Varför gör han så?

amalia

Trådstartare
Min dalmatinerhane har börjat att ulka/fnysa precis som om han skulle ha slem i halsen som han vill få ut... Främst i början på promenad eller när han blir "upphetsad" över något...

Ska ringa till veterinären och fråga, men tänkte höra om någon varit med om samma sak!

Sv: Varför gör han så?

Kan vara kennelhosta. :crazy:
Min hund hostade/harklade sig just när han blev "upphetsad", som du beskriver.

han kanske har nått som ligger och irriterar honom i halsen eller nosen..som han inte kan få bort själv..
kollade på veterinärerna på tv för längesedan
då var det en katt som hade fått ett grässtrå
som satt i svaljet och gick upp i luftvägarna så
den katten höll på att nysa och hosta..
men hör med veterinär alltid det bästa..

beda skrev:
Kan vara kennelhosta. :crazy:
Min hund hostade/harklade sig just när han blev "upphetsad", som du beskriver.

Sambon funderarde oxå på det... Vi ska ju till veterinär på måndag för att göra pricktest...får väl passa på att fråga då!
Visserligen är han vaccinerad men det är väl inte ett 100%-igt skydd!?!
Men det är väl ganska smittsamt?
Lilltösen har inte råkat ut för det (ännu)...

Vaccinet ger inte 100% skydd. Men de blir oftast mindre sjuka om de är vaccinerade.
Det behöver ju inte vara kennelhosta heller...
När min hund hade det gav jag lite Bisolvon, och undvek att träffa andra hundar på några veckor. Minns inte exakt rekommendationen, men det smittar lätt och jag tror man är portad från utställning i tre månader. :crazy:
Hoppas att ni finner en lösning!

min ena hund har haft precis samma sak under en vecka eller så och har nu inte hostat/nyst/ulkat/hulkat på nästan två veckor. Ingen aning om vad det var för ngt men hon var så pigg och rask att vi inte kände att det var nödvändigt med ett veterinärbesök.

Det verkar vara något som går i Stockholmsområdet, för jag har hört så många som sagt samma sak...??!?!

Jag återkommer med uppdatering imorgon eftermiddag när vi varit hos vetten!

Kan meddela att det var noskvalster som vi nu har fått tabletter emot. Ska behandla lilltjejen oxå!

Pricktestet visade på allergi mot dammkvalster och förrådskvalster!
Blir kallad till min ordinare veterinär för att få behandling!

Liknande trådar

Hundhälsa Två små barn på 4 år har börjat sätta spår på vår 7 åriga tik. Hon har alltid varit speciellt, på ett bra sätt. Men nu har det allt mer...
Svar
13
· Visningar
1 049
Senast: snöflingor
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 633
Senast: Rugge
·
Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 208
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka