Varför gjordtunnel?

johannaolsson

Trådstartare
Min häst är ganska kittlig, speciellt när man ska sadla och spänna sadelgjorden.
-Vad är en gjordtunnel till för?
-Kan man använda den till "mag"-kittliga hästar?
Eller har ni andra tips för det?

Tack på förhand!:)

Sv: Varför gjordtunnel?

De gånger jag använt sadelgjords tunnel (fårskinns) har varit på skavkänsliga hästar, och i ett fall där hela hästen var täck med svamp så han fick ha lite fluff för att minska friktionen mot huden.
Till hästar med sadelgjords tvång så tycker jag det är bäst med breda anatomiska gjordar.

Antar att det kittliga hos din häst är en mild form av sadelgjords tvång, =känner obehag vid spänning av gjorde.

Min häst har sadelgjordstvång.
Han är superkänslig och jätte "ryckig" om man råkar nudda honom där.
Därför har han bred sadelgjord, (Får absolut inte vara svängd eller smalare på något ställe då trycket förändras) och fårskinnstunnel.
Detta fungerar jättebra och han bryr sig inte alls när man spänner! :)

Jag tog på en gjordtunnel för att se om det kunde bidra till att avdramatisera sadlingen. Vet inte om det funkade iom sadelbyte, paddexperimenterande och ny träning. Ska plocka väck och testa utan.

Liknande trådar

Utrustning Behöver tips på - Transport med stuteriinredning och sadelkammare - baklängestransport med frontlastning och stuteriinredning samt...
Svar
2
· Visningar
391
Senast: Oknytt
·
Utrustning Hej! Jag ska införskaffa mig en ny transport och behöver råd på vilken jag ska söka efter. En totalvikt på max 1500kg, en lastvikt så...
Svar
4
· Visningar
282
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Hej! Vad säger ni om storlek på Animo- kavajer? Italiensk 40 sägs ibland vara motsv 34 och ibland 36, beroende på var man läser...
Svar
3
· Visningar
421
Senast: Freazer
·
Utrustning Jag har börjat rida igen efter många års uppehåll men har problem med västen. Jag blir så klumpig att jag kan varken spänna sadelgjord...
Svar
8
· Visningar
456
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Alternativ till försäkring
  • Hönstråden II
  • Valp 2025