Varför flera täcken (sammanslagen tråd)

angelaL

Trådstartare
Ni som täckar era hästar

Jag har lite funderingar. pga att jag var i ett stall i veckan där hästen hade på sig tre tjocka täcken och det kan ju inte vara bekvämt för hästen.

det är ju många som har täcken på sina hästar dygnet om. och många får ju skav på bogen för att täckena inte passar ordentligt och då sätter man på bogskydd, pälsen försviner ju inte då men täckena passar ju fortfarnade inte.

och av det så kan ju hästarna få problem med huden och hudproblem kan ju leda till spänningar i huden -- som kan leda till spänningar i muskler -- och muskelspänningar kan ju leda till att de avlastar muskeln och det kan ju leda till hältor

hur tänker man när man har en häst med bog skav och fortsätter täcka med samma täcke..?

sen så funderar jag oxå på om det är någon som har prövat att kolla på hästens rörelser med och utan täcke, och sätt om det är någon skillnad på rörelsen.

jag har nämligen hört om hästar som förkortar sina steg med flera centimeter pga täckena.

Så lite almäna funderingar bara,,
Hur många hältor och muskelproblem kan bero på att vi täckar hästarna alldeles för mycket..

Senast ändrad:
Sv: Ni som täckar era hästar

Jag har vissa täcken som inte passar den eller den hästen, då byter jag sinsemellan så det blir "rätt täcke på rätt häst" Har inte på några täcken som de får skav av.

Camilla :)

Hejsan!

Vad lustigt att du tar upp detta, eftersom det idag stod I Göteborgs-Posten om just detta med täcken på häst.
Det stod bl.a. att hästar inte behöver något täcke om det är t.ex. -15 C och klart väder men däremot om det är regn, blåst eller blötsnö. Vid det kalla klara vädret så fälls hårstråna rakt ut och luften mellan stråna bildar ett effektivt isoleringslager.
Beroende på hur många täcken hästen har beror på hur frusen ägaren är :smirk: Stämmer ju bara såååå bra! :banana:
Om en häst har täcke på sig inne i ett stall så kan matvägran uppstå eftersom den inte kan få ner värmen annars.
De har sju gånger så mkt kropp men bara 2,5 gånger så mkt yta.
Kopierat från GP:
"Klippta hästar svettas mindre vid arbete och blir piggare, men kräver förstås täcken - ett lättare i stallet och ett rejält utomhus. Konvalecenshästar, som inte tränas och därför får mindre att äta, behöver också rejäla täcken för att inte frysa. Medan den toppresterande tävlingshästenhästen, som är välfödd och rids mycket, håller värmen själv."

Så otroligt bra artikel, nu kan man hoppas att folk där ute kanske förstår :devil: ;)

"Om Gud skapade mig så skall jag inte behöva buga och be för honom. Han får faktiskt stå för vad han har gjort!"

Juvelflickan skrev:
"Klippta hästar svettas mindre vid arbete och blir piggare, men kräver förstås täcken - ett lättare i stallet och ett rejält utomhus. Konvalecenshästar, som inte tränas och därför får mindre att äta, behöver också rejäla täcken för att inte frysa. Medan den toppresterande tävlingshästenhästen, som är välfödd och rids mycket, håller värmen själv."

Intressant.
Jag tror också det är många skador som kan bero på täcken som angelaL säger. Dom hästar jag tar hand om har passande täcken men det finns ju flera i stallet med bogskydd....Det är nog något som många inte tänker på! Jag har läst om det men inte tänk så mycket men när du säger det så. Tänk om alla skulle vara lika nogranna med att hitta ett passande täcke som att sätta på skydd på hästens ben... :smirk:

Mycket intressant tråd. Jag tror att denna täckes-"mani", nog är ett ganska modernt påfund. Eftersom det har gått ett antal år sedan jag började intressera mig för hästar (ca 30), vet jag att det förr inte alls ansågs nödvändigt att varken klippa eller täcka hästar i så stor utsträckning som det görs idag. Visserligen har ju ridsporten ökat enormt, men handen på hjärtat, hur många täcker sina hästar för att de verkligen BEHÖVER det, utan gör det för att alla andra gör det. Det skall vara så bara, och precis som med en himla massa annat sker det oftast utan att man tänker på VARFÖR...

Hästar är djur, de behöver en tillvaro som är i första hand till för dem, inte för sina ägare, de behöver ägare som tänker på hur hästens natur påverkas av vårt behov av bekvämlighet. Tänk efter ett slag på vad vi begär att hästar skall tåla utan att knota, järnskor på fötterna, ibland illasittande sadlar, obalanserade ryttare, bett i munnen, hårda händer, boxvistelse många timmar, täcken som skaver, osv osv... Man måste älska dom för att dom ställer upp och är oss till lags (för det mesta) trots detta!!

Juvelflickan skrev:
Kopierat från GP:

Så otroligt bra artikel, nu kan man hoppas att folk där ute kanske förstår :devil: ;)

OCH :confused:

Jag kommer OAVSETT sätta på min häst ett antingen varmare täcke eller ett täcke till om jag tycker de e kallare ute...
Om ni nu tror de gör nån skillnad så stäm mej :rofl:
Säger som i en annan tråd... Sköt ni era hästar så sköter jag om mina... (och mina är GLADA och lyckliga hästar :banana: )

Detta måste väl variera från häst till häst? Visst, jag tror oxå att vi täckar våra hästar för mycket, men vissa hästar verkar faktiskt frysa utan. Häromdan när jag skulle ta in min häst så stod han vid ingången och hängde med huvudet och darrade lite, men när han kom in så blev han som vanligt igen. Det var då ca ganska rått och kallt och han hade bara ett utegångstäcke på sig. Är säker på att han frös. Han har inte speciellt tjock päls eller mycket hull heller. Däremot vår lilla ponny som är alldeles ullig har aldrig täcke. Även om det har lockat att skaffa honom ett regntäcke har jag hindrat mig själv. När jag kände på hans päls efter att han hade varit ute i riktigt regnrusk så var den alldeles torr närmast huden.

Jag ser skillnaden på mina ponnier. De är alla klippta och går utan täcken. De får lika mkt foder ute men jag kan se att 2 v stona fryser vissa dagar och då får de täcken på sig medan de andra i stort sätt aldrig fryser. Vår lilla Pelleplutt var en riktig frusen lort. Det var 3 tjocka vintertäcken när det kröp ner under -10.

Jag vet precis hur det är. Köpte dyra täcken varav inga passade hästen när de väl var på, dessutom var de tjocka och tunga. Hade dock inte några pengar att köpa nya för, efter som att jag redan köpt minst två för varje årstid och av olika märken - inget passade. Min häst var helt enkelt fel bygd. Så jag fick först ett bogskydd till julen men det visade sig vara ännu värre - hööks. :smirk: Köpte då ett nytt av ett dyrare märke och skaven upphörde genast. valde den lösningen efter som att jag helt enkelt inte hade råd med någon annan. Köpte sedan nya täcken, samma sak. Men innan vintern kom nästa gång hittade jag ett märke som faktist passade kusen perfekt och nu använder jag endast dessa täcken. Men trots det har jag alltid bogskydd under. Mest för att hästen tycker att det är bekvämare. Det blir mindre friktion mot hästen oavsett om täcket sitter bra eller inte.

Jag använde alltså bogskyddet, trots dåliga täcken, för att göra situationen så bra som möjligt. Och det var också en tillfällig lösning tills jag fick mer pegar och hittade bättre täcken. Har inte heller kunnat sy om täckena åt hästen då de gått sönder väldigt ofta(pga. hagkompis) att jag fått lägga pengarna på lagningar och nya täcken istället.

Korven skrev:
3 täcken blir inte 3 ggr varmare! Bara 3 ggr tyngre.

Precis...ibland undrar man ju om hästarna inte får ryggproblem av att ha på sig så många tecken :rofl:

Jag föredrar täcken med BOGVECK som är rätt placerade. Annars ser man nämligen tydligt hur hästarna i ffa galopp får kraftigt hämmade bogrörelser.

Och ang ett tjockt vs tre tunnare så tja, man får ha forskat fram att det inte hjälper (likväl som man på humansidan forskat fram att tre tunnare tröjor är bättre än en tjock, dvs lager på lager principen är bättre) men faktum kvarstår att fryslorten fryser mindre med 2 täcken med 200 grams fyllning (= totalt 400 gr fyllning) än ETT täcke med 600 grams fyllning.. :devil:

Jag täckar som det behövs. Det kan ibland vara två täcken, ibland ett tjockare och ytterligare ibland två tunna och ett tjockt. Beror på väder, vind, individ samt ev klippning.

Sen, ang TUNGT.. prova sätt en back on track ryggpadd i ett täcke så ska man få se på tyngd =/

logiken med lager på lager är ganska enkel egentligen..

tungt med täcken? vad väger ni som ryttare eller er sadel osv som jämförelse?

hej! ville bara säga att jag tycker synd om alla hästar med tre! täcken, måste vara både varmt och obäkvämt även om dom är klippta.

Jag helklipper min häst. Av många anledningar är det det bästa för honom.

Men jag har inte mer än ett vintertäcke åt gången på honom. Då skulle han bli svettig.
Han får två täcken om temperaturen är under -15 - -20 grader.
I höstas så gick han med ett nära nog ofodrat regntäcke i hagen tills jag klippte honom.
Han fick dubbla täcken då 2 ggr, och då ett tunnare termotäcke under.
Det pga att temperaturen började närma sig noll, och att det vräkte ner regn oavbrutet.

Väl tillpassade täcken har alltid mina hästar. Dels så sitter de säkrast då så hästen inte riskerar att få dem snett och fastna i dem.
Och dels så är det ju inte alls skönt för hästen om det skaver och har sig överallt på den.

Men jag har märkt faktum att frusna människor ofta har mer täcken på sina hästar än ej frusna människor. Inte alltid, men ofta.
Själv så är jag en sådan som mkt sällan fryser... :D

Pontevecchio skrev:
logiken med lager på lager är ganska enkel egentligen..

tungt med täcken? vad väger ni som ryttare eller er sadel osv som jämförelse?
Hur många timmar sitter DU på ryggen??

Tre täcken är väl lite väl extremt kanske... :crazy:
Jag har ett täcke åt gången på min häst. Det räcker !

Täckesdebatten går vidare, ett täcke är onaturligt för hästen, men allt annat vi gör med den är också onaturligt. För mig känns det inte bra att kasta ut hästen i hagen helt naken i 10 timmar när ingen är där och kan se om den fryser. En naken-stund under uppsikt däremot är bara skönt, rulla sig utan täcke, skönt !
En riden häst har betydligt mer muskler som äter energi än en vild/ung/bara-går-och-lufsar-häst och oftast en mycket renare päls. En badad borstad och ryktad päls värmer inte på samma sätt som en naturlig päls. Så, täcka med förstånd tycker jag !

Är det någon som vägt den mängd BLÖTSNÖ hästarna kan ha på ryggen när de komemr in, täcke eller ej? Bara undrar.. :angel:

Jag helklipper båda min hästar för min egen skull. Hästarna blir snyggare oh mer lättskötta och det är upp till mig anser jag hur mycket jag vill klippa och hur många täcken jag vill ha.
Jag täckar så mycket jag anser behövs. Är hästarna kalla elle börjar tappa i vikt då åker ett täcke till på. När vi har haft som kallast här så har det varit 3 täcken och ingen av mina hästar lider av det än.
Vi har blåst här 90% av tiden och ofta regn vilket gör att hästarna lätt blir kalla.

Helst skulle jag inte vilja täcka valacken alls. Men eftersom han har problem med ryggmusklerna emellanåt är rekomendationen från ET att täcka honom så han håller musklerna varma. Han har även BoT insytt i ett utetäcke. På sommaren går han utan dock förutom regninga och kalla nätter. D¨å har han ett ofodrat regntäcke med bra andasfunktion.

Hingsten däremot har aldrig täcke på sig. Om det är jättekallt blåser och regnar mycket står han inne. Eller får regntäcke på. Men ingatjocka täcken där inte!

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 946
Senast: NotlikeI
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 769
Senast: __sofia__
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 451
Senast: Liten
·
J
Utrustning Jag har en korsning på 155cm som jag har jättesvårt att hitta täcken till, hösten börjar närma sig och jag vill inte att hon får skav...
Svar
3
· Visningar
906
Senast: Sorbe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama