Varför finns inget krav

L

linneaa

på Grönt Kort på islandshästtävlingar? Räknas inte islänningarna och dess ägare till vanligt tävlingsfolk? Tillhör inte islandssektionen Ridsportförbundet och borde det inte vara rimligt att ställa krav på grundläggande hästtävlingskunskaper även hos dessa?
Det pågår just nu en GK-kurs i vår klubb, några islandsfolk anmälde sig (bindande) men säger nu att "vi behöver ju ändå inte det".. Tycker det både känns tråkigt och dumt.

Nej, islandshästarna hör inte till Ridsportsförbundet. Vi har ett eget förbund - SIF, Svenska Islandshästförbundet. Att gå på ett Grönt Kort-kurs för vanliga hästar är därför tämligen bortkastat för en islandshästryttare - vi följer inte samma reglemente. Vårt TR heter FIPO.

Dock finns Grönt Kort även för islandshäst, men detta har inte blivit obligatoriskt än, trots att det talats om det i flera år.

Som sagt, det finns en särskild Grönt kort-kurs för islandshästtävlingar, men eftersom det inte är obligatoriskt med grönt kort på våra tävlingar är det inte så vanligt att klubbarna anordnar kursen. Personligen tror jag det kommer att bli obligatoriskt. Tävlingsintresset ökar, och ju fler som tävlar desto mer märks det att många inte vet vad som st´år i FIPO eller ens bryr sig om att skaffa den innan de anmäler. Sen blir de varnade eller diskade och undrar varför :confused: Plus att de ställer till med en massa extra besvär för klubbarna när de inte fyller i anmälningsblanketten rätt eller vet hur man rider de olika klasserna. :devil:

Mm, tyckte väl det kändes lite lustigt.. :smirk:
Men varför är SIF helt fristående från Ridsportförbundet, varför är det inte en sektion, varför kan inte samma Gröna Kort användas och varför kan inte FIPO istället vara ett "TR XI"? Det är där jag inte riktigt får ihop det. :confused:

Jag är med i en lokalklubb under SIF som försökte gå med i SvRF och då fick vi svaret att vi inte får lyda under två huvudorganisationer (SIF och SvRF) utan måste vara med SvRF fullt ut eller inte alls. Skulle vi välja att avra med enbart i SvRF skulle vi t.ex. inte få ordna tävlingar för enbart islandshästar, vilket inte går! Vi är ju ändå en islanmdshästklubb...
Då vi inte fick gå med i SvRF försökte vi gå med i RIF (Riksidrottsförbundet) men de sade nej för att vår verksamhet är för lik SvRF:s (ridning)... det är inte lätt, men vi fortsätter försöka hitta ett sätt!

/Malin

Det finns rätt många som vill attt SIF blir medlemamr i Ridsportförbundet och därmed i Riksidrottsförbundet eftersom det innebär stora ekonomiska fördelar. MEn det finns även nackdelar, t ex att vi måste följa Ridsportförbundets tävlingsbestämmelser, vilka inte är direkt anpassade till oss och våra hästar och tävlingsgrenar.

En anledning till att SIF inte är med i Ridsportförbundet är att vi i SIF även ägnar oss åt avel, och det får man inte som medlem i Ridsportförbundet. Eftersom våra stadgar säger att vi skall verka för den renrasiga islandshästen har vi krav på renrasighet på våra tävlingar. Man får alltså inte ställa upp i tölt t ex med ett varmblod eller en annan töltande ras.
Våra tävlingsgrenar är ju utformade för att passa just islandshästar och premiera det som vi tycker är ett bra avelsresultat. Om vi bara var intresserade av att hoppa högt eller springa fort eller piaffera skulel vi såklart ha andra raser.:idea:

En annan skillnad är att vi på tävlingsplatserna får ha hästarna i egenbyggda hagar, även över natten om vi vill och vi måste inte leda hästen i träns. Detta är fullständigt självklart för islandhästmänniskor men går inte för sig på Ridsportförbundets tävlingar. ;)

Personligen tycker jag att det är många av Ridsportförbundets regler som måste ändras innan vi kan gå med, men jag tror att vi kommer dit så småningom. :smirk:

i norge ( skien ) måste man iallf ha licens för att tävla islandshästar.
men jag vet ju så klart inte om det är det samma her

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka