Varför går hon ifrån mig :(

Lycanthrope

Trådstartare
Jag har en nordsvensk som jag haft i 4 1/2 år nu.
Hon har på sista tiden börjat gå när jag ska hämta henne i hagen. Tidigare stog hon still och väntade på mig. Nu går hon åt andra hållet, hon stannar oftast när jag om jag kommer ikapp eller genskjuter henne, hon inser väl att hon inte kommer så långt. Häromdagen när hon gick iväg så sprang jag för att komma ikapp, då svängde hon runt och gick åt ett annat håll bakom en annan häst.
Hon springer inte iväg, hon bara går.
Gillar hon inte mig längre? Eller testar hon bara, och vad kan jag göra.. :confused:

Sv: Varför går hon ifrån mig :(

Kan tänka mig att hon ser sig som ledare och vill inte att du kommer in i hennes område?!?

Håller med om att det blivit ngt fel i ledarskapet...
ta en dag om sätt dig vid grinden och vänta ut henne, men titta inte på henne...
Hon kommer för hon kommer vara nyfiken på varför du bara sitter där...

lycka till

Handlar med största sannolikhet INTE om ledarskap alls. Fråga dig själv om det är så att du fångar henne varje gång du går in i hagen??? Eller brukar du bara spendera tid hos henne i hagen utan att ta på grimma eller försöka ta henne???

Om det är så att du varje gång fångar henne och sen tränar/rider/mm så är det kanske det som stör henne. Det du gör efter att du har fångat henne är av stor betydelse, det är det som motiverar henne till att komma till dig nästa gång.

Håller med om att du behöver spendera tid i hagen, men det krävs nog mer än en dag. Hur lång tid bestämmer din häst. Det viktiga är att motivera henne till att vilja vara med dig.

Har samma problem ibland.Men jag är mer i hagen för att pyssla med hästarna eller städa hagen än att jag går in fångar dom.Vet inte heller hur jag ska göra men har börjat vänta ut dom.Får vänta korta stunder eller hur länge som helst. :angel:

Har ni fått in en ny häst i hagen??

I så fall kan det vara naturligt att din häst ändrar beteende....

Jag håller helt med yes, detta handlar inte om ledarskap. En ledare går inte undan, den puttar undan.

Jag skulle anta att detta beror på att hästen inte vill komma in. Den får, av någon anledning, en negativ känsla när den ser dig komma. Det kan vara så enkelt att det är det nya fina vädret som lockar och nu är roligare än stunderna med dig. Eller så kan det vara så att hon töttnat på att göra det ni gör. Jag tror inte att hon VET exakt vad det är, hon känner bara en negativ känsla i relation till hämtningen eller dig.

Man ska alltid ta ett ändrat beteende personligt. Många saker kan spela in, men du kan alltid överväga detta. Däremot ska du inte känna dig som en dålig hästmänniska eller som att din häst inte tycker om dig. Du behöver ju bara hitta rätt knappar att trycka på. :cool:

Var jag du skulle jag rikta in mig på att bara göra roliga saker en tid framöver - utan tidsgräns. Anpassa det du gör efter hästen. Till att börja med kanske bara leda ut henne till närmaste gräs-ställe och låta henne beta i 15 min och sen släppa henne i hagen igen. Bjud gärna på gräs när du kommer - för att ge henne en positiv känsla för att du kommer. Av de erfarenheter jag har så hade jag, utan tvekan, provat klickerträning några dagar sen. 5 minuter av enkla övningar, sen beta och sen tillbaka till hagen. Jag har aldrig sett en häst så entusiastisk som vid klickerträning. :bow: Helt fantastiskt.

När hästen KOMMER till dig i hagen vet du att du har lyckats. Du har ändrat hästens syn på dig och fått den att vilja leka med dig utanför hagen.

Jag har en valack 21 år och ett sto 13 år. Valacken är den som är kung i hagen. Stot har alltid kommit direkt hon har ser att vi kommer (väldigt sällskaplig). Annars kommer valacken först och hon direkt efter. Vi kan gå ut i hagen bara för att ge dom lite godis, rensa hagen, visitera, fixa till höbalen etc. Nu är det så att det har kommit 3 st nya ston som får gå i samma hage som mina, och 2 av dom är "kompisar" med varandra och den 3:e har blivit vän med mitt sto, mitt sto är ledare öven den andra och min valack som blev "ensamflock" är totalledare. Han går mot höbalen och de andra flyttar sig. Till saken hör att mitt sto numera skiter fullständigt i att jag vill att hon kommer, hon kommer inte utan hon fortsätter bara med det hon gör. Hon springer inte undan när jag går in och hämtar henne, utan hon står stilla.
Allt sedan de tre stona kom. Jag undrar hur det blir när dom åker, eller när jag tar mina två på bete.

Hade det varit min häst som började gå ifrån mig hade jag kollat upp om den har ont någonstans! Den kanske vet att nu kommer matte och då gör det snart ont det är bäst att jag går min väg. Den kan ha ont i ryggen eller benen eller så kanske det är något som gör att sadlen inte ligger bra, ont i munnen? Kolla upp det så du vet att hästen är ok!

Har det börjat växa gräs i hagen?
Mina små tussar brukar inte vara lika pigga på att följa med matte när det finns gräs att äta.

håller med nala faktiskt. kolla om hästen har ont någonstans, eller den kanske inte gillar sin sadel/får ont av den? när min häst hade sadelproblem hände det att hon gick iväg några steg när hon misstänkte att man skulle rida.. hon hade ryggproblem och hatade alla sadlar vi köpte år henne eftersom ingen tycktes passa.

nu har hon en bra sadel *hålla tummarna* och går inte iväg när man ska hämta henne mer.. :idea:

hoppas allt löser sig!

*lånar*

Den kanske är lite trött o hängig nu i fällningstider och känner inte för att jobba - vilket den förknippar dig med!
Eller är förkyld och hängig av det?
Detta är problemet med min nordis just nu. Blodprov visade på VIRUSinfektion. (hon hostar och är hängig och matt i blicken) Hon har 14dagars vila...

Jag funderade också på det där med att hon fäller.. Vad kan man ge dem för att det ska bli bättre? Hörde nåt om vitlök och olja för länge sen.. :confused:

Sky-feeder B är en B-vitamin som är för bl.a. hästar som fäller (höst och vår) jag brukar ge det till mina hästar under fällningen eftersom att mina blir väldigt griniga då. Dom ömmar i skinnet (det sägs att det gör väldigt ont att fälla pälsen) det är bara väldigt, väldigt mjuka borstar som jag kan använda då, och dom surar ändå. Sky-feeder ges ca.30 ml i 14 dagar.

Lycanthrope skrev:
Jag har en nordsvensk som jag haft i 4 1/2 år nu.
Hon har på sista tiden börjat gå när jag ska hämta henne i hagen. Tidigare stog hon still och väntade på mig. Nu går hon åt andra hållet, hon stannar oftast när jag om jag kommer ikapp eller genskjuter henne, hon inser väl att hon inte kommer så långt. Häromdagen när hon gick iväg så sprang jag för att komma ikapp, då svängde hon runt och gick åt ett annat håll bakom en annan häst.
Hon springer inte iväg, hon bara går.
Gillar hon inte mig längre? Eller testar hon bara, och vad kan jag göra.. :confused:

Se det positivt. Du har en häst som trivs i hagen. Kanske har det börjat komma upp lite grönt som gör att det är extra mysigt att vara ute? Mina hästar brukar vara omöjliga att fånga de första dagarna de går ut i nya beteshagen. Efter ett par dagar har de tröttnat och tycker det är kul att leka med människor igen.

Har en dam som visar tydligt när något inte passar just genom att inte komma fram för att hälsa och kopplas i hagen, vilket hon brukar göra. Det har väl hänt fem, sex gånger på tre år att hon inte gjort det. Skälen har varit uppenbara:
1) nytt färskt vårgräs i hagen (samma sak varje vår)
2) träningsvärk
3) senaste träningspasset föll inte damen i smaken (inte mig heller)

Det har hänt vid ett fåtal tillfällen och då har jag sett till att göra något annorlunda, så att infångandet blir trevligt ändå.
Vårgräset är ju gott för dem, så jag brukar faktiskt låta dem vara då ett par dagar, sedan är de pigga på jobb igen, och mätta på gräs. Vill förvisso inte uppmuntra till att gå ifrån matte, så då har jag fångat in, klappat och känt igenom kroppen och sedan släppt igen. Möjligen gått en liten promenad utanför hagen, till ett kul gräs-ställe, så de får beta en stund där.

Är det träningsvärk så får de såklart vila. Går kanske en liten promenad och pysslar lite extra.

Är det missnöje med träningen så gäller som ovan, vila och något kravlöst mysigt och positivt umgängessätt. Och byte av tränare / träningsmetod / -filosofi till nästa försök.
Kortare pass på ridbana, mer omväxlande arbete med många små pustpauser och fler vilodagar har varit en grundsten i det koncept vi har jobbat efter länge nu, och det har gett motiverade, pigga och arbetsvilliga hästar, med bra kondition och starka elastiska muskler. Undantagen, när vi frångått detta av olika skäl, ger snabbt motsatt resultat.

Något som kan stämma in på dig och din häst?

Jag ska inte måla :devil: på väggen men det kan vara så att något fattas henne. Min häst, som alltid kommit till mig förut, började göra som din och även i boxen bara vända rumpan till och stå m huvudet in i hörnet. Efter ett tag blev han halt, gallig i bakbenen och hade förhöjd puls. Han hade drabbats av en kombination av problem men jag hade kanske kunnat förhindra en del genom att läsa av honom bättre.
Kan ju vara så enkelt att hästen behöver en längre vila också.

Bara ett tips, hoppas att hon piggnar på sig igen!

Förra hästen slutade också möta mig ihagen, utan traskade iväg. I vårat fall handlade det inte om ledarskap osv utan det var helt enkelt hennes sätt att visa att hon hade ont och inte ville arbeta! Säger absolut inte att det är så för dig! Det kanske däremot inte skadar att kolla henne bara för att vara på den säkra sidan? Och som någon tidigare nämnde- det är vår!

Hej! TACK för alla svar!! :banana:
Det kan mycket väl vara vårgräset som hon vill vara med istället :D
Eller att hon har ont, jag vet inte. Veterinären ska komma nästa vecka så då kan han ju ta en titt. Men vad ska han kolla efter :/ De kan inte göra en hel hältutredning tex vid stallet.

Be veterinären att bla kolla hennes rygg och gör böjprov på henne det kan han göra hemma hos dig utan problem hoppas att det inte är något värre än att hon är glad för att vårgräset tittar fram! ;)

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 052
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
869
Senast: igbest
·
Hästvård Någon som kan hjälpa mej förstå vad som hände??( veterinär är kontaktad med uppföljning imorgon) Stod ute i hagen med ponnyn 15 år i...
Svar
2
· Visningar
844
Senast: Grazing
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 825
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar