Varför gör han så här?

H

hallontuss

Vi har haft vår C-ponny sen i september, och han har alltid varit en ängel att hantera. Lite försiktig och tillbakadragen, men jättesnäll. Han är väldigt signalkänslig tycker jag. Så fort jag går bakom manken vänder han bort i från mig. Han följer alltid den som leder honom, i slakt grimskaft. Även lös i ridhuset följer han efter i volter, skritt o trav osv...
Han är överhuvudtaget en väldigt känslig häst som alltid vill göra sitt bästa och blir stressad när han inte förstår, särskilt i ridningen.

De senaste veckorna har han börjat att vända sig bort i boxen ibland när jag kommer in, och i hagen går han bort ifrån oss när vi vill hämta honom. Så har det inte varit förut. Det känns som om han skärmar av sig från mig på ett sätt som han inte gjort förut, Vi har aldrig haft nån superkontakt, men bättre än nu har det varit. Han hanteras mest av mig, men rids av äldsta dottern. Jag rider honom bara ibland.

I går longerade jag honom, och efter en stund slängde jag upp lillasyster för att hon skulle få träna balansen. Han skrittade ca ett halvt varv, sen travade han några meter varefter han bockar 2 ggr så hon flyger av och sen reser han sig! Han har rest sig en gång förut när en större tjej red honom, men den gången tror jag det berodde på att hon ställde för stora krav på honom och han inte förstod vad hon ville=STRESSAD. Men igår var han helt lugn och visste precis vad han skulle göra. Bocksprången var kanske bus, men att han sen stegrade? Efteråt var han som vanligt igen. (Dottern slog i huvudet och blev såklart rädd så hon hoppade inte upp igen)

Han kom till Sverige juni -05, och de som hade honom tills vi köpte honom VET jag hanterar sina hästar på ett vettigt och bra sätt. Men vad han varit med om på Irland vet vi ju inte. Dotterns tränare trodde att han kanske bott hos irländska zigenare eftersom han följer oss så bra.

Varför har han ändrat beteende, och hur kan vi jobba med honom för att få honom att vilja komma till oss?:confused:
Hoppas på flera bra tips och råd.
 
Sv: Varför gör han så här?

Jag har ett sto som i början var väldigt kontaktsökande men efter ett tag blev argsint, berodde på en inflamation i korset. Kanske har din ponny någon "dold" smärta tänkte på bokningarna och att han inte kommer till er i hagen. Eller så kanske det kan vara så att han ska aktiveras mer med varierande saker, hans kanske inte vill jobba för han inte tycker det är tillräckligt kul eller lathet.

Själv leker jag mycket med mina hästar, hälsa på dem i hagen, gå in i hagen och bara umgås med dem, klia, prata "pyssla" med saker som blir intressanta. Använd inte godis i första hand då blir det godiset och inte du som blir det intressanta, det kan man ha senare som belöning vid träning.

Om du har en rundkorall, eller liknande så använd den till att träna kommunikation. Låt honom skritta runt eller trava och få honom uppmärksam på dig, hitta ett sätt som passar er, när du vill att han ska stanna, öka elelr minska farten. Jag löslongerar mina hästar och använder bara händerna eller två långa spön som hjälper tillsammans med rösten. Lär hästen att dina hjälpmedel aldrig är farliga, stryk spön, linor etc. mot hästen tills den accepterar det över hela kroppen, spöet får bara var din förlängda arm, inte straff. Driv och bromsa med röst och "hjälp" Första målet är att när hästen stannar ska den vända sin uppmärksamhet mot DIG, fråga dig vad ska hända nu? gör den inte det så driv vidare tills du ber den att stanna igen och se om han vill komunicera med dig. Driv honom tills det händer att han frågar vad ska jag göra, men han ska inte stanna innan du bett honom, stannar han inte driv honom tills han vill stanna, men då får han inte stanna själv utan driv lite till och be honom stanna när du vill. Om han stannar och frågar när du ber, BERÖM! Det här kan du göra på flera nivåer, vad du än gör vill du ha hans uppmärksamhet.

Prova gärna att löslongera, gå på plast, backa genom saker, gå på "platåer" osv.
/Terese
 
Sv: Varför gör han så här?

Jag vet att jag är skittråkig, men måste ändå fråga, kan det vara så att han har ont? Han kan ju ha gått omkull i hagen eller vad som helst. Såna här problem, enligt min erfarenhet, uppstår inte uttan anledning, och jag tycker ni verkar ha haft en bra kontakt.
 
Sv: Varför gör han så här?

TAck för ditt svar, med många bra tips. Jag har inte hållit på nåt alls med NH-övningar, men tycker det verkar ett jättebra sätt att jobba med hästen. Det jag har läst om NH hittills stämmer bra med min "hästfilosofi".
 
Sv: Varför gör han så här?

Jo, visst har jag tänkt på det. Ska beställa tid snarast, så vi inte missar nåt!
 

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 692
Senast: Askur2017
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·
Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 656
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 604
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp