varför ger det sig inte?:O

FrontLine_

Trådstartare
Som endel kanske har läst, så hade jag tidigare problem med foderhästen och hans utslag. (vill ni läsa gamla tråden så sök på "Vad ÄR detta? Aldrig sett något så groteskt".. tror tråden hette så.

Iaf. Hästarna har varit på bete, utslagen var helt borta när dom släpptes och även under hela betet. Nu gick en häst och skadade sig, så det blev bowvila. Min foderhäst fick då stå som sällskap i stallet och vara ute på dagarna. Men redan efter två dagar så kom det tillbaka.
Han har krustorna, variga småsår men nu vid sadelläget, bakom ena armbågen och även lite på sidan av rumpan. Ena bakbenet såg inte trevligt ut idag. Det ser nästan ut som om det är typ kåda eller något där. Kletigt som f*n, svårt att tvätta bort. Ser nästan ut som om det är typ brännskadad?? Han är öm i huden. Tog lite av kletet på ett finger och luktade. Det luktar inte kåda, däremot en blandning av typ 4s och olja eller vad jag ska säga. Har försökt kika i hagen om jag hittar något skumt, men icket. Möjligtvis diket som rinner igenom hagen då, men det ser inte "oljigt" ut.

Så, jag har mina funderingar.
Regnskållor tror jag inte på längre..
Däremot antingen någon sorts allergi, men mot vad?

Åååh är det någon som har något tips?
Det där på bakbenen.. Det ser ut precis som när ett sto brunstar och brunsten kletar ner benen..
Nu är det dock en valack jag har, så det är ju lite svårt för den att brunsta ner sitt eget ben haha.

Sv: varför ger det sig inte?:O

Det där låter som en häst som stog i samma stall som min för några år sedan.
Den var allergisk emot spån, ingen häst i närheten kunde stå på spån heller.
Dom var tvugna att flytta sin häst till ett stall där hästarna stog på halm.
(torv kanske hade fungerat också)?

Ni måste ta ordentliga prower från huden. Bäst wore att ta en hudbiopsi, då ser man tydligt wilken typ aw reaktion det rör sig om. Utstryk + odling för bakt och swamp bör också göras. Ring och prata med din weterinär!

Wilket elände!

men hur går en hudbiopsi till?
För sist han råkade ut för ungefär samma sak så tog vet. en bit av huden och tog med den för att titta närmre på hudbiten..

Det visade ingenting..
Men fick ändå antibiotikasalva utskrivet då, för att behandla den lokala infektionen. Då blev allt bra.

Allergi mot spån, hur yttrar det sig?

Imorse när jag åkte dit så har är ena bakbenet jätte svullet. Ett sår (typ muggliknande) sitter på yttre delen av kotan. Men han har ingen feber eller ser inte hängig ut. Eller ja, det är ju varmt ute, men han äter och dricker som han ska..

Pratade med veterinären idag, han tyckte jag skulle se till att hålla det rent, och sedan om det blev sämre skulle jag ringa..

En fundering bara, kan hästen få en sån här reaktion om den skulle ha mask?
Tänkte eftersom dom gått på bete och lyckats få i sig eller något?
Ska hursomhelst skicka träckprov imorgon tyckte veterinären.

Det låter som om din häst har fått lymfangit och urinvägsinfektion (när jag
tänker till lite, kletet på benen....). Om jag hade varit du så hade jag kört min häst till en klinik och parkerat den där tills den var utredd. Hade inte nöjt mig
med det svaret du fick av din vet.

Jag tolkar kletet på det swullna bakbenet som serumutswettningar, inte owanligt wid kraftigt ödem i benet. Urinwägsinfektion känns inte så aktuellt, där är ju inte symptomen i första hand swullnad, sårbildning och "klet" på ett bakben. Klet på bakbenen, aw det snuskigare och mörkare slaget, brukar snarare signalera förhudskatarr.

ts
Parasiter kan, pga proteinförlusten, ge upphow till ödem i benen, men inte infektioner och sår. Och när det gått så långt borde man äwen noterat en wiktminskning.

Om man stansade ut en bit hud, la den i ett formalinrör och skickade för analys har man tagit en biopsi på hästen. Då borde du ha fått ett prowswar, för någonting måste det ju ändå ha wisat!

Togs bakt och swampprower?

Det är ju också tänkbart att hästen "bara" har en lymfangit pga såret på bakbenen och att de wariga såren på andra ställen är något helt annat.

Jaja, är inte ute på hal is i alla fall......... ;) Förhudskatarr kan för en amatör som jag misstolkas som urinvägsinfektion :)!

FrontLine; Hästen med allergi mot spån hade utslag över hela kroppen,
prickar, bölder och var. Under svansen så var den extra hårt drabbad.

Tack så mycket för era svar!

Ja, jag har funderat i banorna att det är antingen lymfangit eller parasiter.
Som sagt, hästen var ju kollad inna jag tog han, men mycket kan ju hända på kort tid..

Dom har även stått på ett riktigt dåligt bete, märkte redan efter ca 1 vecka att han började tunna ur, så jag stödutfodrade men det verkar ändå inte ha räckt så nu ska han inte tillbaka. Kan det vara så enkelt att det är parasiter?
Jag ser att han står ofta och gnuggar rumpan, samt att han gärna lyfter svansen direkt man rör den. (Tänk typ brunstigt sto)

Men om han har lymfangit, borde han inte ha feber då? Har faktist aldrig varit med om det.. Vad gör man åt det?

Förhudskatarr, hur märker man det då?
Altså.. vad är det för symtom?

Då var det iaf ingen biopsi som gjordes tror jag..

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 086
Hästvård I väntan på svar på leverprover (som jag misstänker inte kommer visa ngt alls) undrar jag om ngn annan stött på ngt liknande? Rejält... 2
Svar
39
· Visningar
5 598
Senast: SaraMara
·
Hästvård Jag har ett islandssto som i år är 14 år. Hon har mycket man och svans och enligt tidigare ägaren så har hon inte haft eksem. Förra...
Svar
8
· Visningar
1 861
  • Låst
Bukefalos Fick just en varning av en moderato dock förklarades inte varför jag fick denna varning vilket jag tycker är rätt dåligt. hur ska jag...
Svar
13
· Visningar
2 023
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka