Varför gör det så ont, down there?

ont

Trådstartare
Anonymt nick pga pinsamt problem...

Jag är 20 år. Jag har varit tillsammans med min pojkvän i några månader. För ett par veckor sedan försökte vi ha sex för första gången. Jag är oskuld, vilket han vet om och vi tog det försiktigt, lugnt osv. precis som man SKA. Då jag vet att frågan kommer att komma upp; ja, jag vill verkligen ha sex med honom, och jag känner mig hemt trygg med honom. Dock är jag självklart lite nervös. Vilket vi har pratat om och han förstår mig och är helt med på att vi ska vara försiktiga. Min pojkvän är helt enkelt en exemplarisk person att sexdebutera med. Förstående, försiktig, respektfull och mer erfaren än mig.

Men det gick inte. DET i sig är inget som egentligen oroade mig. Jag har läst så pass mycket trådar i ämnet här ( ;) ) för att veta att det kan ta några gånger innan man kan slappna av nog för att faktiskt kunna bli riktigt kåt. Och det är liksom ingen fara. Vi tar det lugnt så går det till slut tänkte jag.

Problemet/det som oroar mig har dock uppkommit när jag har onanerat. Jag har tidigare aldrig onanerat genom att föra in något, har aldrig känt behovet, men tänkte att jag skulle ge det ett försök nu, i hopp om att bli mindre nervös vid sex om jag känner även den delen av min kropp väl. So far so good. Problemet är att detta går inte heller. :crazy: Ett finger går bra, det stramar/svider lite, lite men inget farligt. Men mer går inte. Försökte med min massagestav (2,5 cm) och får in den ca 1,5-2 cm sedan bränner det som in i #!€%#€# :arghh: Problemet är alltså inte att jag är trång i öppningen, utan det gör jävligt ont en liten bit in? Vad är detta? Någon som känner igen sig? Vad kan jag göra? (Nej, det hjälpte att inte typ bada i glidmedel...)

Detta oroar ju mig såklart då jag inser att om jag inte får in min massagestav när jag är själv och helt avslappnad (jag testade att komma precis innan för att verkligen vara avslappnad och våt) lär det ju knappast gå när jag är lite nervös med pojkvännen (som är något större än massagestaven). Och det är ju grymt frustrerande då jag verkligen VILL ha sex med honom.

Någon som kan komma med något råd? Uppmuntrande anekdoter?
 
Sv: Varför gör det så ont, down there?

Kan vara en svampinfektion, finns självtest på apoteket.
Slemhinnorna kan vara irriterade. Ska finnas bra krämer mot det med, men nu har jag givetvis glömt bort vad den jag använde hette..

Låt bli att pilla ett tag, om det är så "enkelt" som irriterade hinnor är det bra om det får vila lite från allt.


Det här kommer låta extremt tantigt och tråkigt, men tänk inte. Försök inte slappna av, försök inte känna efter. Planera inte, krångla inte till det.
Går det så går det, gör det det inte så struntar man i det.
Egen erfarenhet, det är lätt att säja men svårt att göra!
Jag fick liknande problem när jag och killen varit ihop i flera år, helt plötsligt bara gick det inte längre. Jag försökte allt; prova själv, massa glidmedel, rejäl uppkåtning, avslappning, allt vi kunde komma på! Men det gick inte. Inte förrän jag lärde mig att "tänka på att inte tänka". Fast utan att tänka på det. Flummigt? O ja. Men när man väl fått in tekniken är det effektivt som fan!
 
Sv: Varför gör det så ont, down there?

Mitt råd skulle vara att sluta ha sex med penetrerande sex som mål. Finns mycket annat man kan göra tills du känner dig avslappnad och redo.

Vad säger din kille? Prata med honom om det hela och hör om han har någon god idé!
 
Sv: Varför gör det så ont, down there?

Brukar du aldrig köra upp fingrar eller sånt heller?
Tänker om det brukar vara så eller om du inte har nån aning om hur det "ska" kännas?
Är du ovan så kanske du behöver öva mer på egen hand helt enkelt innan du vänjer dig vid hur det känns.
Men så kan det ju va nåt som inte står rätt till, t ex svamp.
Har du några sprickor? Ser slemhinnorna irriterade ut?
För att slippa nojja och oroa dig skulle jag gå till gyn så dom kan kolla om det är något som inte stämmer,
och sen utgå därifrån. Svårt att veta om det är nå fysiskt eller psykiskt fel om du förstår vad jag menar.
 
Sv: Varför gör det så ont, down there?

Det enda jag kan tillägga är att jag brukar vara väldigt öm och känslig precis efter jag kommit. Då kan det göra väldigt ont helt plötsligt, en bit in.
 
Sv: Varför gör det så ont, down there?

Kan vara en svampinfektion, finns självtest på apoteket.
Slemhinnorna kan vara irriterade. Ska finnas bra krämer mot det med, men nu har jag givetvis glömt bort vad den jag använde hette..

Låt bli att pilla ett tag, om det är så "enkelt" som irriterade hinnor är det bra om det får vila lite från allt.
Ja, jag kan ju alltid testa att låta det vila lite och se om det löser sig så enkelt.

Det här kommer låta extremt tantigt och tråkigt, men tänk inte. Försök inte slappna av, försök inte känna efter. Planera inte, krångla inte till det.
Går det så går det, gör det det inte så struntar man i det.
Egen erfarenhet, det är lätt att säja men svårt att göra!
Jag fick liknande problem när jag och killen varit ihop i flera år, helt plötsligt bara gick det inte längre. Jag försökte allt; prova själv, massa glidmedel, rejäl uppkåtning, avslappning, allt vi kunde komma på! Men det gick inte. Inte förrän jag lärde mig att "tänka på att inte tänka". Fast utan att tänka på det. Flummigt? O ja. Men när man väl fått in tekniken är det effektivt som fan!

Jag tror nog att tant ( ;) ) har en poäng. Det är jättesvårt att inte tänka en massa, speciellt nu när det har blivit ett "problem". Jag får väl meditera samtidigt :D

Mitt råd skulle vara att sluta ha sex med penetrerande sex som mål. Finns mycket annat man kan göra tills du känner dig avslappnad och redo.

Vad säger din kille? Prata med honom om det hela och hör om han har någon god idé!

Det är så svårt när vi båda vill så gärna, och det känns som att det är det vi har gjort så länge nu. Men jag förstå din poäng. Det är ju inte bra om det blir en hang-up.

Han är väldigt rådvill. Han har aldrig varit med om att det har gjort ont tidigare, och först var han rädd att det var hans fel (men den tanken har han släppt). Men ja, han har inga bra förslag, mer än att vi ska ta det lugnt då han är väldigt orolig för att göra illa mig.

Brukar du aldrig köra upp fingrar eller sånt heller?
Tänker om det brukar vara så eller om du inte har nån aning om hur det "ska" kännas?
Är du ovan så kanske du behöver öva mer på egen hand helt enkelt innan du vänjer dig vid hur det känns.
Men så kan det ju va nåt som inte står rätt till, t ex svamp.
Har du några sprickor? Ser slemhinnorna irriterade ut?
För att slippa nojja och oroa dig skulle jag gå till gyn så dom kan kolla om det är något som inte stämmer,
och sen utgå därifrån. Svårt att veta om det är nå fysiskt eller psykiskt fel om du förstår vad jag menar.

Nej, jag vet egentligen inte hur det ska kännas. Testade någon gång när jag var typ 14, då var det bara obehagligt och jag blev "avskräckt" (men då var jag också väldigt obekväm med min kropp) och nu har det gjort ont varje gång. :( Så kanske är det så enkelt som en träningssak.

Inga sprickor eller irriterade slemhinnor vad jag kan se. Sedan är det ju svårt att veta hur det ser ut inne i. Ja, tanken på gyn börjar komma upp, men då jag tycker det är lite obehagligt känner jag väl att jag vill testa lite mer innan. Så att det inte är nån enkel grej. Men ja, snart börjar jag bli frustrerad och då kanske ett besök är på sin plats för att kunna utesluta vissa saker om inte annat.

Det enda jag kan tillägga är att jag brukar vara väldigt öm och känslig precis efter jag kommit. Då kan det göra väldigt ont helt plötsligt, en bit in.

Okej, detta visste jag inte var möjligt. Jag har alltid tänkt att man är så avslappnad som möjligt då, tack! :)

*KL*
Extra info: hade väldigt länge problem med tamponger, så jag är väl ganska trång av naturen. Och ibland kan det göra lite ont liksom inne i när jag sätter in en tampong... Har alltid tänkt att det beror på att jag är lite "torr". Är det möjligt att vara torr inne i även om jag är våt?
 
Sv: Varför gör det så ont, down there?

Jag kan vara "torr inne" även om jag är "våt ute" :rofl: (låter så himla konstigt, men du förstår) och kan bara använda mini tamponger med ob "silkhölje" tror inte det är så ovanligt. Att använda tamponger kan dessutom torka ut slemhinnorna väldigt mycket och man får också lättare svamp.

För några månader sedan började jag och sambon få lite problem med sexandet. Jag var väldigt öm i början och vi fick ta det super lugnt och efter gjorde det ont som FAN. Ursäkta att jag skriver så vulgärt, men jag fick duscha "fiffi" i iskallt vatten och sedan lägga mig i sängen och streta för att ens klara av smärtan.

Det var såhär några gånger och tillslut både dog min sexlust och jag var självklart rädd att det skulle bli så igen. :(

Jag hade inga andra tecken på svamp, men pratade med en barnmorska som tyckte jag skulle behandla för det då jag nyligen slutat med en penicillin kur och då kan man tydligen lätt få svamp. Efter det blev det bättre. Men jag var fortfarande spänd och orolig (även om jag är jätte trygg med min sambo) att det skulle göra ont, vilket ledde till att det gjorde ont. Det tog lång tid innan jag psykiskt kunde slappna av (var spänd omedvetet)

Det kan självklart vara så att det är något som inte stämmer och jag tycker inte du ska vänta med gyn.besök! Bättre att kolla sig en gång för mycket än en gång för lite!
 
Senast ändrad:
Sv: Varför gör det så ont, down there?

Jag har en vän som hade precis samma problem, först med tampongdebut och sedan med sexdebut.
Efter ett tag så löste sig båda två av sig själva, å andra sidan tycker jag inte att du ska vänta med gyn om något känns fel eller onormalt!
 
Sv: Varför gör det så ont, down there?

Jag skulle rekommendera att du kollar upp dig hos en gynekolog eftersom det även blir stopp vid onanering. Ibland är man som oskuld så trång att det inte spelar någon roll hur avslappnad man än är. Jag själv var så trång att vi fick vålda till det första gången. Det gjorde hiskeligt ont för mig och killen fick också ont. En vän till mig fick öppna upp sig kirurgiskt eftersom "mödomshinnan" var så kraftig. Nu menar jag inte att det är något fel, men istället för att ev få låsningar/bli rädd att det ska göra ont om man misslyckas några gånger så kan det vara värt att kolla upp det.
 
Sv: Varför gör det så ont, down there?

Samma som ovan, iväg till gyn och kolla dig.. En kompis förlorade ett års sexliv med sin kille pga av nåt så simpelt som en vagel (typ finne) och ångrade att hon inte kollade sig tidigare.
 
Sv: Varför gör det så ont, down there?

Oj, en vagel där nere? På en blygdläpp eller längre in? Kanske lite väl intimt av mig att fråga, men har aldrig hört det innan! Men det är klart, man kan ju få vaglar överallt.. Sjukt obehagligt!

Ja, TS, gyn/um kan vara en väldigt god idé. Inte det roligaste man kan göra, men väldigt bra. Om inte annat för att få veta att ingenting är fel, trasigt eller i olag.

Och du, lycka till :)
 
Sv: Varför gör det så ont, down there?

Jag har haft liknande problem. Pinsamt så jag vill nästan inte skriva det. Killen fick med sig mina inre blygläppar in, tvärstopp efter 1 cm och jätteont. Fungerar nu utan problem att ha sex om han och jag bara håller undan de.
 
Sv: Varför gör det så ont, down there?

Mödomshinnan i en hinnform är en myt, men det är inte helt ovanligt att slemhinneveck finns i vaginan och gör den för trång för penetration. Vissa kvinnor behöver en enkel operation för att skapa möjlighet för inträde liksom :). Jag skulle kollat upp det om jag vore du!
 
Sv: Varför gör det så ont, down there?

Jag menade ingen mödomshinna, utan slemhinnorna som finns inne i vagina. Trodde det framgick så jag hoppade över ordet "slem" :p
Och jag är problemfri sen jag slutade med tamponger och p-piller (använde kopp och kopparspiral istället) :)
 
Sv: Varför gör det så ont, down there?

Tror jag tryckte på fel knapp, sorry! Asså mitt inlägg var nog en smula onödigt men en sak till måste jag bara få skriva. Den "nya mödomshinnan", dvs. dessa omtalade slemhinneveck, ha blivit givna namnet "slidkrans". Alltså jag vet att jag inte borde reagera på uttrycket med lätt avsky men liksom, något trevligare ord hade de väl kunnat komma på?
 
Sv: Varför gör det så ont, down there?

Aha, trodde det blivit lite missförstånd :)
Håller med, var det verkligen det bästa de kunde komma på? Tycker det låter som någon slags sjukdom.. :crazy:
 
Sv: Varför gör det så ont, down there?

Mödomshinnan i en hinnform är en myt, men det är inte helt ovanligt att slemhinneveck finns i vaginan och gör den för trång för penetration. Vissa kvinnor behöver en enkel operation för att skapa möjlighet för inträde liksom :). Jag skulle kollat upp det om jag vore du!
Jag vet inte om det var mig du riktade svaret till, men jag svarar iaf :)
Du har helt rätt i det du skriver och det var därför jag satte citationstecken runt mödomshinna. Min väns slidkrans var däremot helt ihopväxt (hymen imperforatus) och såg därmed ut som den klassiskt beskrivna mödomshinnan. Det var därför jag använde just ordet mödomshinna.
 
Sv: Varför gör det så ont, down there?

*KL*

Tack för alla era svar!

Ringde ungdomsmottagningen. De hade semester nu och hade bara akut-tider. Så de tyckte att jag skulle smörja med en ph-balanserande salva, inte använda tampong och om det inte blir bättre ska jag höra av mig när ordinarie personal är tillbaka. Sedan ska jag bara våga gå dit också, men men. Tusentals kvinnor har ju överlevt gyn så då ska väl jag också. (Och eftersom jag skulle vilja få en spiral insatt i framtiden så är det väl lika bra att börja träna ;) )
 
Sv: Varför gör det så ont, down there?

Ungdomsmottagningen brukar ha fantastiska barnmorskor. Jag har träffat på en del, även manliga läkare. Och det har gått jättebra. Dom är ju så himla proffsiga. Så det överlever du!
Jag har haft liknande problem som dig, till och från. Och som tidigare kloka bukefalist sa, det bästa är att inte tänka så mycket, och fokusera inte så mycket på själva penetrationsbiten! Lycka till!
 
Sv: Varför gör det så ont, down there?

Anonymt nick pga pinsamt problem...

Jag tycker att många i den här tråden har kommit med bra tips.
Googla slidkramp och vestibulit och läs på lite om det också.

MEN jag tycker att det är jättetråkigt att du skäms över det här och tycker att det är pinsamt. :(

Det är inte pinsamt eller skämmigt eller konstigt. Tyvärr är det vanligt att tjejer (oavsett ålder eller erfarenheter) har problem med underlivet, antingen för att det för ont eller att de får ont eller är rädda att få ont.
Prata om det, håll det inte för dig själv - det är väldigt sällan som någon har någon extremt unik åkomma som ingen annan har drabbats av. Det behöver inte vara tabu.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 196
Senast: Jahaja
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 658
Senast: Anonymisten
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 066
Senast: mars
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 393
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp