Varför Gör han så?

B

Beauty_Boss

Hejsan! När jag står och ryktar min häst står han ofta och kastar med huvudet, inte bara när jag ryktar. Ibland nä jag tex. hämstar sadeln står han och kastar med huvudet. Jag har provat att säga åt honom när han kastar med huvudet och berömma när han står still, men han lyssnar helt enkelt inte! Det är jättejobbigt att han håller på så, dels så stör han de andra hästarna och dels har jag blivit nockad ett X-antal gånger när jag gått framför honom.. Vad ska jag göra? Jag tror att det kan bero på att han vill ha mat, men samtidugt vill jag inte stå och mata honom för att han ska stå still..
Elin

Sv: Varför Gör han så?

Hej!!

kan det vara att han tycker ngt du gör är obehagligt?? Vissa hästar gillar helt enkelt inte att bli borstade, eller du kanske använder en för hård borste?? Han försöker säga dig något genom att kasta med huvudet, du måste nog bara lista ut vad. Hur är han när du sadlar?

//Mvh Sparky

Men det är inte bara när jag borstar. Ibland så står han bara i gången och kastar med huvudet trots att jag inte ens håller på med honom. Och vissa dagar är han superlugn och snäll att rykta. Han är lite sur att sadla, men jag har aldrig stött på en häst som är Glad att sadla ;) Fast han står inte och huggar, lägger bara öronen bakåt och surar.
Elin

HeJ!

Är det en hingst eller valack? I så fall så är det nog hästens naturliga beteende som gör sig på minnt :rofl: . En del gör det inte alls men andra ofta och mycket.Brukar vara tydligare om hästen är kastrerad sent. Men min två åring som är kastrerad kastar också med huvet dock mindre än när han var hingst.
De är mitt förslag. :idea:

Aha, jag tror nog att han är tidigt kastrerad, men ärligt talat så vet jag vaktiskt inte.. han är en valack på 15 år :)
Elin

min häst går så när hon är missnöjd med något te.x när jag borstar henne eller om hon har ont.

Lyssna på din häst så kommer du på vad det är som är fel :D

Liknande trådar

Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 113
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 821
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 245
Hemmet Jag väljer att posta det här under ett nytt nick då jag inte är särskilt anonym och inte vill att det ska börja gå rykten om att jag...
Svar
15
· Visningar
2 257
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Halt efter vila
  • Uppdateringstråd 30