika.

Förr brukade man säga att allt skulle ske mot tiden, d.v.s. motsols för att man skulle få bättre tidsuppfattning, "gammal indianfilosofi".

En liten teori är att det är därför alla lopp, såväl med hästar, människor och fordon går i vänstervarv (förutom ett gammalt italienskt traditionellt galopplöp som går i högervarv.

Kan kanske finnas ytterligare ett sammanhang, innan militären och svärdet alltså...

Ser man fria hästar som möter varandra i fart i hagen kan man ju också observera att de flesta hästar väljer att väja till vänster.

Personligen väljer jag att göra allt tvåsidigt, förutom vid ledning då jag vill att hästen ska ta för vana, i en eventuell paniksituation, att alltid väja till höger om mig. Mest för att minimera risken att bli påsprungen.

Man har mycket gratis om man som ryttare musklar bägge sidor....även om det i början känns bökigt att sitta upp på högersidan :crazy:

Liknande trådar

Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 193
Senast: Anna-Bella
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 105
Senast: Rosett
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
917
Senast: Sirap
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 162
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar