Varför gapar han?

Sv: Varför gapar han?

jag förstår att du inte vill lägga ut bilder när alla letar fel, men en fråga. Om jag har en kunskap om något som skulle göra livet jättemycket lättare för din häst, och för dig i förlängningen.

Vill du veta då?

Fast om den gapar på bettlöst också kan man inte utesluta bettet. Min häst som inte haft bett i munnen på 3 månader beter sig fortfarande som att han får panik när jag tränsar med mitt hackamore om han är bara lite stressad.

En häst som far illa av bettet men bara pyttelite kan ju få ett beteende för att minska obehaget och det beteendet tar tid att få bort.

(bakgrundinfo: han är kollad, har inga störningar i muskler, leder osv utan har varit tvungen att gå med bett då ingen tidigare hittat den ej frambrutna tand precis i bettläget. Nu gapar han innan formen kommer, då stänger han munnen och är nöjd med livet igen.)

Tack, jag har redan läst den tråden men ville ha lite mer specifika råd :)

Ja, det jag menar med det där är att det kanske är att hästen inte trivs med bettet eller den som håller i det. Därav att hästen gapar. Alltså ett vanligare problem än man tror.

Jo, jag vet. Men som jag sagt tidigare har han gjort det i många år, med flera olika ryttare och ett gäng olika nosgrimmor, bett och bettlösa alternativ. Därför ville jag gärna ha lite andra förslag på vad man kan leta efter :)

Givetvis! Men nu brukar ju inte folk göra så, tyvärr.

Denna hästen hade problem med munnen, hade ett litet överbett, och när man haft problem i flera år så antar jag att gapandet sitter i sen helt enkelt.

Red jag i ridhus själv så ekade i hela ridhuset när han högg, så det var verkligen inte lite! Samtidigt kunde jag rida honom i form på lång tygel, piruetter och passage på lång tygel med bara vikthjälper var inga som helst problem.
Extremt lätt (för mig) var han!
Kunde alla möjliga konster, och var aldrig hård i "munnen".

Jag hade honom genomkollat av ET och massor många ggr, så jag vet att det iaf de sista åren bara satt i hans huvud. De första åren var det dock sannolikt tänderna samt att han hade bett som var för långt och grovt, men jag var 13 när jag fick honom, mina föräldrar kunde inte direkt mkt... Så då blir det dessvärre ofta så.

KL Min ponny gnisslar också tänder. Det gör han när han är taggad på hoppbanan eller när han slappnar av. (I samband med ett mjukt, jämnt stöd i båda tyglarna och mycket vitt dreggel) Han gapar inte.

Också kollad regelbunden och UA. I yngre år (när jag inte red honom) gick han på pessoa på nedersta ringen samt inspänning. Var trots det farlig att rida. Så fort jag började rida honom kastade jag in ett nytt bett i munnen på honom, tredelat tränsbett och kämpade. Nu två år senare har vi gått igenom det mesta tillsammans. Han har bl.a. haft 4:e gradens fång och varit under konvalescens i över ett halvår. Vi har startat både 110 cm hoppning (D ponny) och LB dressyr på tredelat tränsbett. Jag tycker vi har gjort fantastiska framsteg. :) <'3

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
4 497
Senast: Kristall10
·
Trav Har en kallblodsvallack som är fin att köra, så länge han inte blir för pigg och man måste ta i honom. Då gapar han. Har provat vanligt...
Svar
5
· Visningar
3 639
Senast: tanten
·
Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 293
Senast: Freazer
·
Utrustning Jag har inte haft min häst jättelänge och vid första tandläkarbesöket visar det sig att han tuggat ner tänderna bak väldigt mycket. Jag...
Svar
9
· Visningar
1 050
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama