varför gör hon så

Sv: varför gör hon så

Min har lättare "sadeltvång" jag lägger på sadeln och sedan sätter jag bara i första hålen på gjorden,tränsar och sedan innan jag ska upp spänner jag det som behövs,då har han hunnit slappna av och reagerar inte övht:)

jag har sett folk som sätter på sadeln och tok drar till det hål som ska användas på en gång,skulle själv få panik om någon gjorde så med mig och mitt skärp:eek:

Nu menar jag inte att du gör så;)

hoppas du hittar ett sätt som funkar på din pålla!

Tänkte bara ge dig ett tips!

Självklart ska du spänna gjorden väldigt löst och sen efterdra många gånger innan du sitter upp.
Men man kan även prova att spänna sadelgjorden på hästens högra sida, något jag har märkt att jag är ganska ensam om att göra.
Om du alltså ändrar rutinerna vid sadling så kanske din häst också ändra sina "rutiner".

Jag gör alltid på samma sätt numera med mina, jag lägger först på vojlock/schabrak, sen på med sadel och sist gjorden, vilken sida jag lägger på ifrån varierar jag hela tiden så mina hästar är vana vid att jag håller på från båda håll.

/M

Hej!

Jag tycker du har fått många bra tips!

Jag har haft samma bekymmer med mina varmblod.
Jag tror att de kan förknippa sadlingen med saker från travet en del i alla fall, ibland har de ju dåliga erfarenheter med sig från travet som kan påverka också så det egentligen inte behöver vara obehag vid själva sadlingen.
Är ju även en del som blir hetsiga för de laddar o vill komma ut o jobba!

Bra om du kan dela upp i olika moment.
Jag tog sadeln o i början när de var som värst o reagerade bara man kom fram med sadeln så gick jag runt o höll i sadeln o buffade lite försiktigt o så de fick lukta sen la jag på den utan att göra nån grej av det, sedan lite borstning sen la jag ned jorden hängandes, sen borstning igen o sen spände löst i första hålet. Sakta men säkert så avtog de flesta ovanorna o nu går det hur lugnt och fint som helst.

Lycka till !

Jag tycker nog att du har fått massvis med bra svar!
Och jag säger som de andra att de ta lugnt!

Jag har själv inte detta problemet, men min kompis mor har ridit in sin ungähst själv. Och hon spänner aldrig sadelgjorden hårt eller så, så i hennes fall är det han som har för lite att göra och tycker det är lite obekvämt med sadeln. För sadeln passar perfekt!

Han har lätt för att få tråkigt, så står och tuggar lite på grimskaftet! = )

vi har köppt oss ett varmblods sto på 10år,när vi va och provred henne så gick allt bra förutom att hon va sur när dem sadlade henne hon bitts i lufften ägaren sa då att hon skulle alldrig bita någon jaja tänkte jag,men vi tog hem henne.
Hon är värdens bässta har precis lärt henne galoppskänkel
min dotter älskar hästen hoppar bra gör hon,hon försöker göra sitt bässta av det du kräver,
men när vi ska sadla henne så hugger hon i lufften och är suroch kan slänga huvudet åt sidan och det ser ut som hon vill nypas men har inte gjort det från i dag,i dag nöp hon mig för första gången och då blev jag arg jag tuttade till henne på bogen och sa nu lägger du av för F-N och då fick jag ångest va jag elak,
hon har inte fel i ryggen vi har kollat det,
jag har letat äffter trådar som skulle passa detta men hittar inget,
är det bara jag som har en häst som gör så här?+
om du har vad gör du med hästen ?
om jag lägger en dresyrsadel på henne med stropparna längre ner till sadel gjorden så gör hon inte det lika mkt kan det vara att man drar till ?+
eller inte vet jag komm med förslag eller nått jag vill gärna få någon hjälp på travet

Har oxå ett varmblodsto som inte gillar när man spänner sadelgjorden hon är oxå mycket kittlig så om det kan ha med saken o göra vet jag ej väntar med spänning på dina svar du får:banana:

hm. jag har varit med om många, just ston, som gör så.
väldigt sällan valacker. så det kanske är lite sto-relaterat :angel:

JAg har träffat på ett antal o faktiskt har de flesta varit valacker.
Ett fullblod från banan som inte gick att sadla inomhs vi måste stå ute. En ridskolehäst som man måste sadla i gången för att få plats, och så nåra till sällan privatägda hästar om man säger så.
Jag har haft en som var galen när man skulle sela, men hon hade problem med cystor i äggstockarna o var allmänt tokig pga detta.
Kittlighet, att nån har nypit till när man ska sadla osv kan vara orsaker.
Jag fattar inte dessa som lyckas dra till rätt hål direkt. hur bär man sig åt?
Min måste jag spänna tre ggr på innan jag har rätt hål.
O jag använder inte resårgjord pga att den helt enkelt glider på mn häst när hon är musklad. För att sadeln ska sitta bra måste jag ha en vanlig gjord, men jag har en sympatex gjord jag köpte på eurohorse kanonbra.
Annars gillar jag snörgjordarna men de finns inte i hennes längd.

Liknande trådar

L
Hästmänniskan Jag skriver nu för få era tycken och hur ni skulle göra ang detta min sambo har en 15årig dotter som har en ponny som jag inte tycker...
Svar
18
· Visningar
1 892
Senast: eigollet
·
0
Hästmänniskan Sommaren 2008 så hade jag en sommarhäst som heter calle, han är ett varmblod på 11 år nu. Jag hade honom hos en kompis hela sommaren och...
Svar
4
· Visningar
1 288
Senast: Eme_liie
·
Utrustning Provred en häst som bara gått med hoppsadel hela sitt liv, bör tilläggas att denne är åtta år i år. Jag vill göra om den till en...
Svar
3
· Visningar
2 281
P
Hästmänniskan Jag är lite rådvillig....det här kommer nog bli långt men jag hoppas nån har lust att tragla sig igenom de och komma med råd. jag tog...
Svar
14
· Visningar
1 199
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama