Varför frustar hästen?

Sv: Varför frustar hästen?

frustar gör de väl när de slappnar av . . det är det jag har hört iaf :) min medryttarhäst brukar ofta frusta i galoppen när hon riktigt får sträcka ut . hon brukar också frusta i skritt på lång tygel :)

när jag red distans med min förra häst och man hade travat en lång sträcka när man sedan saktade av så tog det ca en minut innan hästarna frustade, min dåvarande tränare sa att det berodde på att pulsen gått ner.

Jag tror inte att hästar frustar av någon annan anledning än att de har fått något i näsan, t.ex. damm eller slem eller dylikt. Det är ju inte helt ovanligt att det börjar rinna lite i näsan (tårvätska?) efter ett ridpass, och då kan de frusta. Eller när de står inne i stallet, där det inte är helt omöjligt att det är damm i luften. Min teori, take it or leave it. :p

Min kille frustar i stort sett bara (vad jag har märkt, aldrig märkt att han har frustat i något annat syfte, men det har ju säkert hänt, jag är ju inte hos honon 24 timmar om dygnet) när han är lugn, avslappnad och helt enkelt nöjd med livet. :) :love:

Dom kan även ha fått en myra i näsan :idea: :angel: :rofl:
Min tjej fick det en gång och hon har aldrig frustat så desperat. Hi hi. :D

Min häst frustar ofta när vi börjar komma igång på ridpasset, när hon börjar bli varm och mjuk i kropp och knopp;)

Varför frustar hästen? Jag har hört att de är "nöjda", men vad vet/tror ni? ;)

Lite onödig tråd kanske men men :D

Snyter sig.

Det där med att de är nöjda har väl snarare med att göra att det är svårt att gå och snyta sig när man håller full fart. Man brukar säga att om hästen kan frusta efter att den skrittat en stund efter att den gått i högre tempo tidigare, då är den återhämtad, nere i puls.

Ofta frustar ju hästar när de varvat ner efter att ha sprungit, eller när de är ivriga att komma igång och springa, för att rensa ur luftrören för att göra sig redo för mer. Därmed tolkat som nöjd och glad. Vilket ju oftast en pigg och glad häst då är.

Hälsning Maja

hästen frustar för att dom är avslapnade och mår bra :) :love:

Min häst brukar frusta när man klappar och berömmer henne när hon är duktig, då ser hon så nöjd och glad ut och frustar :)
Så om man rider och hon frustar till, och man klappar henne så frustar hon igen. Slår aldrig fel!
Sen frustar hon såklart när hon är snorig också, då skvätter det snor flera meter.

Jag TROR att det är precis som våra nysningar - ett sätt att skydda lungorna från damm & annat skit.

Prins frustar JÄMT! :crazy:
När jag ska hämta han i hagen kommer han mot mig med öronen framåt och frustar (ibland nästan purrar på nåt sätt!).
Likadant när vi rider!
Han frustar så det är inte klokt! :D

Gulligt! :love:

Många gånger är det nog för att hästen är nöjd/avslappnad, eller tillräckligt rastad/avsprungen och tillfreds.

Irriterat frustande om och om igen när de inte är nöjda med situationen förekommer nog också, tex hos en av häststackarna som kördes runt i trav i skrittmaskinen varv efter varv på ett av de större stallen häromkring. Den försökte bromsa och såg väldigt obevkäm ut och frustade högt gång på gång, men drevs på av maskinen.

min travare frustar alltid när man rider och gärna även när man skrittar av.

Medryttarpållen har en hel reportoar av olika frustningar som verkar betyda olika saker. Han frustar på ett visst sätt när han är nöjd och avslappnad, på ett annat när han är glad och uppspelt, på ett tredje när han är nervös och spänd, på ett fjärde när han är missnöjd eller irriterad, på ett femte när han tar i och anstränger sig till det yttersta, på ett sjätte när han har fått något i näsan och behöver snyta sig... han har en väldigt pratglad näsa. :D

Ponnyn frustar när man avslutar ett ridpass som varit ansträngande. Då vet jag att han är avslappnad och nöjd :)

Mina brukar frusta när jag skrittar av efter träningen. Stoet frustar alltid när vi har gjort nånting, när vi är på hemväg och har ca 5-10 min hem oavsett om jag har kört henne eller bara gått promenad.

Hade en foderhäst som gillade att härmas, och som frustade när jag gjorde det.:rofl: Hon slutade inte förrän jag gjorde det. Ingen aning om varför hon gjorde så, men det var ganska komiskt.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
238
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
534
Senast: MiniLi
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
791
Senast: Lejd
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 036

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar