Varför går manen av?

grodan21

Trådstartare
Hej. har problem med manen på min fjording. dom ljusa stråna går av, det är något som har angripit manen. men det är bara på dom ljusa. inte dom svarta. dom blir brun gråa, och där dom är det går dom av. har haft det sen i sommras men det var bättre ett tag. är det nån som vet vad det kan vara? det kliar inte.

Sv: Varför går manen av?

okai, det är alltså någon form av parasit? det är inte så att hela pälsen är dålig på honom?

tvätta manen med hexocil för att se om du kan få bort bakterierna och om du inte ger b-vitamin så börja göra det, foderjäst är en bra källa, ge ca 1 dl per dag :)

okai, det är alltså någon form av parasit? det är inte så att hela pälsen är dålig på honom?

tvätta manen med hexocil för att se om du kan få bort bakterierna och om du inte ger b-vitamin så börja göra det, foderjäst är en bra källa, ge ca 1 dl per dag :)

jag ser det bara i manen och då endast på det ljusa. inget på det mörka. men det mörka ser väldigt mjäligt ut tror jag. grå aktigt är det. hade tänkt tvätta igår men glömde bort det, då bilen kroglade. ska göra det nästa gång jag ska till henne.// Anna

Kan t.ex. pälsätare börja med att ge sig på enbart man? Någon som vet?
Tänkte om det var början på något sådant anrepp.

Det är inte så att han kliar av sig manen?
Mjälligt sa du... Hur ser huden ut nere i mankammen (gräv ned fingrarna och kolla om du inte gjort det)? Irriterad, röd, torr och "frasig" eller skorpig?

Kanske nån slags bakterieutlöst inflammation/irritation?

Är det alla ljusa strån hela vägen längs mankammen eller bara/värsta på något ställe?

Gör det så fort som möjligt med schampo som har lite effekt på ohyra (hexocil eller dylikt). Tänk på attdet kan krävas flera tvättar innan du ser speciellt mycket resultat.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
596
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 207
Senast: Kilauea
·
Övr. Djur Vi har en flock duvor på vår gård, vi bor ute "i skogen" så det är inga stadsduvor. Ser att flera av duvorna har deformerade fötter...
Svar
0
· Visningar
292
Senast: Valmet
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 743

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka