Varför frustar hästen?

Elisha

Trådstartare
Varför frustar hästen? Jag har hört att de är "nöjda", men vad vet/tror ni? ;)

Lite onödig tråd kanske men men :D

Sv: Varför frustar hästen?

Tjaa.. Det kan väl vara olika tror jag.
Min häst frustar t.ex ofta samtidigt som hon slickar/tuggar, när hon gör något som hon tycker om. När hon gör så är alltid öronen framåt och hon lunkar på i bra takt.
Då vet jag att hon är nöjd, vad skulle hon annars vara menar jag :D
Inte ser en sur häst ut på det sättet.

Jag tror att det är då de är avslappnade. Men det kan ju också vara som så att de fått något i näsan. :p

Jag tror också att de är avslappnade, så länge det inte är ett irriterat nickande med huvudet inblandat (=damm i lungor ;))

Min pålle frustar när han är avslappnad och nöjd som tex efter ett bra ridpass.massage eller liknande.Jag ser det som ett stort plus om han frustar,slickar sig om munnen när vi jobbat.

Jag upplever det som lugnande.... Ofta om hon har "blåst" upp sig för nåt monster kan hon gå och frusta efter precis som om hon pustar ut!

jag gör så här när jag rider:

börjar skritta på långa tyglar, sen tar jag lite kontakt med hästens mun men har kvar lång tyglar och börjar trava på stooora volter och fyrkantsspåret för att få igång henne lite, och efter några varv så frustar hon, och om jag klappar henne och berömmer henne när hon frustar så frustar hon mera!

sen efer att jag har ridit klart så trappar jag ner och rider på samma sätt med långa tyglar travar på stora volte och fykantsspåret och då brukar jag berömma henne och då frustar hon också!

så jag tror att hon gör det när hon är avslappnad och känner sig duktig. de tär min teori!

Det är väl lite olika. Min häst frustar när spänningar i kroppen släpper ( när han blir lösgjord ) eller när han behöver snyta sig :angel: ( brukar erbjuda honom en näsduk, men han brukar bara försöka äta upp den:rofl: )

Skrauti skrev:
Det är väl lite olika. Min häst frustar när spänningar i kroppen släpper ( när han blir lösgjord ) eller när han behöver snyta sig :angel: ( brukar erbjuda honom en näsduk, men han brukar bara försöka äta upp den:rofl: )

Mina hästar brukar inte begripa att det oartigt att snyta sig på folk. ;)

Hälsning Maja

Min häst blir lätt spänd, han spänner sig nästan alltid i början av ett ridpass. När han börjar slappna av frustar han högljutt och flera gånger på raken. :)

Jag har hört att när hästen frustar vid ridning är den psykiskt avslappnad. Jag vet inte om detta stämmer, men det låter som en vettig förklaring enligt mig i alla fall.

Virre skrev:
Jag har hört att när hästen frustar vid ridning är den psykiskt avslappnad. Jag vet inte om detta stämmer, men det låter som en vettig förklaring enligt mig i alla fall.

När de småfrustar under arbete ja det stämmer.

annars frustar de ju för samma anledning som att vi nyser, i andra sammanhang, bland annat.

Stopek skrev:
Mina hästar brukar inte begripa att det oartigt att snyta sig på folk. ;)

Hälsning Maja

Haha, inte Kjarkur heller, han torkar gärna mulen på första bästa jacka han ser också, utan en tanke på vem som kanske har på sig jackan...Har hitills inte träffat på någon som uppskattar det:D

Har också hört att det är när dom börjar slappna av. ;)

Men min pojke frustar även när han har sina dåliga dåliga peridoer med broknit, för att få ur allt slem. :(

Min häst frustar gärna när han är nöjd, när man ger honom beröm inne på ridbanan och han vet att han är duktig!

Bra jobbat!
Hästen trivs och känner sig avslappnad och nu kan arbetet börja.

men stämmer det inte att hästen frustar när den har fått jobbat eller ?:confused:

Mina hästar frustar när de släpper på spänning.

Min medryttarhäst frustar mest när jag har den lilla dryga pudeln med till stallet - tror att hon försöker tala om för honom att han är för liten för att ens bry sig om...:rofl:

Elisha skrev:
Varför frustar hästen? Jag har hört att de är "nöjda", men vad vet/tror ni? ;)

Lite onödig tråd kanske men men :D

hästen frustar när den känner sig lugn, säker, avslappnad, trygg ja det finns ju många olika känslor. men de är ju välmående känslor :)

// therre

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
238
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
534
Senast: MiniLi
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
791
Senast: Lejd
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 036

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar