varför går min häst inte upp i vikt?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Saera
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 20
  • Visningar Visningar 5 439
S

Saera

Har ett varmblod på foder, hon är 7 år och har bara gått det senaste året. Jag har haft henne sedan i september, då hon var avmaskad. De har just nu fri tillgång till hö, hon går med två varmblod och två nordisar. Hon rids inte just för att ja vill att hon går upp i vikt lite. Jag ger henne kraftfoder grov varje dag, ca två kåsor, (som man har med sig i skogen och dircker vetten/kaffe i tex) vet inte hur mkt den rymmer.
Och hon går ned i vikt, är insjunken vid ljumskarna. Hon har täcke på sig på nätterna.
Varför går hon inte upp? Jag vet inte vad jag ska göra..
Någon som har något tips? Inte så roligt om ägarn kommer och så är hon mager.. Men annars måste ja nästan ringa till ägarn och fråga vad hon gett henne tidigare om vinter halvåret.

Sv: varför går min häst inte upp i vikt?

ett av mina varmblod blir mager på vintern och honom ger jag Korn, Betfor, lusern, Hippo breed (pellets) och fibergi bas. Då går han upp i vikt. :)

Erat hö kan vara näringslågt. Finns det analys på det? Framför allt är risken stor att det är låg proteinmängd i det och då hjälper det föga med 1-2kg Krafft Groov (är det Groov 125 du ger då? för den andra är inte särskilt proteinrik, bara som spannmål ungefär).
Jag gissar att den mängden du beskriver att du ger är nånstans max kring 1-2kg. (väg det! går hyfsat bra med hövåg om ni inte har annat)

Det är inte heller säkert att varmblodet får i sig så mycket i hagen - är den ranglåg eller hög?

Vissa hästar är dessutom svårfödda och behöver TROTS fri tillgång på bra hö mcyket kraftfoder.

Hur klarar hon hullet på betet?

jag har testat att bara ge honom några sorter fast i större mängder, men han går upp mer i vikt när jag ger honom massor av olika:D
Jag har också haft problem med att få honom att äta (tänderna är kollade) Och han äter mer om det är lite olika sorts mat:d (av någon konstig anledning)

jag har testat att bara ge honom några sorter fast i större mängder, men han går upp mer i vikt när jag ger honom massor av olika:D
Jag har också haft problem med att få honom att äta (tänderna är kollade) Och han äter mer om det är lite olika sorts mat:d (av någon konstig anledning)

Han är väl en sån där kräsen sort... ;) . Då förstår jag varför du måste göra så! Men annars ska man undvika att ge en massa olika fodersorter.

Jag tycker att du ska rida henne, för med motion så ökar hungern och då kanske hon äter mer :)

Vet du om hennes tänder är okey? Kan hon inte tugga maten ordentligt så kan hon inte heller smälta grovfodret ordentligt. Mycke näring går förlorat. Kolla i träcket om du ser otuggat foder... Det är lättare att se om man ger hel havre, då finns det ofta mycket hel havre kvar i träcket.

Annars är det nog en svårfödd häst du skaffat.... Fri tillgång till en som inte går nåt samt har täcke ska räcka gott och väl. Såvida det inte är skithö... typ halm.

Vet du om hennes tänder är okey? Kan hon inte tugga maten ordentligt så kan hon inte heller smälta grovfodret ordentligt. Mycke näring går förlorat. Kolla i träcket om du ser otuggat foder... Det är lättare att se om man ger hel havre, då finns det ofta mycket hel havre kvar i träcket.

Annars är det nog en svårfödd häst du skaffat.... Fri tillgång till en som inte går nåt samt har täcke ska räcka gott och väl. Såvida det inte är skithö... typ halm.

Det kan även vara mag/tarmrubbningar som gör att den inte tillgodogör sig födan.

Många nervösa personer eller personer med magsår/magkatarr har oxå ofta svårt att gå upp i vikt. Detta är dock ofta mkt svårt att se
förutom att dom ofta är smala.

En svårfödd individ skulle i alla fall jag börja med att kontrollera tarmfloran innan jag börjar "mickla" med massa hinkar och tillskott hit o dit. Tänderna är ju mkt enkelt att kolla själv men tarmfloran krävs det Veterinär hjälp till att utreda.

En kåsa är c:a 2,5 dl...ge henne 8 kåsor om dagen och se om det blir ngn skillnad...

Det kan ju bero på olka saker, stressad häst, för lite näring eller för liten fodergiva av maten, tänderna osv.
Min pålle var jättesmal när han var ung & kom till mig, åt inte sin frukost & ville bara ut i hagen. Jag gjorde allt för att få upp honom i vikt (gillar ju & göra smaskiga foderblandningar:d så det fick jag ju göra då;)) Red ändå, om det inte är något större fel så mår ju hästarna bra av att röra på sig. Nu är han mer som en bulle min älskling, älskar sin mat & får nästan banta istället:D
Man kan få ge det tid!

(ps.äter hästen upp sin mat?en häst som var i samma stall en gång som oss var jättesmal,men så reds den hårt, hade TRE VINTERtäcken på sig inne och svettades på morgonen också:()

KL
Varmblod kan vara ganska svårfödda. Kolla tänder och ta träckprov. En höanalys är ett måste för att veta vad det egentligen är man fodrar med. Räkna med att du kanske måste ge mer kraftfoder, åtminstone över vintern... Jag skulle inte vara rädd för att ställa ett varmblod på uppåt tre kg kraftfoder en period om den behöver lägga på sig vikt

Två kåsor är ju i princip inget kraftfoder alls. Förutom att du måste kolla med höanalys (dåliga värden?) så måste du nog ge mycket mer kraftfoder.

2 kåsor groov 90 el. 125? Skulle tro att din häst har proteinbrist, gör en analys på grovfodret. Dock är kraftfodermängden inget för ett varmblod som ofta kräver mkt mat. Prova med o ge ett par kg Lusern o öka ev. grooven oxå till åt minstone 1kg.
Tom mina shettisar som går o inte gör nått får mer kraftfoder, de får ½kg lusern (ca 8dl,räknas dock som grovfoder), 200g havre (ca 4dl), har näst intill fri tillgång på grovfoder (hö).

Vi fick av slump en mager vbl på foder en gång, ägaren sa att han har alltid varit tunn. Gav han korn och olja och mineraler och fri tillgång på hösilage(god kval, och näringshögt) och mager krokan började lägga på ordentligt. Ägaren tyckte också att han var i fin hull.

Nej, en kåsa av standardmodell, dvs de som är lite formade som en droppe med handtag i den tjockare delen, rymmer 4dl´ganska exakt. 1l groov väger ca 600g, så TS ger alltså 8dl, vilket motsvarar ca 500g

Till TS:
Precis så mycket (2kåsor=ca500g) ger jag av groov 125, plus lika mycket lusern till mitt varmblod och till min arabkorsning, och de är inte i dåligt hull. De rids sparsamt just nu och får även 12kg hö av medelkvalite (ca 30-35g smrp/kg) Så du måste nog öka på lite till på din så den får överskott av mat som den kan bli tjock av, jag skulle öka till MINST det dubbla! Kolla även höet! Är det ett dåligt hö så kan hästen aldrig äta "ikapp" sitt behov, då får den helt enkelt äta mer än den orkar, och går alltså inte upp i vikt.

Senast ändrad:

Det kan finnas många anledningar till att hästen magrar av.

Men min första tanke är... får hon i sig tillräckligt med grovfoder?
Hur får hästarna sin fria tillgång på hö? Är det en stor bale i hagen eller är det hö spritt på flera ställen? Om det bara finns en "ätstation". Får din häst komma fram och äta tillräckligt mycket? Eller blir hon bortjagad från maten av de andra hästarna? Är hon ranglåg.. och ni bara har en plats i hagen där hästarna äter... så får hon garanterat inte tillräckligt med tid för att hinna äta så mycket som hon behöver.

Om du anser att hon får tillräckligt med tid att äta sitt hö så är orsaken en annan.

Jag skulle börja med att se över munstatusen på hästen. Har man inte erfarenhet av det så måste du ta hjälp av veterinär. Helt då en som är kunnig på tänder. Hästen kan om den har fel på tänderna inte tugga sin mat tillräckligt.

Problemet kan också finnas i magen. Men det får du automatisk hjälp att reda ut om veterinären inte hittar något fel på tänderna.
Veterinären kan även ta blodprov på hästen för att utesluta andra fel.

Om tänderna är ok och magen är ok och hästen frisk i övrigt så är det sista lösningen att se över foderstaten. Precis som flera här skriver så måste du då ha en analys på grovfodret för att veta vad det är som saknas. När du vet vad som saknas i grovfodret.. då först vet du vilket kraftfoder, tillskottsfoder din häst behöver.

min arab går ner jätte mkt så fort man slutar rida honom har var jätte smal innan men nu har vi skrittat i 2 månader å han har fått fri tillgång på hösilage (äter ej hö) och sen får han 3 kg lucern pellets och 3 kg krafft grov. de funkar super. så fin som han är nu har han aldrig varit =9

min arab går ner jätte mkt så fort man slutar rida honom har var jätte smal innan men nu har vi skrittat i 2 månader å han har fått fri tillgång på hösilage (äter ej hö) och sen får han 3 kg lucern pellets och 3 kg krafft grov. de funkar super. så fin som han är nu har han aldrig varit =9

Ja inte så konstigt i ditt fall - din häst får ju ORDENTLIGT med näringsrik mat! Du snålar inte med varken lusern eller Grooven. ;)
Har du analys så du vet att det behövs eller har du bara ändå lagt på allt det där? För att du vet att hästen kräver väldigt mycket?

Sen hjälper ju ridningen till att få hästen att muskla sig också - och ev. få bättre aptit.

Skulle rekommendera kornkross i kraftfodergivan och 3 dl majsolja fördelat över kraftfodergivorna.
Har fungerat toppen på min benget :)
Att pälsen blir blank och fin och tarmarna brukar må bättre är en ren bonus ;)

Liknande trådar

Hästvård Hej min kompis har en varmblodstravare som är 165 i manken och väger bara 410 kg. När han fick honom så var han väldigt smal, han har...
Svar
2
· Visningar
738
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej! Vi köpte för några veckor sedan en ny häst, han är född 2011, 170cm i mkh ungefär och super trevlig och lugn! Vårat problem är att...
2
Svar
20
· Visningar
7 646
Hästhantering Har min häst stående i Örebro hos en fodervärd. Jag bor i Karlstad och pluggar utan tillgång till bil. Vårt kontrakt har dock löpt ut...
Svar
6
· Visningar
1 868
Senast: Ponsse
·
Hästvård Hejsan! I början av sommaren fick min varmblodsvallack gå tillsammans med en fjording hos min kompis som sade att hon inte kunde lägga...
Svar
6
· Visningar
1 810
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka