Varför gapar han?

Pancakes

Trådstartare
Min ponny gapar när han jobbas i form, både vid ridning och i töm. För flera olika ryttare. Han är regelbundet kollad i munnen de senaste två åren (sen jag köpte honom) innan dess har han knappt varit kollad alls så första gången fanns ganska mycket att åtgärda. (Tandis är erkänt duktig och jag har märkt stor skillnad på andra hästar efter hans besök).

Jag har provat flera olika bett; tvådelat med lösa ringar, tvådelat med fasta ringar, tredelat med lösa ringar, tredelat med fasta ringar, gummibett, rakt bett, pelhamstång, D-ringat rullbett och tredelat med sweet iron. Har även ridit med hackamore och i grimma, men han gapar ändå. Betten är provade i kombination med flera olika nosgrimmor och helt utan.

Jag rider för en duktig tränare som jag trivs bra med och vi har givetvis en dialog om fenomenet, men tänkte att det kanske är någon annan som har lite input?

Senast ändrad:
Sv: Varför gapar han?

sånt där kan uppkomma av att de har någon form av spänning i kroppen. problemet behöver alltså inte hänga ihop med munnen.
testat med kiropraktor/ET/massör ?

det kan ju va så också att ryttaren har en, för hästen, hård hand, men det förstod du nog själv ^^

Nu vet ju inte jag hur din häst är i övrigt men vi har en spooky valack med dåligt självförtroende som gapar ibland. Det har sällan något samband med att han blir stark (han blir stark ibland men funkar bra att rida på tränsbett) utan är mer relaterat till stress. Han gapar när han är tittig, spänd eller missförstår sin ryttare. När han arbetas i form går han gärna med munnen lite på glänt även om tyglen är så gott som slak, alltså inget samband till ryttarens hand. (Även om han såklart gapar om man drar i honom, men det kan man ju låta bli :D)

Vi ser inga problem med att han har munnen lite öppen så länge han inte verkar ha bekymmer i munnen. Kollas av tandläkare regelbundet och vi rider utan nosgrimma med jämna mellanrum för att se om det blivit någon skillnad. (Han gapar snarare mindre utan nosgrimma)

Just nu testar vi olika nosgrimmor för att se ifall det är dessa han stretar emot. Du blev kanske inte klokare av detta men en liten input i alla fall ;)

Hur mkt gapar hästen?

Mvh JV

Spänning i kroppen - som någon skrev, kan visa sig i munnen. Eller så är han kanske orolig av någon orsak. Vissa hästar skramlar med bettet när de är lite nervösa, eller känner sig pressade.

Har hästen gapat under lång tid kan det ha blivit en vana men rent generellt så gapar hästarna om de är i obalans = har någon spänning utav att vara i obalans en längre tid. Ibland kan det ta tid att få hästarna i balans om de haft en ryttare som länge tränat för samma tränare och som inte vet hur man får häst och ryttare att arbeta i rätt balans och därför kan gapandet pågå ett tag även efter bytet.
Ibland kan gapandet, precis som ovan nämner bero på för hårda händer, problem med tänderna eller annan smärta.

Tänk vad som händer när hästen gapar - det är ju underkäken som den flyttar närmare handen.
Ett sätt att ge sig själv efttergift

Ingen häst gapar ju på bettlöst :idea:

Kontakt med bettet är ju något som både häst och ryttare måste lära sig, gapar hästen är det ett tecken på att ryttaren inte har rätt förhållande till bettet - pågår det länge så blir hästen besvärad i munnen och upplever extra obehag av bettet. Hästar är olika, de känssiga går och gapar, de mindre känsliga blir istället "hårda" i munnen

Det kan ju också vara en tandfråga

Givetvis spelar spänning i kroppen in, men "rätt kontakt med bettet" handlar om att lära hästen att förhålla sig i hela kroppen till bettet, nu löser den det genom att förhålla underkäken till bettet.

Allt är ett tecken på att den som utbildar honom inte behärskar att ge hästen eftergift, så den ser sig tvingad att ge sig själv eftergift...

Senast ändrad:

Min häst gapade hel del ett tag, tungan var även ute och fladdrade. Även på bettlöst - det var ett sätt för henne att utrycka att det var något som var fel.
Vi bytte nosgrimmor, bett, sadel, ryttare - kollade tänder, åkte till veterinär 2-3 gånger, osv, inget hjäpte.

Men efter att vi anlitat en mycket, mycket duktig massör och en kirpraktor så gör hon det nästan aldrig längre. :)
Hon hade en låsning i nacken och i käken och båda bogarna och frambenen var extremt stela.

Glömde täcka in även det, om hästen har låsningar i kroppen så kan den inte använda sin kropp rätt för att förhålla sig till bettet korrekt

Helt ritkigt.

Och Heder åt dig som tar det som ett sätt att kommunicera

Ingen häst gapar ju på bettlöst :idea:

Fast min gör ju som sagt det, precis om IronWills.

Svarar alla:

Han har tidigare gått på ridskola i nästan 12 år och hade samma beteende där. Han har fått massage några gånger av en tjej som sade att det inte var någon fara på något vis, han var bara lite stel på vänster sida vid bogen och på halsen på höger sida vilket vi misstänkt då han hade svårt att ställa till höger. Hon är dock inte i området längre så därför är det ett tag sen han fick massage eftersom jag inte hittat någon ny.

ET/Kiropraktor, var hittar man välrenommerade såna om man inte har det i sitt kontaktnät?

När han gapar så är det ungefär som att han tuggar utan att riktigt slå ihop tänderna, det är inte så att han har munnen öppen hela tiden.

Jag har givetvis sett över min ridning för flera tränare och anses inte rent allmänt vara hård i handen, och eftersom beteendet funnits såpass länge och oavsett ryttare, även instruktörerna så vet jag inte hur mycket det är rent ridmässigt. Men jag vill ju inte avfärda det som en ovana heller.

Senast ändrad:

Du är så klok och det glädjer mig att du inte bara avfärdar att han gapar :bow:

Vart bor du någonstans? Vet man det så är det ju lite lättare att kanske lämna någon rekomendation. Du kan ju alltid googla ET / kiropraktor + din bostadsort och sedan googla det eventuella namnet du hittar så kan du se om det är ris eller ros sas.

PMa om du vill berätta vart du bor så kanske jag kan hjälpa dig med någon. Min ET/kiropraktor far runt rätt mycket och har fått väldigt mycket ros här på buke och jag har god erfarenhet av honom.

Tack, det var snällt sagt :o

Den här ponnyn är mitt livs stora kärlek och jag tycker att han förtjänar att få det så bra som möjligt efter många år av hårt jobb på ridskolan.

ok svararde generellt på första inlägget. Bra att du bryr dig om din häst :laugh: Ibland kan det vara svårt att hitta orsaken - de kan ju inte prata. Inte lätt att veta för en hästbehandlare heller. Att leta i käkleden som på Iron Wills låter klokt

Lycka till

Det är faktiskt inte så ovanligt som man tror att de har pålagringar eller inflamationer i käkleden!

berätta mer :)

jag vet att människor kan ha . Ofta då beroende på att bettet (tuggytorna) trycker ena käken i sidled

Jag vill oxå påpeka det du skrev om att hästar på bettlöst inte gapar...

här har vi en, inte jag som rider, men min häst. Precis igångsatt efter längre hälta.

blandadebilder788.jpg

blandadebilder799.jpg

blandadebilder775.jpg

Att han dessutom alltid har öronen bakåt samt har mit vitt i ögonen gör att jag nästan aldrig visat bilder på buke på honom... för jag fick jämt höra vilken djurplågare jag var. Men hästen var alltid noga genomkollad, tänderna av en av de få veterinärerna med den där långa tandutbildningen.

Jag tycker då att det är en fin häst. Och som sagt, bara för att hästen går med öronen lite bakåt så betyder det ju faktiskt inte att dom inte trivs utan det kan lätt vara att dom riktar uppmärksamheten på ryttaren, ta inte åt dig vad folk skriver om att du skulle vara djurplågare :)

Min häst gapade en hel del innan han kom igång ordentligt. Han är travare och har spenderat större delen av livet på banan. Nu när han är igång, musklar sig jämt och går balanserat så har han slutat nästan helt.

Ja om den gapar utan bettlöst så kan man ju utesluta bettet - frågan är vad den försöker lösa då med att gapa - något är det ju

men jag förstår svårigheten - de kan ju inte prata

Öronen bakåt skulle jag tolka som att de lyssnar bakåt, men vad lyssnar de på? - de kan lyssna på den egna kroppen, likaså detta med ögonen de har all fokus mot något, på min var det en muskel som krampade.

Men det är skitsvårt att hitta - man behöver en jätteseriös massör, eller annan hästbehandlare. Gärna någon som har idrottat själv

Liknande trådar

Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
4 497
Senast: Kristall10
·
Trav Har en kallblodsvallack som är fin att köra, så länge han inte blir för pigg och man måste ta i honom. Då gapar han. Har provat vanligt...
Svar
5
· Visningar
3 639
Senast: tanten
·
Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 293
Senast: Freazer
·
Utrustning Jag har inte haft min häst jättelänge och vid första tandläkarbesöket visar det sig att han tuggat ner tänderna bak väldigt mycket. Jag...
Svar
9
· Visningar
1 050
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama